Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönhöping
Registrerad
Jan 2011

Hur mycket skillnad?

Har tänkt att köpa en ny surf/spel dator. Men jag undrar om det är värt att köpa en ny intel core 2 duo eller en beg intel core 2 quad? Just nu har jag en ur gammal pentium 4 ht 3ghz och den är lite för svar för det jag gör. Men just nu kör jag bara l4d2 och det räcker den till men jag kommer nog börja med mer krävande spel snart.

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.
Tandberg Huldra 10 med Pioneer HPM-40.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av lolsa:

Har tänkt att köpa en ny surf/spel dator. Men jag undrar om det är värt att köpa en ny intel core 2 duo eller en beg intel core 2 quad? Just nu har jag en ur gammal pentium 4 ht 3ghz och den är lite för svar för det jag gör. Men just nu kör jag bara l4d2 och det räcker den till men jag kommer nog börja med mer krävande spel snart.

Att köpa Core2Duo (s775) om du skall köpa nytt känns inte alls prisvärt. De har fasats ut och håller ett högt pris i förhållande till sin prestanda.
Hittar du en Core2Quad (Q9550/Q9650) burk begagnad till ett bra pris, så håller den rätt bra ännu, men det är om du får ett bra pris.

Personligen skulle jag tittat på Phenom II 955BE, då den kostar under tusenlappen och det går att hitta billiga moderkort till den. Processorn har upplåst multipel och är därmed lätt att överklocka också.
Rent oklockad så motsvarar prestandan ungefär Q9550 (eller i5 750).

Skall du dra verklig nytta av en bättre processor än så krävs en ordentligt bra grafikkortslösning (vilket jag antar att du inte har). Rent generellt så är det främst grafikkortet man bör satsa på i en speldator (så länge man har en hyfsad processor, t.ex. 955BE).

Hur som helst är en 955BE ett rejält kliv upp på prestandastegen jämfört med P4 3GHz (var och en av de fyra kärnorna presterar bättre än en P4 3GHz).

Något i den här stilen kan du bygga ett paket på:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/470979/billig-uppgradering

~Pelle~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönhöping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av WrongTarget:

Att köpa Core2Duo (s775) om du skall köpa nytt känns inte alls prisvärt. De har fasats ut och håller ett högt pris i förhållande till sin prestanda.
Hittar du en Core2Quad (Q9550/Q9650) burk begagnad till ett bra pris, så håller den rätt bra ännu, men det är om du får ett bra pris.

Personligen skulle jag tittat på Phenom II 955BE, då den kostar under tusenlappen och det går att hitta billiga moderkort till den. Processorn har upplåst multipel och är därmed lätt att överklocka också.
Rent oklockad så motsvarar prestandan ungefär Q9550 (eller i5 750).

Skall du dra verklig nytta av en bättre processor än så krävs en ordentligt bra grafikkortslösning (vilket jag antar att du inte har). Rent generellt så är det främst grafikkortet man bör satsa på i en speldator (så länge man har en hyfsad processor, t.ex. 955BE).

Hur som helst är en 955BE ett rejält kliv upp på prestandastegen jämfört med P4 3GHz (var och en av de fyra kärnorna presterar bättre än en P4 3GHz).

Något i den här stilen kan du bygga ett paket på:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/470979/billig-uppgradering

Det är ju så att jag ska köpa en ny dator... Men jag har en ganska tight budget som ligger på max 3k. Och jag behöver allt förutom grafikkort så jag har inte råd att köpa något bättre nytt än detta : http://www.inet.se/kundvagn/visa/481207/2011-05-29

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönhöping
Registrerad
Jan 2011

Gjorde detta paket : http://www.inet.se/kundvagn/visa/483637/2011-05-30 Lite över min budget men det går nog att få tag på. Men jag har två frågor. Du sa att varje kärna är bättre är en p4 3ghz. Betyder det att om jag kör ett spel och p4:an jobbar på 80% så jobbar amd:n på 20%? Och jag har ett Winfast px8600 gt 512mb som jag har överklockat lite så att den maxcar l4d2. Ska jag köpa ett nytt grafikkort t.ex gtx 460 O.C när jag börjar spela lite mer krävande spel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

Ditt paket är tyvärr fortfarande inte prisvärt om du frågar mig. Det finns inget prisvärt med att köpa en 775-rigg med dual core till nypris idag. Om du verkligen måste, så köp begagnat. WrongTarget har helt rätt.

