Kopieringsavgift på externa hårddiskar och USB-minnen kan försenas ytterligare

Permalänk

Nej blir de försenat, "va synd".

Jag som precis tyckte hårddiskar började bli billiga.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

...

Jag använder inte ens mina externa hårddiskar i piratkopierings-syfte, snarare för backups och enklare överföring av större mängd filer mellan datorer.

Att ALLA som köper en extern hårddisk ska behöva ge de giriga jävlarna pengar bara för några stycken kan använda dom i mindre bra syften gör mig extremt irriterad.

Japp, precis.

Att jag rippat mina CD o en del DVD och lagt på disk ska dom ge blanka fan i!!
Samma sak att jag lagt en kopia på mobilen, inte deras sak att rota med.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Exakt vad är det som backar upp Copyswede och ens ger dom rätt att komma med några krav? Lagstiftning, regering, vem/vad? Jag antar att Reinfeldt eller Ask på något sätt är inblandade, men kan nån klargöra?

Detta skulle jag vilja veta med.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Blir arg varje gång jag påminns om copyswede, idioter. Snacka om kollektiv bestraffning.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem

Tycker jag inte sett en enda i tråden än som faktiskt kan läsa de mest utmärkta orden i artikeln. Försök läsa artikeln innan ni kommenterar. Det är en påfallande stor skillnad mellan privat- och piratkopiering.

Skrivet av Lentab:

Detta drabbar de som inte laddar ner olagligt. Idiotiskt att införa en kollektiv bestraffning, då kan man lika gärna skita i det.

Detta handlade inte om olaglig nedladdning utan om privatkopiering vilket är helt lagligt.

Permalänk
Medlem

Hjärndöden i copyswedes lokaler når nya höjder. Inte för att det påverkar mig ett dyft då det som sagt finns enkla sätt att kringgå detta. Ett slag i luften är det dock inte då medelsvenssons antagligen kommer gnälla, knyta handen i fickan och sen skita i det. Copyswede kör på bara för att de kan och det är tragiskt. Någon legitim rätt har de aldrig haft då lagen precis som Ase och Atrex säger inte nämner ett smack om en avgift.

Suck... industrins eviga, självförstörande, kopierings dravel...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deathdancer:

Om man nu ser det ur industrins synvinkel så är det inte en konstig utveckling då deras intäckter/beräknade intäkter minskat dramatiskt sedan piratkopieringen via internet fick fäste. Vi kan argumentera hur länge vi vill, men slutsatsen är att vi kommer behöva betala för underhållningen vi nytjar, vare sig det blir kollektivt eller indviduellt. Sedan är det såklart inte rätt att de som köpt sin musik och lagt in de på laglig väg, eller bara vill lagra foton/filer, att de ska behöva betala för att andra piratkopierar. Diskussionen blir då väldigt lik svartjobbare vs skattebetalare, och det är verkligen ingen rolig fråga.

Så vad gör vi? Vad gör man alltid när det blir uppståndelse / orättvisa? Vi sticker huvudet i sanden och skyller på aktörerna

Har det någonsin hänt att mediaindustrin någonsin gått med förlust eller med mindre vinst än året innan? Dom som laddar ner har inte råd att köpa det ändå eller så var det så dåligt så dom skulle inte ha köpt det.

Det är giriga svin som använder sina pengar för att muta politiker så dom kan mjölka konsumenterna på ännu mer pengar.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Den enda rimliga ersättningen till dessa horor på copyswede är 0 kr/GB.

Privatkopiering är, enligt svensk lag, tillåtet och då kan jag inte fatta varför det ska finnas en straffavgift.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

slår detta igenom kommer jag aldrig i mitt liv köpa hårddisk eller lagringsmedia i Sverige av rent principskäl..

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Jag har fått för mig att det är olagligt att kringgå ett kopieringsskydd. Så jag får ändå inte kopiera mina köpta filmer?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Majora:

Kommer nog köpa hårddiskar tillsammans med externa skal istället för en färdig extern hårddisk om detta verkligen går igenom.

Jag använder inte ens mina externa hårddiskar i piratkopierings-syfte, snarare för backups och enklare överföring av större mängd filer mellan datorer.

Att ALLA som köper en extern hårddisk ska behöva ge de giriga jävlarna pengar bara för några stycken kan använda dom i mindre bra syften gör mig extremt irriterad.

Skrivet av El_Ak:

detta är ju så sjukt.. är man inte oskyldig tills man bevisats skyldig?

Håller *fullständigt med er* grabbar! Jävla blodsugare är vad de är.:S Jag menar vart fan är vi på väg?:S Här i EU straffas vi för att vi är konsumenter, medan i USA, Nord (och Syd?) Amerika drabbas de inte alls av sådana här vansinnighetsdåd som inte är någonting annat än en attack på den lilla människans behov i detta rörliga och allt mer trådlösa överföringssamhälle, att kunna få flytta ett arbetsrelaterat Word.dok från HDD A till USB X till HDD B, att kunna få överföra den redan köpta CD-skivans innehåll till sin iPod när man ska ut i i spåret och jogga.

Detta är som sagt inget annat än en attack på människans rätt att få överföra och flytta information mellan varandra! Hur många skulle vara beredda att betala 5 kr till Din tillverkare av din tolettstol för att utföra behov A och ytterligare 10 kr för att få utföra behov B? Inte jag i alla fall...:/

OnT: för övrigt får den där domen/avgörandet dröja så pass länge att det aldrig blir verklighet.:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Antagligen är inte detta förenligt med EU-rättens regler om frihandel och icke-diskriminering av företag i olika länder. Det är därför företagen är så sugna på att gå till domstol

Permalänk

Kopieringsavgifter har väl funnits på i stort sett alla lagringsmedium hela vägen tillbaka till kasettband?
Visst, det går ut över de som köper sin musik lagligt och kopierar ner sina egna köpta cd-skivort, men kom igen. Hur många har INTE något kopieringsskyddat material på sina diskar. Hur många har inte laddat ner mp3or?
Jag håller med om att det känns radikalt att lösa det kollektivt på det här sättet, men ser man till det generella användandet av lagringsutrymme är det i verkligheten extremt få som i ärlighetens namn kan känna sig orättvist behandlade.

Jag förstår skillnaden mellan privatkopiering och piratkopiering. Men vad spelar det för roll vad de sätt för "label" på förslaget. Det fyller sitt syfte i fallet piratkopiering i vilket fall. Skulle folk vara nöjda med avgiften om de hävdade att den gällde piratkopiering istället för privatkopiering?

Det jag DOCK tycker blir väldigt paradoxalt är att det ska vara olagligt med piratkopieringen samtidigt som man tar ut avgiften. Signalen det sänder ut är ju att "Nu har jag betalat för att få piratkopiera, så då har jag rätt att göra det". Det är ju som att man på förhand betalar böter för ett brott man "förmodligen kommer begå".
Just därför har de valt att lägga avgiften på privatkopiering istället för på piratkopiering, som är det egentliga problemet. De kan inte legtimera avgiften samtidigt som de hävdar att piratkopieringen ska vara olaglig. De kommer alltså åt piratkopieringen genom att avgiftsbelägga den lagliga privatkopieringen.

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor

Permalänk
Medlem

http://www.sweden.gov.se/sb/d/1920/a/55368
För att kunna lyssna på cd-skivor med kopieringsskydd i en dator måste man ofta kringgå kopieringsskyddet. Är det olagligt?

[b]Nej, det är tillåtet att gå förbi spärrar som hindrar dig från att t.ex. lyssna på en cd-skiva i vilken apparat du vill. Man kan alltså lagligen gå förbi en spärr för att spela upp musik, filmer m.m. på alternativa operativsystem. En förutsättning är dock att man har lovlig tillgång till det exemplar man vill lyssna eller titta på, t.ex. genom att man köpt en cd-skiva.[/b]

Copyswede berättigar avgiften med att du inte köper film/musik i flera upplagor, en upplaga för varje enhet du vill spela upp den på. Musik kan man köpa i nerladdningsbar form, men försök att hitta film i mobilformat. Var köper man den?

Ett annat exempel, det är alltså fullt lagligt att lägga över cd-skivorna på en mp3-spelare, men Copyswede surar, deras uppdragsgivare förlorade försäljning av nerladdninsbar musik. Om du däremot släpade omkring på en skrymmande bärbar cd-spelare och en trave cd-skivor, då skulle de vara nöjda.

Exempel 1, du straffas för att du vill se din lagligt inköpta film på ett sätt som filmbranschen inte har någon fungerande lösning på.

exempel 2, du straffas för att du vill njuta av dina lagligt inköpta cd-skivor på ett bekvämt som du dessutom har stöd i lagen för att göra.

Skrivet av Fuuza:

Jag har fått för mig att det är olagligt att kringgå ett kopieringsskydd. Så jag får ändå inte kopiera mina köpta filmer?

Har du köpt filmen är det tillåtet att göra vad som krävs för att du ska kunna se filmen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Man kanske ska bli musiker?
men vad i hela j*vla helvete.
Om deta införs så tycker jag hårdisk tillverkarna/ butikerna som säljer hårdiskar ta ut en avgift från copyswede för förlorad inkomst? Om jag ska köpa en extern hårdisk för 400kr så förlorar hårdisktillverkarna/försäljarna hälften av pengarna pga copyswede.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

http://www.sweden.gov.se/sb/d/1920/a/55368
För att kunna lyssna på cd-skivor med kopieringsskydd i en dator måste man ofta kringgå kopieringsskyddet. Är det olagligt?

[b]Nej, det är tillåtet att gå förbi spärrar som hindrar dig från att t.ex. lyssna på en cd-skiva i vilken apparat du vill. Man kan alltså lagligen gå förbi en spärr för att spela upp musik, filmer m.m. på alternativa operativsystem. En förutsättning är dock att man har lovlig tillgång till det exemplar man vill lyssna eller titta på, t.ex. genom att man köpt en cd-skiva.[/b]

Copyswede berättigar avgiften med att du inte köper film/musik i flera upplagor, en upplaga för varje enhet du vill spela upp den på. Musik kan man köpa i nerladdningsbar form, men försök att hitta film i mobilformat. Var köper man den?

Ett annat exempel, det är alltså fullt lagligt att lägga över cd-skivorna på en mp3-spelare, men Copyswede surar, deras uppdragsgivare förlorade försäljning av nerladdninsbar musik. Om du däremot släpade omkring på en skrymmande bärbar cd-spelare och en trave cd-skivor, då skulle de vara nöjda.

Exempel 1, du straffas för att du vill se din lagligt inköpta film på ett sätt som filmbranschen inte har någon fungerande lösning på.

exempel 2, du straffas för att du vill njuta av dina lagligt inköpta cd-skivor på ett bekvämt som du dessutom har stöd i lagen för att göra.

Citat från sidan du länkade till
"Man får alltså inte knäcka eller gå runt en lösenordsspärr eller kryptering för att gratis ta material som är till försäljning på nätet. Man får inte heller knäcka en kopieringsspärr för att kopiera en skiva. Har man köpt en cd eller dvd som är försedd med kopieringsspärr får man inte ta bort spärren ens för att göra en kopia för privat bruk.""

Man får knäcka spärren för att spela upp skivan, men du har alltså inte rätt att privatkopiera spärrade skivor. Omfattar detta även kopiering till sin mp3-spelare? Borde det göra som jag tolkar texten.

