Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Motala
Registrerad
Jul 2008

OCZ REVO DRIVE

Hej!

Har någon provat OCZ REVO DRIVE?

Jag köpte en Crucial RealSSD C300 för ett tag sen och är besviken på prestandan.
Det var även lite krångel med Marvell-chipsetet ett tag men efter en bios-uppgradering och uppdaterat firmware så flyter det på. I ärlighetens namn så märker jag inte stor skillnad på min SSD och min Western Digital Black, och hade nu så här i efterhand hellre köpt en 2 GB version av Black, som sägs ska vara snabbare än Velociraptorn.

Hårddiskar har jag tydligen väldigt svårt att vara nöjd med, eftersom jag haft WD Black, OCZ ssd, Samsung SSD (När det nästan var nytt och det krävdes en omkopplare), WD Raptor, WD Velociraptor, samt min nuvarande Crucial Real SSD C300.

Jag vet att hårddisken är det viktigaste för min dator, eftersom alla andra komponenter är snabba.
Mitt moderkort är Gigabyte GA-X58A-UD3R v1 , som hade det kända Marvell-chipset problemet, men det är som sagt överkommet. Prestandan på min nuvarande disk är som den ska.

En Revo är kanske inte värt pengarna? Borde det kanske vara som det är nu och vänta ett tag till?
SSD är överreklamerat enligt mina erfarenheter (har haft två andra för länge sen som heller inte levde upp till mina förväntningar).
Priset jag kan tänka mig betala för en riktigt snabb hårddisk är i dagsläget max 3000 kronor, det vill säga, en OCZ Revo om det är värt pengarna - detta med pci-express diskar verkar vara ett steg i rätt riktning för tillverkarna.

Har ni några åsikter?

Mvh
Mikael

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
QuakeNet
Registrerad
Jul 2001

Om du inte märker skillnad mellan en WD Black och en Crucial C300 så lär du inte märka någon skillnad på en Revo Drive heller. Eller så har du ett fruktansvärt o-optimerat operativsystem.

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today :: Serverrum
WS: Asus P9X79 :: Core i7 3820 :: 32 GB RAM :: Samsung 830 256 GB :: 2x Intel 910 400 GB PCIE :: PNY Geforce GTX 970 XLR8 :: Gigabyte Odin GT 800W :: 2x Samsung Syncmaster S27A950D
NAS: SuperMicro X10-SLM-F :: Core i3 4130T :: 24 GB Kingston ECC :: Ri-Vier RVS2-06A 12Bay 2U :: IBM M1015 (IT) :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+ ::

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jul 2002

Revo kommer inte göra någon skillnad om du inte ens märker stor skillnad mellan Velo och en C300.

Jag märker enorm skillnad på allt mellan ssd och alla mekaniska. Det gör dom flesta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2010

säkert att du aktiverat ACHI?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Jul 2002

Min åsikt, Revo Drive är ruskigt snabb

.:Wks: Cooler Master Silencio 650|Core i5 3570 3.4 GHz|Asus P8Z77-V|8 GB| GT 465|1xDell U2311H, 2xAlienware AW2210 2xEizo 19|OCZ Revo 3 Drive 120 + Raptor 150:.
.:Server: Har ett gäng :) :.
-Learn the system, Play the system, Break the system-

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jul 2002

Är väll inte ens så mycket snabbare än en max iops vertex3 ex

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Motala
Registrerad
Jul 2008

Det är säkert så att jag märker skillnad men vänjer mig så snabbt som med allt annat, det tar inte mer än en vecka så har man vant sig vid hastigheten man har.
Det är ju inte så att jag har testat allt med samma system heller, utan endast WD Black och SSD-Disken är provat på min nyaste dator.
ACHI är aktiverat och jag har dubbelkollat att allt är som det ska - däremot så är ju S-ATA 3 problematiskt på just mitt kort vilket gör att jag får något sämre prestanda än någon som har nyare moderkort, även fast allt är stabilare nu så var mitt kort ganska nytt med S-ATA 3.