Bästa metoden för backup utav familjefoton?

Permalänk

Bästa metoden för backup utav familjefoton?

Jag har knappa 10GB bilder just nu så jag måste ju inte ha 1TB. Fundera på nån online tjänst men kom snabbt på att det är lite för känsligt matrial att lägga online. Så det lär väl bli en standardlösning med extern hårddisk. Men där tar det stopp hur jag ska göra.

Har en mobil/kamera och en bärbar med 500GB hårddisk i. Så jag kan antingen köpa en extern och hålla allt på bärbar+externa. Eller så köper jag två externa och synkar dom. För jag måste synka känner jag. Har ingen lust och förlora alla familjefoton med barnens uppväxt osv.

Hur synkar jag om jag kör med en extern alt två? Har för mig att det ska finnas inbyggt i win7 som jag har då. Men hittar inget när jag tittar snabbt i "den här datorn" där jag har för mig att sånt alltid funnits i windows.

Sen är det bra om jag kan ha matrial på dom som inte behövs synkas, men det ska man väl kunna ställa in.

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Rekordmedlem

Det enklaste är nog backupfunktionen i win, eller så kopierar du helt enkelt bara hela mappen du har bilderna i varje gång, är det bara 10gb är det ju inga problem en med multippla kopior, är du nojig om dina bilder på en onlinetjänst så ta tex 7zip och lägg dem i ett skyddat arkiv, då måste du ha password för att se filerna, se till att ha flera backuper, minst 2, och de ska absolut inte vara inkopplade till datorn eller någon annan stans heller samtidigt, går en sönder pga tex överspänning så är det ju dumt att inte ha en annan backupp offline. och vid så lite data som 10GB kan du ju även bränna dvder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Klarar inte Gmail typ 10 gb eller nåt?

Kanske man där kan skapa ett snyggt index (eftersom det finns sök) och maila till sig själv med attachment av bilder?

Permalänk
Rekordmedlem

gmail, skydrive och mesh enkla o gratis, det finns en massa andra online också vissa är gratis andra inte

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har mina bilder primärt på C och sen kopierar jag dem manuellt över till extern hdd.

Har utöver detta en antik 250gb Lacie som fortfarande tickar som en klocka, som fungerar som en 3:e backup. Denna hdd är inte inkopplad till datorn utan ligger undanlagd. Till denna säkerhetskopierar jag någon gång om året bara.

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Rekordmedlem

ingen enhet som är inkopplad bör du betrakta som backup, de ska vara separerade o inte ha nån kontakt, elfel eller virus raderar din "backup" rätt enkelt annars

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan inte rekommendera att ha på extern hårddisk då man enkelt kan tabba den och sen är den trasig och kostar masssa pengar att få tillbaka.

Jag skulle bränna ut bilderna på dvd-skivor, definitivt det billigaste alternativet. Skulle nog bränna dom dubbelt med samma bilder på 2 skivor och ha ena sittandes i en pärm och den andra för att titta på.

Eller så kombinerar du alla alternativ som finns:)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av modstar:

Kan inte rekommendera att ha på extern hårddisk då man enkelt kan tabba den och sen är den trasig och kostar masssa pengar att få tillbaka.

Jag skulle bränna ut bilderna på dvd-skivor, definitivt det billigaste alternativet. Skulle nog bränna dom dubbelt med samma bilder på 2 skivor och ha ena sittandes i en pärm och den andra för att titta på.

Eller så kombinerar du alla alternativ som finns:)

DVD-skrivor är det sämsta sättet att göra backup på imho.

martin.mev, du har inte funderat på att köra en NAS kanske? Då kan du schemalägga inkrementiell (stavning?) backup från enheten och exempelvis köra RAID 1 på den för ytterligare säkerhet. Vissa NAS har ju också portar för USB/FW så att du veckovis kan ta en backup på hela NAS:en till en extern disk, om du verkligen vill vara säker på att ha kvar alla foton.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martin.mev:

Jag har knappa 10GB bilder just nu så jag måste ju inte ha 1TB. Fundera på nån online tjänst men kom snabbt på att det är lite för känsligt matrial att lägga online. Så det lär väl bli en standardlösning med extern hårddisk. Men där tar det stopp hur jag ska göra.

Har en mobil/kamera och en bärbar med 500GB hårddisk i. Så jag kan antingen köpa en extern och hålla allt på bärbar+externa. Eller så köper jag två externa och synkar dom. För jag måste synka känner jag. Har ingen lust och förlora alla familjefoton med barnens uppväxt osv.

Hur synkar jag om jag kör med en extern alt två? Har för mig att det ska finnas inbyggt i win7 som jag har då. Men hittar inget när jag tittar snabbt i "den här datorn" där jag har för mig att sånt alltid funnits i windows.

Sen är det bra om jag kan ha matrial på dom som inte behövs synkas, men det ska man väl kunna ställa in.

Jag kör med G-Mail's Fotoalbum, plus att jag köpt till ~20gb för 50kr på ett år. Tycker det fungerar otroligt bra med att ladda upp och se bilderna på ett väl utfört sätt. Finns många sekretessinställningar för visning av bilderna också; de som har länken, binda ett album till e-postadresser eller helt sonika låsa det till enbart dig själv.

Sen känns G-Mail både stabilt- och säkert.

Permalänk
Medlem

en online tjänst ger extra skydd i form av att din backup är skydda även om din bostad brinner ner, inbrott osv.