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor

Permalänk
Inaktiv

Det är kul att man skall straffas för något man inte har gjort...
Ska fan börja ladda ner om copyswede får som dom vill...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuuza:

Jag har fått för mig att det är olagligt att kringgå ett kopieringsskydd. Så jag får ändå inte kopiera mina köpta filmer?

& om du inte kan kopiera en lagligt köpt exemplar av tex en cd då är skivbolaget skyldig att ersätta dig om den blir ospelbar tex pga repor upp till 3st konsumentköplagen. Annars har du rätt att själv göra 3 kopior .
Så detta förslag borde oxå vara ett lagbrott mot konsumentköplagen,fast som medborgare har man inte mycket att komma med mot deras jurister. & mutor

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprautbirger:

Citat från sidan du länkade till
"Man får alltså inte knäcka eller gå runt en lösenordsspärr eller kryptering för att gratis ta material som är till försäljning på nätet. Man får inte heller knäcka en kopieringsspärr för att kopiera en skiva. Har man köpt en cd eller dvd som är försedd med kopieringsspärr får man inte ta bort spärren ens för att göra en kopia för privat bruk.""

Man får knäcka spärren för att spela upp skivan, men du har alltså inte rätt att privatkopiera spärrade skivor. Omfattar detta även kopiering till sin mp3-spelare? Borde det göra som jag tolkar texten.

Ditt exemplet ser jag som att du tar bort kopieringsskyddet på den nyinköpta cd-/dvd-filmen, kopierar och ger kopian till barnen så att de kan använda den på egen hand, medans du lägger undan originalet så att det inte riskerar att repas och bli obrukbar. Alltså inte tillåtet.

Att knäcka kopieringsskyddet för att kunna rippa en skiva för lägga filmen/musiken på hemmaservern så att de kan spelas upp på vilken apparat jag vill eller kopieras till bärbar enhet är däremot tillåtet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Bor ni i hus med ComHem så betalar fastighetsägaren 1kr per lägenhet och månad till CopySwede för att de distribuerar SVT's utbud i sitt nät. Allt känns väldigt märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Exakt vad är det som backar upp Copyswede och ens ger dom rätt att komma med några krav? Lagstiftning, regering, vem/vad? Jag antar att Reinfeldt eller Ask på något sätt är inblandade, men kan nån klargöra?

Privatkopieringsersättningen är uppenbarligen lagstadgad, och nämns under 26 k-m §§ här:

http://tinyurl.com/4x4erv6

Mer info finns här:

http://www.copyswede.se/nc/news/artikel/vanliga-fraagor-om-pr...

Det är en av de mest idiotiska lagar jag någonsin stött på. Det borde vara olagligt att lagstifta på det där viset.

Tillägg: på sätt och vis är det bättre i Kina, där den allmänna inställningen till upphovsrätt är lite annorlunda; "Upphovsrätt är något som enbart egoistiska ynkryggar tar till". Delvis kan jag hålla med.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av MacEnkronan:

Håller *fullständigt med er* grabbar! Jävla blodsugare är vad de är.:S Jag menar vart fan är vi på väg?:S Här i EU straffas vi för att vi är konsumenter, medan i USA, Nord (och Syd?) Amerika drabbas de inte alls av sådana här vansinnighetsdåd som inte är någonting annat än en attack på den lilla människans behov i detta rörliga och allt mer trådlösa överföringssamhälle

Vart är vi på väg?

Kolla på Sveriges historia, vi bedrev en skrattretande politik i nästan 50 år. Företagen fick inte bestämma sina priser, löner, vinst.. alla mindre företag tvingades till konkurs.

Det är förra generationen som röstade in allt skit mellan 40-90-talet som vi har att skylla på, och fortfarande så vägrar man instifta ett nationellt prov för att få rösträtt.. så majoriteten kommer fortfarande att rösta efter vad media skriver/tycker är viktigt.

