Permalänk
Medlem

25nm vs 34nm?

http://www.inet.se/jamfor?compare=5315081&compare=5303934

Min fråga är kommer Corsair SSD Force Series 115GB att prestera bättre i åtkomsttid pga att den är tillverkad i 25nm? Känns som att dessa två SSD:er är identiska annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugTeddy:

http://www.inet.se/jamfor?compare=5315081&compare=5303934

Min fråga är kommer Corsair SSD Force Series 115GB att prestera bättre i åtkomsttid pga att den är tillverkad i 25nm? Känns som att dessa två SSD:er är identiska annars.

25nm i SSD visar i dag bara nackdelar mot 34nm, förutom priset.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

källa? Inte för att jag inte tror dig, men vill gärna veta varför.

Permalänk

http://www.inet.se/artikel/5315106/corsair-ssd-force-3-series...
denna kommer prestera lika bra som de där två tillsammans

Permalänk
Medlem

versionen med 115gb (25nm) innehåller större men färre kretsar än versionen med 120gb (34nm). Det gör att man använder färre av de tillgängliga minneskanalerna i kontrollern vilket leder till sämre prestanda. Tror att det finns prestandatester på corsairs hemsida/forum, bara att surfa in dit och leta...

Permalänk
Avstängd

Det ser onekligen mörkt ut för SSDernas framtid i dagsläget :/ De kan inte krympa för de blir så ostabila så de går sönder stup i kvarten Så SSDer måste få ny teknik snabbt...annars kommer det att ta evigheter innan vi får 2000GB för 800kr

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugTeddy:

källa? Inte för att jag inte tror dig, men vill gärna veta varför.

Räcker detta?
http://www.storagereview.com/ocz_vertex_2_25nm_review_oczssd2...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Det ser onekligen mörkt ut för SSDernas framtid i dagsläget :/ De kan inte krympa för de blir så ostabila så de går sönder stup i kvarten Så SSDer måste få ny teknik snabbt...annars kommer det att ta evigheter innan vi får 2000GB för 800kr

Var har du fått detta ifrån? Har än så länge inte läst något om att de blir ostabila och går sönder stup i kvarten, vore intressant att veta vad du sitter på för information som jag skulle tro åtminstone större delen av oss hårdvaruintresserade inte känner till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Var har du fått detta ifrån? Har än så länge inte läst något om att de blir ostabila och går sönder stup i kvarten, vore intressant att veta vad du sitter på för information som jag skulle tro åtminstone större delen av oss hårdvaruintresserade inte känner till?

Läste någon artikel här på Sweclockers för ett tag sen(letar reda på den senare om jag orkar).
Om att desto mindre det blir, desto fler behöver man för att få samma lagringsutrymme.

Detta tackvare att de mindre minnena klarar lägre antal skrivcykler och man då lär ha fler som backup när de går sönder.

Så har jag fattat det iaf. Jag kan ha fel och har inget mot att bli uppläxad

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Läste någon artikel här på Sweclockers för ett tag sen(letar reda på den senare om jag orkar).
Om att desto mindre det blir, desto fler behöver man för att få samma lagringsutrymme.

Detta tackvare att de mindre minnena klarar lägre antal skrivcykler och man då lär ha fler som backup när de går sönder.

Så har jag fattat det iaf. Jag kan ha fel och har inget mot att bli uppläxad

Ah, men det är något helt annat än det som du skrev...i nuläget klarar cellerna ca 3000 raderingar vilket är klart tillräckligt för att leva mååånga för en normalanvändare. När man krymper cellerna ännu mer så kommer detta värde att minska vilket gör att man får ha mer utrymme i reserv för att ersätta celler som tar slut plus att man troligen kommer att bli bättre på att utnyttja dessa raderingar mer effektivt. Diskarna kommer att vara precis lika stablia som nu...

Permalänk
Medlem

ja och tack för alla svar, nu blev jag klokare.

Permalänk
Avstängd

Tja intel 320 är 25nm och är den mesta stabila ssd av alla nya + har bland dom högsta kapaciteterna
Samt 5 års garanti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av definition:

Tja intel 320 är 25nm och är den mesta stabila ssd av alla nya + har bland dom högsta kapaciteterna
Samt 5 års garanti

Det finns väl ändå ingen källa på att 320 är mest stabil? Det som finns är data på att Intel hade lägst returstatistik bland SSD-tillverkare innan/runt tiden 320 lanserades. Den lär inte ingå i datan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Det finns väl ändå ingen källa på att 320 är mest stabil? Det som finns är data på att Intel hade lägst returstatistik bland SSD-tillverkare innan/runt tiden 320 lanserades. Den lär inte ingå i datan.

Nej.
Men om man går efter det lilla som finns så vet man att intel 320 krånglar utan tvekan mest av alla nya ssder.

Jag litar på intel 320 mer än någon annan ssd som finns ute nu utan tvekan dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Tja intel 320 är 25nm och är den mesta stabila ssd av alla nya + har bland dom högsta kapaciteterna
Samt 5 års garanti

det är inte för att kretsarna är bättre utan att de har extra lagringsutrymme dit kontrollern flyttar datan när de första kretsarna börja ge sig vilket förlänger SSD:ns livstid men inte de individuella minneskretsarna

Skrivet av Esseboy:

Det ser onekligen mörkt ut för SSDernas framtid i dagsläget :/ De kan inte krympa för de blir så ostabila så de går sönder stup i kvarten Så SSDer måste få ny teknik snabbt...annars kommer det att ta evigheter innan vi får 2000GB för 800kr

var det inte en nyhet på NH nyligen om resistorer nånting. en sorts resistor vars resistans kan manipuleras av att man lägger spänning över den, vilket tillåter datalagring. dessa kretsar skulle heller inte tappa livslängd när de krymps men är än så länge bara experimentella.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