Sony jobbar med nästa generations Playstation

Permalänk
Melding Plague

Sony jobbar med nästa generations Playstation

Japanska teknikjätten Sony lägger allt mer pengar på forskning och utveckling. Anledningen är enligt företaget att nästa generations Playstation ligger på ritbordet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

nu blev jag lite besviken! trodde redan dom börjat på de..

aja bättre att dom börjat nu, kanske de blir saftigare komponenter dom sätter in

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Hedersmedlem

Frågan är om spelare vågar köpa nästa Playstation för kommer de att få till säkerheten? Fast unga människor har kort minne så det kanske löser sig.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Hoppas de jobbar på nästa generation PSN också...

(höhö)

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Usch 2016 var verkligen utom räckhåll :/
Jag trodde att det skulle vara dags för nästa generation vid 2013/2014...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Usch 2016 var verkligen utom räckhåll :/
Jag trodde att det skulle vara dags för nästa generation vid 2013/2014...

Vad fick du 2016 från?

OnT:

Äntligen. Bättre sent än aldrig Tycker dem är allt för långsamma när det gäller att uppdatera konsoller...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Vad fick du 2016 från?

OnT:

Äntligen. Bättre sent än aldrig Tycker dem är allt för långsamma när det gäller att uppdatera konsoller...

Jag tolkade "Företagets representant Kaz Hirai har tidigare sagt att Playstation 3 har ett livsspann på cirka tio år, det vill säga till 2016." som att de tänker köra på PS3 tills 2016. Fast det kan ju också betyda att det kommer utvecklas spel till PS3 tills 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Jag tolkade "Företagets representant Kaz Hirai har tidigare sagt att Playstation 3 har ett livsspann på cirka tio år, det vill säga till 2016." som att de tänker köra på PS3 tills 2016. Fast det kan ju också betyda att det kommer utvecklas spel till PS3 tills 2016.

Mhm, Bara för att PS3 var ute betydde det inte att PS2 var dött tvärt om, PS2 sålde bättre än PS3 i början av det, bara för att PS3 ska leva i 10 år betyder det inte att ett PS4 kan komma ut 2013...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MaLo:

Frågan är om spelare vågar köpa nästa Playstation för kommer de att få till säkerheten? Fast unga människor har kort minne så det kanske löser sig.

Hade jag varit intresserad av en konsoll så hade nog inte det vägt särskilt tung i mitt val, så jag tror inte det kommer vara någon fara direkt...

Alla ligger i riskzonen, och Sony har nog lärt sig en läxa nu, kan man ju hoppas.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Då är det bara att hoppas att de går över DirectX9 och satsar på lite högre så konsolportarna inte blir katastrofala.

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyyhan:

Mhm, Bara för att PS3 var ute betydde det inte att PS2 var dött tvärt om, PS2 sålde bättre än PS3 i början av det, bara för att PS3 ska leva i 10 år betyder det inte att ett PS4 kan komma ut 2013...

Som jag sa: "Fast det kan ju också betyda att det kommer utvecklas spel till PS3 tills 2016."

Permalänk

Jag tror ju personligen att de som köper konsol idag inte är ute efter maximal bildkvalitet. Då 4k och 8k ligger långt fram i tiden så gissar jag att "PS4" kommer att klara stereoskopisk 3D (som idag vill säga).

Min gissning är att de försöker utveckla en konsol som är lätt att göra spel till samt billig och enkel att tillverka (så att de inte gör förlust på att sälja konsoler). Om den sedan drar ström som ett Wii och är lika stor som en Mac mini så det inget fel med det...

Permalänk
Sötast
Skrivet av Fritjof92:

Då är det bara att hoppas att de går över DirectX9 och satsar på lite högre så konsolportarna inte blir katastrofala.

Det bästa vore utan tvekan att fortsätta i OpenGL då det vore det optimala för hela spelmarknaden oavsett plattform.

Inte för att PS4 skulle kunna gå över till DX över huvudtaget då det är Microsoft som äger DirectX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det bästa vore utan tvekan att fortsätta i OpenGL då det vore det optimala för hela spelmarknaden oavsett plattform.

Inte för att PS4 skulle kunna gå över till DX över huvudtaget då det är Microsoft som äger DirectX.

Sant, OpenGL är verkligen mycket bättre. Synd att spelindustrin väljer att hålla fast vid DirectX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Usch 2016 var verkligen utom räckhåll :/
Jag trodde att det skulle vara dags för nästa generation vid 2013/2014...

PS3 ska leva till och med 2016 minst och inte ersättas 2016. Det släpps fortfarande spel till PS2, och den släpptes 2000.

Beroende på vad Nintendo levererar nästa år (Wii 2) så kommer Sony garanterat släppa PS4 som senast 2014. Jag tror mest på en release under 2013, men de kan mycket väl släppas redan nästa år. Hur skulle de se ut om Nintendo hade den kraftfullaste konsolen på marknaden?

