Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Jul 2010

Ännu en tråd om minnen..

Hejhej, jag har sökt runt på forumet, men har inte hittat något som faktiskt har svarat på just min fråga..

Om jag köper nya 2x 4gb 1,5v minnen och har 2x 2gb 1,65v liggandes hemma..
Säg att jag sätter de nya 4gb i slot 1 och 3, och de gamla 2gb i slot 2 och 4. Räknas det som dual channel, eller måste jag ha 4x 4gb för att få till dual?

Detta gäller en SB rigg med i7 2600k

Eller fungerar det ens med SB med 1,65v?
Eller om man kör ett 3x 4gb kit, används dual channel då? (Fick för mig att det bara gäller om man har 2 eller 4 stickor av samma "typ")

Tack och förlåt för ännu en minnes tråd

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002

Ja jämna par är vad som gäller så det går bra med 2x 2GB + 2x 4GB och spänningen spelar ingen roll för alla DDR3 (gäller ej lågvolt modellerna) minnen kan köra med antingen 1.5V eller 1.65V men man kan tvingas att köra i lägre frekvens med fyra moduler i samtidigt. Jag har dock ingen aning (egen fundering...) om vad som händer om man kör udda par men lika mycket minne på de olika kanalerna.

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av MaLo:

Ja jämna par är vad som gäller så det går bra med 2x 2GB + 2x 4GB och spänningen spelar ingen roll för alla DDR3 (gäller ej lågvolt modellerna) minnen kan köra med antingen 1.5V eller 1.65V men man kan tvingas att köra i lägre frekvens med fyra moduler i samtidigt. Jag har dock ingen aning (egen fundering...) om vad som händer om man kör udda par men lika mycket minne på de olika kanalerna.

Ah, misstänkte att det var så, med modulerna..
Men volten och frekvensen visste jag inte
så om man kör 4x 1600mhz kan man kanske behöva sänka till 1333mhz? Tråkigt ju!
Edit - Men detta va om man körde 1,65v x 4 på SB som har 1,5v menar du? (Missuppfattade först )

Liten besvikelse att det inte finns tri channel för SB, hade helst velat ha 12gb ram, eller är det ens någon skillnad på single och dual channel? Läste någonstans att dual bara skulle ge en 5% prestanda för minnena.. Men det var någon flumsite, så litar inte riktigt på det, kan någon bekräfta det?

Mycket 3ds max, mudbox och photoshop användande, 12gb ram med single, eller 8gb och dual? Vad är bäst?

Tack för ditt snabba svar!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av curage:

Ah, misstänkte att det var så, med modulerna..
Men volten och frekvensen visste jag inte
så om man kör 4x 1600mhz kan man kanske behöva sänka till 1333mhz? Tråkigt ju!
Edit - Men detta va om man körde 1,65v x 4 på SB som har 1,5v menar du? (Missuppfattade först )

Liten besvikelse att det inte finns tri channel för SB, hade helst velat ha 12gb ram, eller är det ens någon skillnad på single och dual channel? Läste någonstans att dual bara skulle ge en 5% prestanda för minnena.. Men det var någon flumsite, så litar inte riktigt på det, kan någon bekräfta det?

Mycket 3ds max, mudbox och photoshop användande, 12gb ram med single, eller 8gb och dual? Vad är bäst?

Tack för ditt snabba svar!

Fyra moduler kan alltid ställa till det med frekvensen oavsett spänning och det bästa vore om man har fyra identiska moduler men kör du minnena i 1,65V så är chansen bra att det kommer fungera som man vill då 1.5V minnena fungerar utmärkt i 1.65V men kanske inte tvärt om i just 1600MHz. Men du kommer förmodligen kunna köra alla modulerna i 1.5V vid 1333MHz om du skulle vilja.

När man använder program som nyttjar hela bandbredden så blir prestanda ordentligt lidande om man skulle halvera bandbredden och då är mindre minne bättre men detta förutsätter givetvis att man kör något som tar tid också då man inte märker så mycket om det bara händer då och då.

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM