SSD full efter installation

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Okt 2006

SSD full efter installation

Hej på er,

Efter att ha bestämt mig för att köra en liten Intel 320 SSD (40gb) som enbart avsedd som systemdisk, stötte jag på något underligt efter installationen av Windows 7.

Utan att ha gjort något annat än just installerat Windows 7, öppnar jag 'den här datorn' och ser att jag har 9,25GB ledigt av 37,1GB.

Hur är detta ens möjligt? Det vill sig så jävligt att det efter några Windows Uppdate(s) inte ens går att uppdatera mer, för disken är full.

Hjälp?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2006

Jag förmodar att din SSD var helt ny och att det inte fanns några filer på den, jag gjorde misstaget en gång att inte ta bort gamla operativsystemet när jag gjorde en ny installation och fick då en mapp med namnet windows old som jag var tvungen att radera, så hädanefter tar jag bort system partitionen och den reserverade partitionen (100MB) och skapar en ny partition innan jag gör en installation.

Om du har uppdaterat Windows 7 med allt som finns via windows update så har du många onödiga filer på SSD och det gäller speciellt filer som sparas efter Service Pack 1, dessa filer kan man rensa bort med windows egna Diskrensning program.

Men först kan du minska på växlingsfilen genom att klicka på Kontrollpanelen > System och Säkerhet > System > klicka på Avancerade Systeminställningar som finns på vänstra sidan > välj fliken Avancerat > prestanda Inställningar > fliken Avancerat > Ändra > markera rätt enhet (SSD), bocka ur Hantera automatiskt växlingsfilens storlek > markera rutan Egen storlek > välj sedan vilken storlek du vi ha, jag tycker att 1024mb borde räcka till för både Ursprunglig och Maximal > Aktivera > Ok.

Sedan kan du minska på storleken på systemåterställningen, klicka på Kontrollpanelen > System och säkerhet > System > Avancerade systeminställningar > välj fliken Systemskydd > klicka på Konfigurera > välj storlek, 2% borde räcka > Verkställ > Ok.

Nu kan du rensa med Diskrensning genom att klicka på Kontrollpanelen > System och säkerhet > klicka på Frigör diskutrymme > välj rätt enhet (SSD) och klicka på Ok > klicka på Rensa systemfiler >välj enhet och klicka på Ok > bocka i alla rutor och klicka på Ok > Ta bort filer.

Det är även möjligt att helt ta bort Systemåterställning men den kan vara bra att ha om det uppstår problem och man kan även flytta växlingsfilen till en annan hårddisk men det får någon annan förklara hur detta skall göras.

Efter allt detta så kan du starta om datorn och kolla hur mycket ledigt utrymme som finns på SSD, jag är medveten om att min beskrivning av hela proceduren är extremt detaljerad men jag vill att även dom med ringa kunskap om Windows 7 och läser detta inlägg skall klara av att minska storleken på operativsystemet.

janee

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Okt 2006

Allt detta är redan gjort, även powercfg /hibernate off, dock tjänade jag ~5gb på det sistnämnda.

Satt här och kliade mig i huvudet hur jag skulle flytta växlingsfilen till en annan hårddisk (160gb Intel X-25 G2 SSD), då växlingsfilen vill vara 24gb stor just nu, dock avstängd för tillfället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Segas:

Allt detta är redan gjort, även powercfg /hibernate off, dock tjänade jag ~5gb på det sistnämnda.

Satt här och kliade mig i huvudet hur jag skulle flytta växlingsfilen till en annan hårddisk (160gb Intel X-25 G2 SSD), då växlingsfilen vill vara 24gb stor just nu, dock avstängd för tillfället.

Testa att ladda ner CCleaner, finns en ruta under avancerat man kan bocka för som heter "hotfix avinstallerare" som tar bort den data finns kvar för att kunna ta bort uppdateringar om man får problem efter en windows update. Brukar kunna hitta ett antal mb där. CCleaner är också rätt bra på att hitta annan data som ligger och skräpar.

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Okt 2006

CCleaner, det får jag ta och kika på. Är det ett tillförlitligt program? Så jag inte röjer en massa saker jag inte vill bli av med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På snedden i Dirty South
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av Segas:

CCleaner, det får jag ta och kika på. Är det ett tillförlitligt program? Så jag inte röjer en massa saker jag inte vill bli av med.

Det är så tillförlitligt som dina val av filer som ska rensas är.
Se även till att flytta mappar för temporära filer till en annan disk, det gör du på ungefär samma ställe som du mekar med växlingsfilen.

they said to go to hell so I packed my shit and went with it
little did they know that they put me in my element