Är inte Sony eller MS snabb ut med en ny konsol så kommer Nintendo ta ledningen, och kommer inte PS4 och Xbox 720 släppas förens 2013 eller kanske tom 2014 så kommer dom tappa väldigt många spelare och speltillverkare.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Sant, OpenGL är verkligen mycket bättre. Synd att spelindustrin väljer att hålla fast vid DirectX.

Kanske för att spelindustrin anser att DirectX är bättre? Det anser åtminstone Crytek, DICE med flera. Till och med Id Software som är OpenGLs största förespråkare anser att DirectX är bättre.

Är väl egentligen bara Linux Fanboys som gillar OpenGL? Det är ju rätt konstigt eftersom OpenGL inte fungerar optimalt på Linux heller...

Varken Nintendo eller Playstation använder OpenGL.

Permalänk
Medlem

Playstation har ju släppts med ganska jämna sexårsintervaller (1994, 2000, 2006), så -12 eller -13 känns ganska spikat ändå.

Och att vissa tror att de inte skulle ha jobbat med den här förrän nu är ju lite småkul det med, PS4 lär ju ha vart i arbete sen innan PS3 släpptes.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Sant, OpenGL är verkligen mycket bättre. Synd att spelindustrin väljer att hålla fast vid DirectX.

Med vilka meriter tror du att du vet bättre än i princip hela spelutvecklarvärlden?

DirectX har sprungit ifrån OpenGL ordentligt på senare år som jag förstått det.

Permalänk

Jag är inne på samma spår som Gender Bender. Nintendo har den här generationen fullständigt sprungit cirklar runt Microsofts och Sonys försäljningssiffror och de har dessutom tjänat pengar på konsolen sedan starten. Wii har ju nästan sålt mer än 360 och PS3 kombinerat. När nu Nintendo skall släppa en ny konsoll 2012, som verkar vara en korsning mellan vanlig konsoll och Wii (dvs. att man kan spela vanliga spel i sin soffa utan att vifta som en flane), och som förmodligen kommer ligga mycket bättre till än både 360 och PS3 vad gäller hårdvara så måste ju Sony och Microsoft börja svettas lite. De har inget annat val än att släppa någonting snart. Jag tror att vi kan köpa både nya Xbox och PS4 innan sommaren 2014 om inte tidigare än så. Jag tror inte det är omöjligt att Sony vid nästa års E3 presenterar PS4 med en försäljningsstart runt jul 2012. Det hoppas jag på iaf, börjar bli trött på den dassiga grafiken i dagens spel. Tacka vet jag BF3, första multiplattformsspelet som utvecklas för PC på många många år. Det har vi bara oss konsumenter att tacka för då BC2 sålde bättre till PC än både 360+PS3 kombinerat.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscarstegland:

Tacka vet jag BF3, första multiplattformsspelet som utvecklas för PC på många många år. Det har vi bara oss konsumenter att tacka för då BC2 sålde bättre till PC än både 360+PS3 kombinerat.

Det gillas, FPS har aldrig hört hemma på konsol
Å ja graffe måste bumpas hårt som f*n ifall de ska kunna ens vara mätbar konkurrens. Gårdagens dator är 10ggr bättre än dagens konsoler.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Med vilka meriter tror du att du vet bättre än i princip hela spelutvecklarvärlden?

DirectX har sprungit ifrån OpenGL ordentligt på senare år som jag förstått det.

Jag har inte påstått något, men Cities in Motion t.ex. använder OpenGL och det är ett grymt bra spel, för att ge exempel på moderna spel.

Sen har ju självklart DirectX sprungit förbi eftersom det är vad spelindustrin använder idag till större delen.

Permalänk
Medlem

Ja, orolig för Nintendos nästa konsoll kan man väl knappast vara. Med grafik som en x360 och endast nya versioner av gamla nintendo spel(samma som de gör varje gång en ny konsoll kommer) så har Sony och Microsoft god tid på sig.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Anledningen till att Nintendo säljer så pass mycket som de gör beror självklart på att de va först med "Move-controller", att de har billigast konsol och att de säljer i Kina/Japan vilket är onekligen väldigt trogna Nintendo konsumenter.
Nu vill de komma ifatt PS3 och Xbox 360 med grafik och prestanda, därför är det inte mer än rätt att de släpper sin nya konsol snabbare än Sony och Microsoft.

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

PS3 ska leva till och med 2016 minst och inte ersättas 2016. Det släpps fortfarande spel till PS2, och den släpptes 2000.

Beroende på vad Nintendo levererar nästa år (Wii 2) så kommer Sony garanterat släppa PS4 som senast 2014. Jag tror mest på en release under 2013, men de kan mycket väl släppas redan nästa år. Hur skulle de se ut om Nintendo hade den kraftfullaste konsolen på marknaden?

Är inte Sony eller MS snabb ut med en ny konsol så kommer Nintendo ta ledningen, och kommer inte PS4 och Xbox 720 släppas förens 2013 eller kanske tom 2014 så kommer dom tappa väldigt många spelare och speltillverkare.

Precis, allting beror på läget. Om inte på konkurrerande system så på ekonomin.
Japan är ju en viktig marknad för Sony, men just nu är det knappast "prime-time" för ett stort konsolsläpp där. Däremot är Japan en obefintlig marknad för Microsoft, men ekonomin i USA är ju inte direkt i toppform heller.