Kan inte sälja ditt gamla (ursäkta ordvalet) åbäke och lite annat skräp som står hemma och lägga det extra pengarna på ett grafikkort? Eller om vi säger såhär, vad har du för grafikkort idag?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av lolsa:

Gjorde detta paket : http://www.inet.se/kundvagn/visa/483637/2011-05-30 Lite över min budget men det går nog att få tag på. Men jag har två frågor. Du sa att varje kärna är bättre är en p4 3ghz. Betyder det att om jag kör ett spel och p4:an jobbar på 80% så jobbar amd:n på 20%? Och jag har ett Winfast px8600 gt 512mb som jag har överklockat lite så att den maxcar l4d2. Ska jag köpa ett nytt grafikkort t.ex gtx 460 O.C när jag börjar spela lite mer krävande spel?

Jag tror inte att det går att räkna så där rakt av bara. Det hänger mycket på hur spelet/programmet är skrivet, dvs för hur många "trådar" eller kärnor.

Det där grafikkortet är definitivt i behov av att bytas ut. Som jag skrev nyss, försökt att sälja din nuvarande dator och satsa på ett nytt grafikkort. Du kan få ett AMD HD 6850 för ungefär 1300 kr, och det piskar ett 8600GT ungefär 100 gånger om.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönhöping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Haglund:

Jag tror inte att det går att räkna så där rakt av bara. Det hänger mycket på hur spelet/programmet är skrivet, dvs för hur många "trådar" eller kärnor.

Det där grafikkortet är definitivt i behov av att bytas ut. Som jag skrev nyss, försökt att sälja din nuvarande dator och satsa på ett nytt grafikkort. Du kan få ett AMD HD 6850 för ungefär 1300 kr, och det piskar ett 8600GT ungefär 100 gånger om.

Jag har försökt i 6 månader att sälja min dator... Men jag har gett upp. Har tänkt att använda den som reservdels dator eller nått... Jag har tänkt att köpa ett nytt grafikkort men det behövs inte än och jag har väldigt svårt att bestämma mig vilket jag ska köpa. Så det får vänta ett tag tills jag har en ny dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Sep 2010

Laptop: Surface Book 2 15" (Windows 10)
WS: RYZEN 1700, 32GiB, 756GB SSD, 5TB HDD, RX480, GTX 670 (Ubuntu LTS + GPU Passthrough (GTX670) Windows 10)
Övrigt: HP 1910 24G, SOPHOS XG, Unifi AP-AC PRO, Note 8
Server cluster: 3x R710 (Proxmox)
Cluster resurser: 144GB ram, CPU 72trådar, Storage tiers [T1 1,9TB (SSD), T2 13TiB (HDD)]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mancave
Registrerad
Maj 2007

Det brukar ingå några sata-kablar med moderkortet och alla skruvar man behöver ingår normalt.

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mancave
Registrerad
Maj 2007

https://www.inet.se/kundvagn/visa/484193/2011-05-30
Ha! 4:- billigare! Sug på den! Och med en snygg svart DVD och ett lite mer påkostat moderkort.

100% PASSIVT

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Tannhäuser Gate
Registrerad
Sep 2003

Det bästa är nog att köpa en begagnad Core 2 Duo-rigg om det nu är vad du vill ha. Dom finns att få för vettiga pengar, skall strax sälja min bruksdator (se signatur) och jag förväntar mig inga jättesummor för den direkt, så jag tror nog att du kan hitta något liknande till ett bra pris.

|| SWECLOCKERS.COM || uberklass@sweclockers.com ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Breddas:

Ha! 4:- billigare! Sug på den! Och med en snygg svart DVD och ett lite mer påkostat moderkort.

jag har ett bättre nätagg.

Laptop: Surface Book 2 15" (Windows 10)
WS: RYZEN 1700, 32GiB, 756GB SSD, 5TB HDD, RX480, GTX 670 (Ubuntu LTS + GPU Passthrough (GTX670) Windows 10)
Övrigt: HP 1910 24G, SOPHOS XG, Unifi AP-AC PRO, Note 8
Server cluster: 3x R710 (Proxmox)
Cluster resurser: 144GB ram, CPU 72trådar, Storage tiers [T1 1,9TB (SSD), T2 13TiB (HDD)]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönhöping
Registrerad
Jan 2011

Jag vill ha en liten och tyst dator. Lite för stor och det skiljer inte särskilt mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönhöping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Breddas:

Jag vill ha en liten och tyst dator. Lite för stor och det skiljer inte särskilt mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönhöping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Überklass:

Det bästa är nog att köpa en begagnad Core 2 Duo-rigg om det nu är vad du vill ha. Dom finns att få för vettiga pengar, skall strax sälja min bruksdator (se signatur) och jag förväntar mig inga jättesummor för den direkt, så jag tror nog att du kan hitta något liknande till ett bra pris.

Jag vet inte... Det skiljer ganska mycket prestanda på core 2 duo och amd:n. Och det blir inte väldigt för mycket dyrt med amd:n istället. Vi får se vad som händer... Fyller år snart och då har jag råd med en ny dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönhöping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Breddas:

Det brukar ingå några sata-kablar med moderkortet och alla skruvar man behöver ingår normalt.

Kan vara bra att ha liggandes hemma.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2005

Du kan inte använda dvd-brännaren från gamla dator? i och med att du har tajt budget!
Även att köra med den medföljande fläkten till cpun istället för att lägga till?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/471700/2011-05-25

Sen är det kanske bara jag som aldrig vågat ens röra vaken ett msi eller asrock moderkort men annars kan du köra på det asrock moderkortet och få 8gb ramminne istället för dvd-brännare och ny cpu-kylare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönhöping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av MrMadMax:

Du kan inte använda dvd-brännaren från gamla dator? i och med att du har tajt budget!
Även att köra med den medföljande fläkten till cpun istället för att lägga till?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/471700/2011-05-25

Sen är det kanske bara jag som aldrig vågat ens röra vaken ett msi eller asrock moderkort men annars kan du köra på det asrock moderkortet och få 8gb ramminne istället för dvd-brännare och ny cpu-kylare

Jag har ingen dvd brännare utan dvd/cd läsare i denna dator. Men det behöver jag inte. Problemet är att det är IDE och att den är vit... När det gäller kylaren så vill jag en tyst dator och nästan ALLA stock kylare är jätte dåliga. När det gäller moderkort så bryr jag mig inte så mycket... Och 4 gb ram räcker nog. Har bara 2gb ddr2 minnen i denna datorn och den fungerar som det ska. Och som jag sa vill jag ha en så liten dator som möjligt så jag måste ha matx chassi och moderkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.1
Registrerad
Apr 2011

http://www.inet.se/kundvagn/visa/484344/billigt-skit

+

http://www.kjell.com/ och sök på AMD Athlon II X2 245

en hyfsad processor för 199kr, så är du under din budget och får en ny dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönhöping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Uvania:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/484344/billigt-skit

+

http://www.kjell.com/ och sök på AMD Athlon II X2 245

en hyfsad processor för 199kr, så är du under din budget och får en ny dator

Fortfarande för stor >.< Och jag har besämt mig att köpa den jag gav förslag på. Samt ett grafikkort när det behövs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mancave
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av lolsa:

m-Atx istället för ATX så datorn blir mindre men detta moderkort är sämre istället. En liten, tyst och snabb dator är bland det dyraste man kan köpa. Ska man göra den billig brukar man få satsa på 2 utav ovanstående saker.

100% PASSIVT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönhöping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Breddas:

m-Atx istället för ATX så datorn blir mindre men detta moderkort är sämre istället. En liten, tyst och snabb dator är bland det dyraste man kan köpa. Ska man göra den billig brukar man få satsa på 2 utav ovanstående saker.

Jag har kört med en gammal dålig dell dimension i ett år och den räcker... Den ENDA anledningen jag byter är att jag vill ha en tystare och mindre dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av lolsa:

Paketet ser trevligt ut, chassit är faktiskt riktigt smart gjort, men kabeldragningen går inte att få snygg.
Moderkortet är ett bättre val än Asrock-kortet som finns med för rekommendation i något paket, MSI-kortet klarar 125W-processorer åtminstone, så det finns hopp om överklockning, vilket Asrock-kortet är för klent för.
Mer än 4GB behöver man inte i dagsläget i en speldator, så det ser bra ut.
Jag skulle hoppat över att köpa skruvkit och köpt en fläkt istället, en Nexus 120mm att sätta i fronten på chassit.
Nätaggregatet är OK, har bra värden på spänningar och lågt rippel, enda felet är att den har lite sämre kondensatorer än vissa konkurrenter i segmentet (kan påverka livslängden) och är lite klen på 12V-linan. XFX Core Edition 450W är ett bättre val och är inte speciellt mycket dyrare (Japanska kondensatorer, högre temperaturklassning och 34A på 12V mot 28A på 12V).

När det gäller frågan om belastningsgrad, så går det inte att räkna så direkt. Belastningsgraden beror ju på hur programmet är skrivet, om det är riktigt dåligt trådat, så körs det bara på en kärna och de övriga tre gör inget (eller tar hand om andra processor och program), men om programmet är bra trådat, så sprids lasten ut över flera kärnor. I vilket fall så har du bra mycket mer processorkraft att tillgå, men den utnyttjas bäst av program som är programmerade för att utnyttja flera kärnor (är även praktiskt om man har flera program/processer igång samtidigt).

När det gäller grafikkortet, så är det definitivt dags för en uppgradering och ett GTX460 är ett prisvärt alternativ, men HD6870 finns från 1500kr och är därmed ett ännu prisvärdare kort.
Processorn du köper är tillräckligt kraftig för att kunna mata data till betydligt kraftfullare grafikkortslösningar än så, så grafikkortet är väl det du skall inrikta dig på framöver för att få bättre spelprestanda.

~Pelle~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönhöping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av WrongTarget:

Paketet ser trevligt ut, chassit är faktiskt riktigt smart gjort, men kabeldragningen går inte att få snygg.
Moderkortet är ett bättre val än Asrock-kortet som finns med för rekommendation i något paket, MSI-kortet klarar 125W-processorer åtminstone, så det finns hopp om överklockning, vilket Asrock-kortet är för klent för.
Mer än 4GB behöver man inte i dagsläget i en speldator, så det ser bra ut.
Jag skulle hoppat över att köpa skruvkit och köpt en fläkt istället, en Nexus 120mm att sätta i fronten på chassit.
Nätaggregatet är OK, har bra värden på spänningar och lågt rippel, enda felet är att den har lite sämre kondensatorer än vissa konkurrenter i segmentet (kan påverka livslängden) och är lite klen på 12V-linan. XFX Core Edition 450W är ett bättre val och är inte speciellt mycket dyrare (Japanska kondensatorer, högre temperaturklassning och 34A på 12V mot 28A på 12V).

När det gäller frågan om belastningsgrad, så går det inte att räkna så direkt. Belastningsgraden beror ju på hur programmet är skrivet, om det är riktigt dåligt trådat, så körs det bara på en kärna och de övriga tre gör inget (eller tar hand om andra processor och program), men om programmet är bra trådat, så sprids lasten ut över flera kärnor. I vilket fall så har du bra mycket mer processorkraft att tillgå, men den utnyttjas bäst av program som är programmerade för att utnyttja flera kärnor (är även praktiskt om man har flera program/processer igång samtidigt).

När det gäller grafikkortet, så är det definitivt dags för en uppgradering och ett GTX460 är ett prisvärt alternativ, men HD6870 finns från 1500kr och är därmed ett ännu prisvärdare kort.
Processorn du köper är tillräckligt kraftig för att kunna mata data till betydligt kraftfullare grafikkortslösningar än så, så grafikkortet är väl det du skall inrikta dig på framöver för att få bättre spelprestanda.

Bytte ut till en fläkt. http://www.inet.se/kundvagn/visa/483639/2011-05-30