Asus siktar på Macbook Air med UX-serien

Permalänk
Medlem

Kanske det gör?

Skrivet av Pimmp:

Går det tillverka en tunn laptop på så många olika sätt???
qwerty tangentbord, musplatta, skärm samt ett skal av aluminium

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

jag tycker inte den är så lik den enda likheten är att båda är tunna, om apple stämmer bara för det så eldar jag upp min iphone med gas svetsen
asus dator tycker jag är snyggare (borstat ALU)

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

Men ser ni inte de stämmingsbara likheterna?! Runda hörn! Tjockare vid skärmen än vid touchplatten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Haha fick mig ett gott skratt där. De kopierar/klonar MB Air rakt av och sätter på en ASUS logga och helt plötsligt är det extremt mycket snyggare än en Mac?

Ontopic: Som någon skrev tidigare så är risken stor att Apple stämmer de, skrämmande lik MB Air.

Det finns skillnader i utseendet och jag tycker också den är snyggare än mac.
Snyggare finish på aluminiumet.
Skarpare kanter
Andra tangenter, är dem i aluminium?
Asus logga ;P

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Medlem

Håller faktiskt med om att Asusen är snyggare, ser bättre ut med borstat alu istället för matt. Men jag tycker fortfarande att den är väldigt lik MB Air.

Skrivet av UNIX1337:

Det finns skillnader i utseendet och jag tycker också den är snyggare än mac.
Snyggare finish på aluminiumet.
Skarpare kanter
Andra tangenter, är dem i aluminium?
Asus logga ;P

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinnunen4321:

jag tycker inte den är så lik den enda likheten är att båda är tunna, om apple stämmer bara för det så eldar jag upp min iphone med gas svetsen
asus dator tycker jag är snyggare (borstat ALU)

Haha om du grillar din Iphone måste du filma det och lägga upp det på sweclockers ;P
Helst på apple mac delen ;O

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av IcedEarth:

Ser ut som att Apple kommer stämma Asus också. Ser ut som en Apple Macbook Air med Asus logga.

//rillo

Jag ser att det är en ASUS direkt, liknande de andra modellerna fast betydligt stilrenare och avskalad.
Bara för att den är extremt tunn så är det ingen macbook kopia...

Permalänk
Medlem

Bara jag som undrar hur skön den kommer vara att skriva på. Om det är något apple lyckats med och HP misslyckats med så är det riktigt sköna knappar att skriva på.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Är man ute efter en protabel bärbar dator (som enligt mig de flesta bärbar inte är idag) så säger jag bara Lenovo X1. En bärbar dator som inte är för stor men inte för liten (13"), tål stryk (vatten tåligt tangentbord och förstärkt chassi), väger inte för mycket (cirka 1,6-1-7kg). Och 3års garanti.

Den kostar dock ~14500kr (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=893509)

http://shop.lenovo.com/us/products/laptops/thinkpad/x-series/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Går det tillverka en tunn laptop på så många olika sätt???
qwerty tangentbord, musplatta, skärm samt ett skal av aluminium

Jodå, Lenovo Thinkpad X1 är i mina ögon en av dem snyggaste bärbara på marknaden:

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ser sjukt sweet ut.. Här har vi äkta känsla för detaljer, pekplatta i glas och tangenter i aliminium.. Fan va dyr den lär bli

Ooh, är även tangenterna i alu? Är det bekräftat?
Kan bara hoppas de släpper ett fristående tgb med samma tangenter isåfall

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

vad hände med youtube klippet? det kommer ett franskt nu istället som inte är lika bra alls

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | Intel i7 6700K @ 4.0 GHz | Gainward 2080 8GB | Fractal Design Celsius S24 | Corsair LPX Black 16GB @ 3000MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Corsair SF600 V2 600W | Louqe Ghost S1

Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i7 2600 @ 4,6 GHz | XFX HD6950 2GB | Corsair H50 | G.Skill Ripjaws X 8GB @ 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | WD RE4-GP 1.5TB | Corsair AX750 | Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Jävlar vad najs!

