Första hemmabiosystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chordy:

Bra, det står spdif iaf så borde vara rätt.. Men ingår högtalarkablar eller måste man köpa till det?

Läs ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Läs ovan.

Förlåt för min blindhet.

Är 4mm bra för front och 0,75mm bra för center och bak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chordy:

Förlåt för min blindhet.

Är 4mm bra för front och 0,75mm bra för center och bak?

Du kan nog köra på 1.5-2.5mm för center och bak,vet inte riktigt hur tjocka kablar klämlisterna tar,men kör på 1.5mm om du är osäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chordy:

Bra, det står spdif iaf så borde vara rätt.. Men ingår högtalarkablar eller måste man köpa till det?

Kolla bak på boxen. Du ser lätt om det är rätt Sticker kontakten ut är det rätt. Är det en lucka som det ev. lyser bakom är det fel och du behöver en optisk spdif.
Högtalarkabel ingår inte eftersom olika kunder behöver olika långa kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Du kan nog köra på 1.5-2.5mm för center och bak,vet inte riktigt hur tjocka kablar klämlisterna tar,men kör på 1.5mm om du är osäker.

Och 4mm för front då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chordy:

Och 4mm för front då?

Det ska gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Det ska gå.

Okej, tack så mycket för all hjälp! Verkligen jätteschysst! Nu blir det beställning!

Permalänk
Medlem

Nu är det så att jag har en fråga ang. kopplandet av subwoofern till recievern. På subben så finns det två ingångar Left och Right, men på recivern finns det bara en ingång det där står SUBWOOFER. Hur ska jag göra? Uppskattar snabbt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chordy:

Nu är det så att jag har en fråga ang. kopplandet av subwoofern till recievern. På subben så finns det två ingångar Left och Right, men på recivern finns det bara en ingång det där står SUBWOOFER. Hur ska jag göra? Uppskattar snabbt svar.

Koppla in sladden på L.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Koppla in sladden på L.

Och bara strunta i R eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chordy:

Och bara strunta i R eller?

Japp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Blir det inte fel i balansen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chordy:

Blir det inte fel i balansen då?

Du har ju bara en sub-utgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Du har ju bara en sub-utgång.

Okej, tack så mycket återigen! Nu blir det kul att kolla vad ljudet går för!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chordy:

Okej, tack så mycket återigen! Nu blir det kul att kolla vad ljudet går för!

En sak till. Som jag sa innan har alltså subwoofern två stycken input rca ingångar, left och right, medan recievern bara har en subwoofer rca ingång. Går det att köpa till någon sorts adapter eller kabel man kopplar både left och right till subwoofer ingången på recievern? Skulle detta minska kvaliteten på ljudet? Skulle det bli mer bas? För i nuläget när jag bara har en kabel mellan Left och Subwoofer ingången på recievern tycker jag inte det är så mycket bas som det känns elementen skulle kunna leverera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chordy:

En sak till. Som jag sa innan har alltså subwoofern två stycken input rca ingångar, left och right, medan recievern bara har en subwoofer rca ingång. Går det att köpa till någon sorts adapter eller kabel man kopplar både left och right till subwoofer ingången på recievern? Skulle detta minska kvaliteten på ljudet? Skulle det bli mer bas? För i nuläget när jag bara har en kabel mellan Left och Subwoofer ingången på recievern tycker jag inte det är så mycket bas som det känns elementen skulle kunna leverera.

Sorry men det ger tyvärr ingen förbättring hur man än vrider och vänder på det,du har fortfarande bara EN subutgång och du har fortfarande bara EN sub vilket gör det meningslöst att köra med nån slags Y-splitkabel för det blir ingen skillnad,ungerfär som du kopplar två slangar till en dammsugare,det blir bara halva sugeffekten var.
I övrigt så borde du experimentera lite med placeringen av subben,tyvärr så får man trixa innan subben spelar på bästa sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Sorry men det ger tyvärr ingen förbättring hur man än vrider och vänder på det,du har fortfarande bara EN subutgång och du har fortfarande bara EN sub vilket gör det meningslöst att köra med nån slags Y-splitkabel för det blir ingen skillnad,ungerfär som du kopplar två slangar till en dammsugare,det blir bara halva sugeffekten var.
I övrigt så borde du experimentera lite med placeringen av subben,tyvärr så får man trixa innan subben spelar på bästa sätt.

Okej. Men en sak som jag funderar över är även att det finns ju även vanliga högtalar ingångar på subben, det finns rättare sagt 8 st, 4 st FROM AMPLIFIER och TO SPEAKERS. Sen finns det även två olika knappar på subben som jag inte riktigt vet vad det betyder på ena kan man välja mellan ON, AUTO och OFF, står ingenting mer. På den andra som kallas PHASE kan man välja mellan 0 grader och 180 grader. Vad är dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chordy:

Okej. Men en sak som jag funderar över är även att det finns ju även vanliga högtalar ingångar på subben, det finns rättare sagt 8 st, 4 st FROM AMPLIFIER och TO SPEAKERS. Sen finns det även två olika knappar på subben som jag inte riktigt vet vad det betyder på ena kan man välja mellan ON, AUTO och OFF, står ingenting mer. På den andra som kallas PHASE kan man välja mellan 0 grader och 180 grader. Vad är dessa?

