Kopieringsavgift på externa hårddiskar och USB-minnen kan försenas ytterligare

Permalänk
Avstängd

ta bort.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Lagen finns ju tack vare avgiften.

Lagen finns för att skydda köparens rättigheter ,Avgiften har man redan betalat när man köpte källan (CD ,DVD ,VHS ,osv. ) Så detta är bara ocker + att dom ser en möjlighet att tjäna pengar.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Dom är ju helt dumma i huvudet! Eller har dom bara haft otur när dom har tänkt det senaste åren, eller är det just det som är problemet, dom har inte tänkt?

Bra sätt att förstöra för våra försäljare och flytta mer av branschen utomlands vilket inte är speciellt gynnande för Sveriges näringsliv.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

De vill ha en avgift för någonting som inte existerar längre. En kollektiv bestraffning helt utan anledning (annat än påtryckningar från skivbolagen t.ex. i usa, antar jag). Kan det vara så mycket som 1% av sveriges befolkning som utnyttjar privatkopiering? Blev det nyss 20000kr per hårddisk som faktiskt är drabbad? Fuck this.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Detta drabbar de som inte laddar ner olagligt. Idiotiskt att införa en kollektiv bestraffning, då kan man lika gärna skita i det.

Permalänk
Medlem

Det är lite snedvridet. Det är olagligt, men samtidigt tar man betalt för det? Alltså har man betalat pengar för att få piratkopiera, det är bara tuta och köra. Om man sedan åker dit så är det ju bara hävda att man faktikst har betalat för det materialet man laddat hem.

Edit: Kan tillägga att jag inte piratar musik, film och spel.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Det är lite snedvridet. Det är olagligt, men samtidigt tar man betalt för det? Alltså har man betalat pengar för att få piratkopiera, det är bara tuta och köra. Om man sedan åker dit så är det ju bara hävda att man faktikst har betalat för det materialet man laddat hem.

Nu var det väl PRIVATkopiering det gällde och inte piratkopiering...?

Visa signatur

Слава Україні!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Edit: Lite kul är ju att nästa största gruppen som får ersättning (18%) är dramatiker, artister får bara 3% Tom översättare ska ha pengar om vi köper en ny hdd. Hur fan tänker dom då?

http://www.copyswede.se/fileadmin/user_upload/pdf/%C3%A5rsred...

Intressant, på vilket sätt förlorar dramatiker pengar på att vi köper hårddiskar?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

F*ck copyswede och hela media branschen.. Korrupta, penga giriga avfall, jag är så trött på klag om förlorade intäkter, o dittan och dattan. FOLK KÖPER FORTFARANDE MUSIK; NI HAR ITUNES, NI HAR SPOTIFY, ge upp liksom. För i H*lvete, detta är våra datorer, och våra dator delar. Ni ska inte komma in hit och ta en avgift för vad ni tror jag kommer göra med min hårddisk. Jag kanske bara vill lagra mina bilder jag tagit med en fet system kamera, varför ska jag då lägga ut x antal kronor för att lagra mina egna bilder??? Nee, skärpning nu, denna värld är ju så korrupt så det bara går. Jag längtar tills jorden går under, eller zombies käkar upp alla (helst den sistnämnda), då blir dessa konstanta i-lands problem en sida i historien.
jag är trött på att säga det också, men alla svältande människor i världen? allt mat avfall vi producerar, dessa små tilläggs avgifter på hårddiskar, eller x antal kronor för apparna i din mobil.. allt, om man sparar dessa pengar i en månad, skulle lätt kunna föda tex afrikas fattiga under några år. Men nej, istället ska alla dessa pengar gå till någon fet kostym nisse som klagar på att sonen inte får sin maybach på 16 års födelsedagen och därför kommer se dum ut i resten av hans grannskap. blä på de här.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Copyswede talar i egen sak då dessa avgifter berättigar deras existens och ger dem vinning. Copyswede borde inte få existera, det är inte en myndighet men försöker uppföra sig som o de vore det.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Inför de detta så borde de också införa en straffavgift till det svenska folket från den som blir politiker, inte mer än rätt IMO =D

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Grattis svenska folket, ni får vad ni röstar för. Njut av att betala europas högsta skatt, njut av era ockerräntor - bankiglar - boendekostnader och till slut europas högsta invandring per capita. Men mest av allt njut av att du som normal svensk medborgare anses som en grov brottsling samt statens personliga plånbok.

Ni ville uppenbarligen ha allt det här, njut nu av frukten ni har sått. Grattis!