Sedan att Nintendo skulle ha starkast system på marknaden i och med "Wii 2" händer inte. Nintendo har inget intresse av att hoppa från mobiltelefonprestanda till de nivåer som dagens konsoler faktiskt ligger på.

Jag tror inte heller att Microsoft eller Sony kommer tappa utvecklare om Nintendo är snabbast ut med ny teknik. Microsoft och Sony är bundisar med många utgivare sedan gammalt då deras program riktas mot användarna som sitter med systemen. Jag tror knappast dedikerade skjutar-entusiaster kommer adoptera ett Nintendo-system bara för att det kommer ny hårdvara om inte Nintendo plötsligt tar i från tårna och lite till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Med vilka meriter tror du att du vet bättre än i princip hela spelutvecklarvärlden?

DirectX har sprungit ifrån OpenGL ordentligt på senare år som jag förstått det.

Gissar att många skolas in på direct x och när de väl kan det så kör de vidare på det.
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_OpenGL_and_Direct3...

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Usch 2016 var verkligen utom räckhåll :/
Jag trodde att det skulle vara dags för nästa generation vid 2013/2014...

Skrivet av SayZk:

Jag tolkade "Företagets representant Kaz Hirai har tidigare sagt att Playstation 3 har ett livsspann på cirka tio år, det vill säga till 2016." som att de tänker köra på PS3 tills 2016. Fast det kan ju också betyda att det kommer utvecklas spel till PS3 tills 2016.

Lyssna inte på vad folk säger utan på vad de gör!

Ps1 lanserades år 1994
Ps2 lanserades år 2000
Ps3 lanserades år 2006
Ps4 kommer därför troligtvis lanseras 2012 (gissningsvis Q4 pga julförsäljningen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Kanske för att spelindustrin anser att DirectX är bättre? Det anser åtminstone Crytek, DICE med flera. Till och med Id Software som är OpenGLs största förespråkare anser att DirectX är bättre.

Är väl egentligen bara Linux Fanboys som gillar OpenGL? Det är ju rätt konstigt eftersom OpenGL inte fungerar optimalt på Linux heller...

Varken Nintendo eller Playstation använder OpenGL.

Vilka nya spel finns det ens med opengl? Det enda jag kan komma på nu är cs 1.6 och det går hur bra som helst på min gamla "skalman" som numera har windows 2000 men som inte har uppgraderats hårdvarumässigt sen 95 Och inte för att den var en speldator då heller.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Lyssna inte på vad folk säger utan på vad de gör!

Ps1 lanserades år 1994
Ps2 lanserades år 2000
Ps3 lanserades år 2006
Ps4 kommer därför troligtvis lanseras 2012 (gissningsvis Q4 pga julförsäljningen).

10 år är hur länge nya spel släpps till konsolen. Och om jag inte minns fel släpptes de de allra flesta spel släpptes till ps3 också till ps2 i rätt så många år.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Ja det är väl hursomhelst dags nu för PS4...

Rätt sjukt hur ett GeForce 7800 chip och 256MB videominne kan vara "spelkonsolen med bäst grafik" på marknaden

Permalänk
Medlem

Direct X är inte bättre än Open GL, däremot är Direct X mera omfattande det innehåller allt en spelutvecklare vill ha Audio API, Nätverks API, Joystick/Gamepad API och en hel del till olika API. OpenGL är ett rent grafik API.

Detta gör att spelutvecklare gillar att använda Direct X för det går snabbare att utveckla dessa spel, däremot blir spelen långsamma och utnyttjar inte hårdvara på ett bra sätt. Det finns en orsak vaför ett PC spel behöver betydlig betydligt mera hårdvara för att köra ett PS3 spel än vad PS3 i sig behöver. Sedan är Direct X bara till för M$ system så som XBOX och Windows, medans OpenGL är en öppen standard som används väldigt mycket under MacOSX och Linux även mycket under windows men då främst Indie spel efter som det gör det lättare att skriva det till flera plattformar om du har det i OpenGL på alla platformarna.

Roliga är att Microsoft gick med i OpenGL fundation, innan de gjorde Direct X, eftersom de ville utvecka OpenGL vidare. Men Microsoft hade ett krav, det fick bara fungera med windows, vilket dåvarande företaget som ägde copyright på OpenGL Silicon Graphics sa nej och vägrade gå med på det. Vilket resulterade i att Microsoft bestämde sig att göra det på egen hand istället och splittra marknaden och göra allt i sin makt till att göra Windows till den ända möjliga spel plattformen på PC. Nu med faciet i hand så ser vi att Microsoft lyckades vädligt bra efter en trög start att få alla stora spel utvecklare att gå över till Direct X. Vilket i dag har resulterat i att vi får betydligt sämre spel på PC, efter som Direct X och Windows inte tillåter utvecklarna att optimera spel pga att de inte kan använda hårdvaran rakt av utan måste gå via alla dessa API som inte har full kontroll över hårdvaran utan går via Windows Kernel.