Permalänk
Medlem

regex för mobilnummer

^07([0-9][ -]*){7}[0-9]$

tänker jag rätt här? kommer det att släppa igenom "alla" mobilnummer oavsett hur "underligt" man formaterar det?
(tanken är att jag ersätter all whitespace och alla bindestreck innan jag använder numret.)

[EDIT]
ändrade från "sparar" till "använder" i parentesen.

Visa signatur

as far as we can tell, the massacre went well...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jovnas:

^07([0-9][ -]*){7}[0-9]$

tänker jag rätt här? kommer det att släppa igenom "alla" mobilnummer oavsett hur "underligt" man formaterar det?
(tanken är att jag ersätter all whitespace och alla bindestreck innan jag sparar numret.)

Det ser väl rätt ut, kan dock inte syntaxen för det språket(vilket är det?).
Om du tar bort alla whitespace innan du kör den igenom den där borde det fungera. Är du säker på att alla nummer har ett bindestreck?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arius:

Det ser väl rätt ut, kan dock inte syntaxen för det språket(vilket är det?).
Om du tar bort alla whitespace innan du kör den igenom den där borde det fungera. Är du säker på att alla nummer har ett bindestreck?

jag jobbar i C#, inte för att jag tror att det spelar någon roll i detta fall.
användning och/eller placering av bindestreck och whitespace varierar kraftigt från person till person, därav behovet av en lite "slappare" kontroll. ex: 0700-00 00 00, 070-000 00 00, 0700-000 000, 0700-000000 osv...
jag vill inte heller ändra vad som matats in, utan har man skrivit 0700-000 000, så skall man få samma sak tillbaka när man laddar in datan igen för att minska överaskningseffekten för användaren.
(dock kommer jag, som sagt, att "normalisera" till 0700000000 när jag använder mig av datan.)

Visa signatur

Permalänk
Testpilot

Om man vill vara noga så kan mobilnummer bara börja på 070, 072, 073 och 076 så att tillåta alla siffror efter 07 kan göra att folk skriver in exempelvis 077-nummer som inte är för mobiltelefoni.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Riktnummer

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Man kan ju ha vanliga telefonnummer till mobiltelefoner också så om du kräver att numret ska ha ett visst format så kommer det inte fungera för många.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Man kan ju ha vanliga telefonnummer till mobiltelefoner också så om du kräver att numret ska ha ett visst format så kommer det inte fungera för många.

jag har nog inte så mycket val i frågan.
dokumentationen för den aktuella SMS-tjänsten anger att numret helst ska skickas i formatet 467XXXXXXXX, fast 07XXXXXXXX funkar också.
jag har testat att skicka SMS till exempelvis 031-nummer, men de har aldrig kommit fram.
dessutom specificerar SMS-tjänsten att de filtrerar enligt E.164 så att man slipper debiteras för SMS som inte kan levereras, vilket jag tolkar som att de inte ens kommer att försöka skicka till annat än 07-nummer.
nu har jag iofs inte varit i kontakt med dem, så jag är ju inte helt säker på detta, utan det är bara ett antagande baserat på informationen som finns tillgänglig.

Visa signatur

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Gramner:

Man har väl ändå alltid ett mobilnummer det vidarekopplas till? det har iallfall alla jag känner som har fast-nummer på exempelvis sitt jobb som går till deras mobil.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]