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Föresten, vad blir det härnäst? Avgift på 500kr med chassin som har hotswap plats för HDDer? Avgift per Email för att man kan förvara 10mb (Hotmail) av data i varje mail?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Någon som kan få fram lite statistik på ungefär hur många externa hdd's det säljes varje år? även hur många filmer (skulle tagit låtar med men det blir svårt att estimera) som piratkopieras varje år, räkna ut och se hur mycket "ersättning" dessa artister faktiskt skulle få, blir inte så värst förvånad om det landar på 50 öre per 1000 hdd's eller något liknande.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

Böterna betalda?!?!

Om man nu mot förmodan skulle tanka ner något upphovsrättsskyddat material till sin avgiftsbelagda hdd har man ju redan betalt för den! Den är ju betald genom kollektiva böter som betalats från den stora massan, och så ledes bör det inte leda till rättegång eller rättsliga påföljder!!!!!!!!!

Copyswede Avgift javisst, men mot fri kopiering!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Föresten, vad blir det härnäst? Avgift på 500kr med chassin som har hotswap plats för HDDer? Avgift per Email för att man kan förvara 10mb (Hotmail) av data i varje mail?

Det blir dyrt att ha gmail =(

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Avstängd

Usch. Blir att beställa några USB stickor snart

Skrivet av oskaaarn:

Nu var det väl PRIVATkopiering det gällde och inte piratkopiering...?

Mja det stämmer väl. Men hur många människor använder usb/hdd's för PRIVATkopiering... Antagligen 1% om ens det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lentab:

Detta drabbar de som inte laddar ner olagligt. Idiotiskt att införa en kollektiv bestraffning, då kan man lika gärna skita i det.

de gör det för att tjäna pengar, och det lär de göra, så det är inte idiotiskt.

det idiotiskt är att det bara drabbar oskyldiga. alla andra kommer att köpa från utlandet eller sätta ihop egna av interna hårddiskar, så som vanligt drabbas bara de som är oskyldiga

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Föresten, vad blir det härnäst? Avgift på 500kr med chassin som har hotswap plats för HDDer? Avgift per Email för att man kan förvara 10mb (Hotmail) av data i varje mail?

En världstäckande symbolisk avgift per mail tror jag hade avskräckt många spamföretag.
En avgift på kanske 1öre/mailet. Sen att det vore omöjligt att administrera något sånt och det inte är verklighetsförankrat för 5 öre är en annan sak ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TinMann:

Grattis svenska folket, ni får vad ni röstar för. Njut av att betala europas högsta skatt, njut av era ockerräntor - bankiglar - boendekostnader och till slut europas högsta invandring per capita. Men mest av allt njut av att du som normal svensk medborgare anses som en grov brottsling samt statens personliga plånbok.

Ni ville uppenbarligen ha allt det här, njut nu av frukten ni har sått. Grattis!

Nu har inte detta varken med sveriges befolkning eller vårat styrelsesätt att göra (riksdag) utan att ett företag i den så kallade fria marknaden vill tjäna pengar tr sina intresseorganisationer (tex film & musikindustrin)
Så blanda inte in fördommar & ickefakta i denna diskusion.(det du skriver stämmer inte heller vi har inte europas högsta skatt, sen så får sådana som dig ,mig att skämmas över att vara svensk. Invandring har inget med Lagringsmedia att göra)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Exakt vad är det som backar upp Copyswede och ens ger dom rätt att komma med några krav? Lagstiftning, regering, vem/vad? Jag antar att Reinfeldt eller Ask på något sätt är inblandade, men kan nån klargöra?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Media konsumeras som aldrig förr. Trots det hänger Copyswede på som iglar och använder både privat- och piratkopiering som slagträ i debatten. Om mediakonsumtionen börjar backa så kommer Copyswede garanterat använda det som incitament också.

Företrädarna i riksdagen har köpt mediatoppens snyfthistorier och tänker inte göra något. Andra frågor prioriteras i valtider, vilket självklart mediabranschen är medvetna om. Myndigheterna har gett upp fullständigt och låter privata piratjägare härja fritt.

Borde det inte hända något snart?

Permalänk
Medlem

Det finns två sidor av varje mynt, där den ena speglar medborgaren, och den andra, multimediaindustrin.

Till vår nackdel har vi en inkommande avgift som rent ut sagt suger. Varför ska allt detta falla på konsumenterna? Jo för att bajs alltid rinner nedåt, och vi ligger längst ned i kedjan.