Ge Sveriges politik en 10-20 år att återhämta sig från den idioti som styrt landet sedan andra världskriget så kanske vi får en politik som är styrd lite mer efter ekonomi och lite mindre efter ideologi.

Ont: Så om vi jämför dåtid med nutid, så är fan ett par hundra kronor inget att betala. Det enklaste sättet att protestera är att inte köpa hårddiskarna efter ökningen utav pris, och att välja parti efter denna sakfråga vid nästa val. (om det nu är så viktigt för er)

Sorgligt nog så är det tillverkarna som kommer drabbas hårdast i sådant fall.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk

Jag som hade fått för mig att kollektiv bestraffning var förbjudet i civiliserade länder som Sverige.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

Det är skummt att det kommer igenom, för det första finns det ingen tillförlitlig fakta att basera dom här straffavgifterna på, sen så är det många (som jag) som varken gillar eller vill se Svensk film som blir tvugna att betala denna avgift, om denna avgift ändå ska finnas borde ivf Radiotjänsten få en del så vi slipper betala för TV som vi inte tittar på ändå...

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Bor ni i hus med ComHem så betalar fastighetsägaren 1kr per lägenhet och månad till CopySwede för att de distribuerar SVT's utbud i sitt nät. Allt känns väldigt märkligt.

Det kommer det bli änding på. Regeringen har nämligen gett myndigheten för radio och tv i uppdrag att bla utreda vidaresändningsplikten för SVTs kanaler. SVT kommer bara behöva betala en gång istället för tre som det är nu. (maksänd, parabol och SVT Play)

Permalänk
Medlem

Intressant. Det hade varit väldigt intressant att veta hur folk privatkopierar på externa hårddiskar, och hur den kopieringen skiljer sig från piratkopiering. Personligen har jag svårt att föreställa mig att folk rippar sina dvd-filmer för att lägga dessa på externa hårddiskar och ge bort till bekanta, men det kanske är ett utbrett fenomen i resten av landet.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Lagen finns ju tack vare avgiften.

Avgiften finns tack vare lagen.

Skrivet av _MmattiasS_:

själv tycker jag ju att vi inte ska behöva betala för vad vi får göra utan för vad vi faktiskt gör...

Helt rätt, nåt du kan men inte gör är inte samma sak.

Skrivet av Atlas Tasume:

Föresten, vad blir det härnäst? Avgift på 500kr med chassin som har hotswap plats för HDDer? Avgift per Email för att man kan förvara 10mb (Hotmail) av data i varje mail?

Mm skulle inte förvåna mig om dom får igenom denna så viktig fråga.

Skrivet av Lösbonde:

Vart är vi på väg?
Ont: Så om vi jämför dåtid med nutid, så är fan ett par hundra kronor inget att betala. Det enklaste sättet att protestera är att inte köpa hårddiskarna efter ökningen utav pris, och att välja parti efter denna sakfråga vid nästa val. (om det nu är så viktigt för er)

Sorgligt nog så är det tillverkarna som kommer drabbas hårdast i sådant fall.

Kommer aldrig å funka, du måste ha hdd för dina spel, os, bilder m.m.

Skrivet av Sovereign:

Jag som hade fått för mig att kollektiv bestraffning var förbjudet i civiliserade länder som Sverige.

Jepp

Skrivet av Sweclockers:

eller ge bort en kopia på originalet till en vän eller släkting (privatkopiering).

Det är detta allt handlar om, för du får göra en kopia åt dig själv.
MEN!!! Vem bemödar sig detta... inse faktum vilken tidsåtgång för att varje cd som du köper ska du rippa, synca, ladda vidare till var å en av din "inre" krets.

Musik/Film skyddat: Enligt lag så får dom skydda sin egendom. Men samtidigt får dom inte begränsa en vara så att kund inte kan nyttja vara å därmed så är kopierings skyddet olagligt. (Hur många svensson vet hur man förbigår spärr?)