Det är om du vill använda högnivå signal från förstärkaren,brukar mest vara användbart när man saknar preout/subout eller om man vill skära bort den lägsta basen från frontarna tex om man har små stativhögtalare och saknar delningsfilter i förstärkaren så kan det vara bra att göra så.
Den första knappen är nog en strömbrytare,den andra har jag inte koll på men det är för att subben ska hamna i fas med de övriga högtalarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Det är om du vill använda högnivå signal från förstärkaren,brukar mest vara användbart när man saknar preout/subout eller om man vill skära bort den lägsta basen från frontarna tex om man har små stativhögtalare och saknar delningsfilter i förstärkaren så kan det vara bra att göra så.
Den första knappen är nog en strömbrytare,den andra har jag inte koll på men det är för att subben ska hamna i fas med de övriga högtalarna.

Okej. Hur är det även med att spela in högtalare? Hur länge ska man göra det? Vad gör man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chordy:

Okej. Hur är det även med att spela in högtalare? Hur länge ska man göra det? Vad gör man?

Du spelar helt enkelt musik/ andra ljud på dom. Helt vanlig användning. Desto längre desto bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chordy:

Tja några veckor kan det behövas beroende på hur ofta man spelar fast det är ganska svårt att märka förändringen,bästa är om du låter dem spela lite musik på normal volym några timmar om dagen i några veckor innan du gör en riktigt bedömning av högtalarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Du spelar helt enkelt musik/ andra ljud på dom. Helt vanlig användning. Desto längre desto bättre.

På ganska låg volym eller? Sen undrar jag även hur man ska kunna vet hur högt man kan lyssna utan att de går sönder... Lite svårt att veta hur mycket man kan dra på..:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chordy:

På ganska låg volym eller? Sen undrar jag även hur man ska kunna vet hur högt man kan lyssna utan att de går sönder... Lite svårt att veta hur mycket man kan dra på..:P

Kanske inte just fisvolym men lagom.
Musiken spelar inte så stor roll ta nån söndermastrad metal a la Death Magnetic(Metallica) och sen kan du lira nån fin audiofilskiva när du ska göra den slutgiltiga bedömningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chordy:

Hej, Det är så att jag ska köpa mitt första hemmabiosystem nu. Är inte jätteinsatt men jag vill ha ett system som inkluderar en reciever. Systemet kommer användas till film, musik och PS3. Min budget ligger på ca 4000 kr. Är tänkt att nu först användas i ett "pojkrum" för att inom ett år tas vidare till lägenhet.

Funderar på detta: http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/hemmabio/51-hemmabi...

Vad tycker ni om det? Har ni något tips på något annat system?

Mitt tips är att köpa riktiga grejer som du är nöjd med direkt. Köpte mina högtalare (2.1) för 10 år sedan, och de är fortfarande utmärkta! Så mitt tips är att vara nöjd med något enkelt så länge och spara lite till så du kan köpa bra kvalitets grejer som har ett bra och rent ljud. De är betydligt billigare än att köpa något skräp man blir less på efter några år.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Mitt tips är att köpa riktiga grejer som du är nöjd med direkt. Köpte mina högtalare (2.1) för 10 år sedan, och de är fortfarande utmärkta! Så mitt tips är att vara nöjd med något enkelt så länge och spara lite till så du kan köpa bra kvalitets grejer som har ett bra och rent ljud. De är betydligt billigare än att köpa något skräp man blir less på efter några år.

Kan hålla med lite,spara hellre eller kolla blocket efter nåt beg.
Dåliga ljudsystem blir man aldrig nöjd med i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Kan hålla med lite,spara hellre eller kolla blocket efter nåt beg.
Dåliga ljudsystem blir man aldrig nöjd med i längden.

Nu har jag dock köpt dessa redan. Men hur ska man kunna veta hur högt man kan ha utan att nåt gör sönder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chordy:

Nu har jag dock köpt dessa redan. Men hur ska man kunna veta hur högt man kan ha utan att nåt gör sönder?

När det börja låta skit är en bra sätt,dock ganska svårt med dagens moderna musik för det låter skit hela tiden.
Men ha inte volympotten över kl 12 för då finns det risk att förstärkaren klipper och högtalarna är körda.
Runt kvart i brukar jag dra på,då låter det hyffsat högt sålänge högtalarna tål effekten dvs.
Men eftersom du kör små satelliter så blir det inte så kul när man drar på volymen.