Om man nu ser det ur industrins synvinkel så är det inte en konstig utveckling då deras intäckter/beräknade intäkter minskat dramatiskt sedan piratkopieringen via internet fick fäste. Vi kan argumentera hur länge vi vill, men slutsatsen är att vi kommer behöva betala för underhållningen vi nytjar, vare sig det blir kollektivt eller indviduellt. Sedan är det såklart inte rätt att de som köpt sin musik och lagt in de på laglig väg, eller bara vill lagra foton/filer, att de ska behöva betala för att andra piratkopierar. Diskussionen blir då väldigt lik svartjobbare vs skattebetalare, och det är verkligen ingen rolig fråga.

Så vad gör vi? Vad gör man alltid när det blir uppståndelse / orättvisa? Vi sticker huvudet i sanden och skyller på aktörerna

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Inte förvånad alls

Jag är inte förvånad för 5 öre, för så fort dom inför denna avgiften så kommer hela den marknaden att dö ut i Sverige, alla kommer att importera diskarna själva istället.
Samma dag som avgiften införs, så slutar jag att köpa externa diskar och USB minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Kunde inte sagt det bättre själv. Lagstiftningen ger oss rätt att privatkopiera utan att nämna att det kommer mot en avgift (rätta mig gärna om jag har fel, men isf med hänvisning till lagrumet!).. Vart ger det Copyswede rätt att ta ut pengar på externa lagringsmedia?

Exakt vad även jag tyckt i föregående trådar. Det är ungefär som att behöva betala biltillverkarna pengar om någon lånar bilen.

Permalänk

Det fula är ju att nästan allt nuförtiden släpps med kopieringsskydd som man inte kan gå runt, vilket innebär att du inte kan privatkopiera ett stort antal cd-skivor och andra digitala media.
Detta trots att vi har laglig rätt till att ta en kopia på det vi köpt. Hur fan kan skivbolagen få göra så? Jag tycker då att copyswede borde bli skyldiga att skicka ut kopior till mig på de media jag har hemma som jag inte lagligt kan privatkopiera.

Det är ju då olagligt att kringgå kopieringsskyddet.
Om copyswede ställer upp med det så kan jag köpa en extern hårddisk, de kommer förlora så grymt mycket pengar på att skicka ett 50-100 tal kopior till mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz_88:

privatkopiering*

Notera att det är privatkopiering. Alltså om du har en DVD-film och kopierar den för att låna ut till en kompis. Eller liknande. Men det går ju inte att kopiera en DVD eftersom den är skyddad, då blir det helt plötsligt PIRATkopiering.

Vad är då privatkopiering? Definition? Vad ingår i detta?

för att piratkopiera måste du tjäna pengar alternativt ha för avsikt att tjäna pengar på medier du inte har rättighet till. det de flesta gör är fildelar

Skrivet av Ase:

Nu har inte detta varken med sveriges befolkning eller vårat styrelsesätt att göra (riksdag) utan att ett företag i den så kallade fria marknaden vill tjäna pengar tr sina intresseorganisationer (tex film & musikindustrin)
Så blanda inte in fördommar & ickefakta i denna diskusion.(det du skriver stämmer inte heller vi har inte europas högsta skatt, sen så får sådana som dig ,mig att skämmas över att vara svensk. Invandring har inget med Lagringsmedia att göra)

vilka har Europas högsta skatt då? Gissar att han är piratpartist (är jag också) och tro fan att piratpartiet spottar och fräser åt sånt här. känns som piratpatiet driver längre ifrån att försöka legalisera fildelning och istället försöka stoppa all jävla integritets och PUL kränkningar som börjar bli del av vardagen.

Om ämnet: Om de inför avgiften på förlorad inkomst så ska ju fan HDD tillverkare och försäljare kunna begära precis samma av dem

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskaaarn:

Nu var det väl PRIVATkopiering det gällde och inte piratkopiering...?

En klurig omformulering av Pirat till Privat är det enda som skiljer.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jersey:

Jag är inte förvånad för 5 öre, för så fort dom inför denna avgiften så kommer hela den marknaden att dö ut i Sverige, alla kommer att importera diskarna själva istället.
Samma dag som avgiften införs, så slutar jag att köpa externa diskar och USB minnen.

amen to that brother

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Världen hade varit bättre utan lobbyföretag. Och skivbolag. Dem kan dra åt helv*te.

Jag fattar inte hur dem tänker...."Ja, men om 2% av sveriges befolkning piratkopierar...så...lägger vi avgiften på alla HDD´s så får vi mer pengar"

Idioter hela bunten. Nej, detta gillas INTE.
Sveriges diskförsäljning kommer kollapsa, Jag vet att i alla fall jag kommer köpa externa/interna utomlands, bara för att Så får säljarna av externa diskar få ut sin rage på copyfuck.

Ner med CopySwe, may them burn in hell untill 21 December '12.

Visa signatur

Krusidullen är stulen