Gigabyte GA-P55A-UD3 Minusgrader i Bios på processortempen

Permalänk
Medlem

Gigabyte GA-P55A-UD3 Minusgrader i Bios på processortempen

Jag har upptäckt något bugliknande med mitt P55A-UD3 kort och tänkte höra om problemet verkar utbrett
bland de som har samma kort.
Det yttrar sig på följande sätt. Sitter och slösurfar och ser att Coretemp visar tempen runt 40 grader i stället för det normala runt 33-34 när man inte gör något krävande. Har ett Corsair H50 och kollar speeden på fläkten som då minskat till ca 600 varv/min mot normalt 1000 varv. Startar om datorn och går in i bios då står det att tempen är minus 10 grader och processorfläkten går långsamt. Kör PWM styrt så eftersom bios säger minusgrader så dras fläkthatigheten ner till minimum förmodligen. Om man går ur bios och startar om igen och går in i bios igen ja då är processortempen minus 20 grader. Detta fortsätter med minus 30 grader om man gör om det en gång till. Om man i stället stänger av datorn och sedan sätter på den igen så är allt normalt i bios med temp och fläkthastighet. Detta har inträffat 3 ggr under några månader. Det har absolut inget med kylningen isig att göra utan måste vara något med kortet-processorn kör Bios version F11 på kortet som är den senaste. Det lustiga är att Coretemp verkar visa korrekt temp i Windows.