Som andra skrivit så blir de 1.2.3 effekt
1: Tillfällig inkomst som slår hårt mot Svensk IT-handel
2: Tappad inkomst å nya förslag gällande import.
3: Konsumenter blir mer begränsade till urval av marknad å BNP kommer å minska.

Copyswede budget -09

Citat:

Intäkter 113 600 942
Personalkostnader 2 754 270
Övriga kostnader 1 822 976
Återstår till fördelning 109 023 696
Inkasseringskostnad 4,03%

Över 4% av idioti straff-avgiften går till lobbyister.

Citat:

För audiospelare med inbyggt minne
(t.ex. MP3-spelare), videospelare med
inbyggt minne (t.ex. inspelningsbar
DVD- spelare) och TV med inbyggd
hårddisk gäller följande ersättningsnivåer:
❚ ❚ Anordningar MED inbyggt minne
Lagringskapacitet E rsättning
40 GB 140 kr
50-80 GB 175 kr
81–160 GB 225 kr
161–250 GB 250 kr
>250 GB 300 kr

Mp3 spelare - Den enda som kan lyssna på detta är ägaren av Mp3 spelaren
Inspelningsbar DVD- spelare - Folk äger dessa för skojs skull å hårdvaran används sällan i dess tänkta syfte.
TV med inbyggd hårddisk - Tv bolag betalar redan avgift för att du som konsument kan spela in sändning.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Vart är vi på väg?

Kolla på Sveriges historia, vi bedrev en skrattretande politik i nästan 50 år. Företagen fick inte bestämma sina priser, löner, vinst.. alla mindre företag tvingades till konkurs.

Det är förra generationen som röstade in allt skit mellan 40-90-talet som vi har att skylla på, och fortfarande så vägrar man instifta ett nationellt prov för att få rösträtt.. så majoriteten kommer fortfarande att rösta efter vad media skriver/tycker är viktigt.

Ge Sveriges politik en 10-20 år att återhämta sig från den idioti som styrt landet sedan andra världskriget så kanske vi får en politik som är styrd lite mer efter ekonomi och lite mindre efter ideologi.

Ont: Så om vi jämför dåtid med nutid, så är fan ett par hundra kronor inget att betala. Det enklaste sättet att protestera är att inte köpa hårddiskarna efter ökningen utav pris, och att välja parti efter denna sakfråga vid nästa val. (om det nu är så viktigt för er)

Sorgligt nog så är det tillverkarna som kommer drabbas hårdast i sådant fall.

Tror du missuppfattat lite, Det är snarare marknaden som kommer med sådana här dumheter.
Behövs kontroll & styrning av densamma för att motverka dessa dumheter

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Go Sweden!! Mer skatt åt svinen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TinMann:

Grattis svenska folket, ni får vad ni röstar för. Njut av att betala europas högsta skatt, njut av era ockerräntor - bankiglar - boendekostnader och till slut europas högsta invandring per capita. Men mest av allt njut av att du som normal svensk medborgare anses som en grov brottsling samt statens personliga plånbok.

Ni ville uppenbarligen ha allt det här, njut nu av frukten ni har sått. Grattis!

Just det, Sverige är ett fruktansvärt land att leva i. Hade visst glömt det, igen. De borde lära ut det runt om på våra gratis högskolor och universitet.

Klart det finns utrymme för förbättring dock. Hade antagligen varit lite bättre utan all smygrasism och allt gormande om saker man inte har förstått sig på eller helt enkelt inte brytt som om att läsa på. Att Copyswede enligt lag eventuellt ska få ta ut en avgift för privatkopiering har _ingenting_ att göra med kompensation för att någon (normal eller onormal svensk) skulle ha gjort något olagligt.

Vem är förresten denna "onormala" svenska medborgare, som det tydligen enligt ditt resonemang är OK för staten att anse vara grov brottsling?