Synd att man inte kan köra OS X på den bara...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Skrivet av Pimmp:

Går det tillverka en tunn laptop på så många olika sätt???
qwerty tangentbord, musplatta, skärm samt ett skal av aluminium

Ja där har vi det direkt i samma tråd, kolla på lenovo här, många tycker att den är snyggaste de har sett, och ingen skulle på alvar påstå att de har kopierat från apple. De har gått en egen väg för att designa något eget, asus däremot har uppenbarligen bara kopierat designen från MBA.

På något sätt bekräftar man ju att MBP och MBA är den bästa designen när andra tillverkare gång på gång försöker kopiera den.

Och om det är så jävla svårt att skapa en tunn bärbar på andra sätt så att den inte liknar MBA så visar det ju tydligt att apple har satt en ny trend in ultra bärbara datorer om alla skall likna MBA framöver.

Det har gått bra för apple senaste tiden och det är klart att andra tillverkare kolla på olika sätt de kan kopiera shit som fungerar från dem, och här är asus försök, påstå att andra datorer börjar likna MBA och MBP av en slump för att det inte fins så många andra sätt att göra en bärbar på är inte seriöst.

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av StasIsLovE:

Ja där har vi det direkt i samma tråd, kolla på lenovo här, många tycker att den är snyggaste de har sett, och ingen skulle på alvar påstå att de har kopierat från apple. De har gått en egen väg för att designa något eget, asus däremot har uppenbarligen bara kopierat designen från MBA.

På något sätt bekräftar man ju att MBP och MBA är den bästa designen när andra tillverkare gång på gång försöker kopiera den.

Och om det är så jävla svårt att skapa en tunn bärbar på andra sätt så att den inte liknar MBA så visar det ju tydligt att apple har satt en ny trend in ultra bärbara datorer om alla skall likna MBA framöver.

Det har gått bra för apple senaste tiden och det är klart att andra tillverkare kolla på olika sätt de kan kopiera shit som fungerar från dem, och här är asus försök, påstå att andra datorer börjar likna MBA och MBP av en slump för att det inte fins så många andra sätt att göra en bärbar på är inte seriöst.

Det klassiska är ju att alla kopierar från Apple, det lustiga (eller olustiga, beroende på hur man ser på saken) är att Apple tagit i sin tur från andra tillverklare. Det här är en bransch där man friskt "kopierar" bra ideér. Det är få saker som Apple själva kommit på, tvärtom man lägger väldigt lite pengar på R&D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Haha fick mig ett gott skratt där. De kopierar/klonar MB Air rakt av och sätter på en ASUS logga och helt plötsligt är det extremt mycket snyggare än en Mac?

Ontopic: Som någon skrev tidigare så är risken stor att Apple stämmer de, skrämmande lik MB Air.

För att det ser ut som en borstad aluminium samt tangentordet är mycket fräschare och snyggare.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ooh, är även tangenterna i alu? Är det bekräftat?
Kan bara hoppas de släpper ett fristående tgb med samma tangenter isåfall

Ser mera ut som borstat stål, det kan ju vara det om det är väldigt tunt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipsyboy:

Ser mera ut som borstat stål, det kan ju vara det om det är väldigt tunt

Aluminium är lättare och det är vad de vill komma fram till, en lätt och snygg bärbar.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas verkligen att dom lyckas med en sådan produkt som denna. Tyvärr kommer den antagligen kosta lika mycket som MBA och då köper jag mycket hellre en MBA pga andra-hands värdet, samt det faktum att Apple har dom bästa trackpadsen på marknaden - går inte argumentera emot imho.

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Det är få saker som Apple själva kommit på, tvärtom man lägger väldigt lite pengar på R&D.

Källa på det?

Vad man än tycker om Apples formgivning så sticker prylarna onekligen ut från mängden (det kan man väl enas om?). Man kan ju undra hur det kan komma sig om man bara snor och bara lägger lite pengar på R & D?

Skrivet av Pnorberg:

Jodå, Lenovo Thinkpad X1 är i mina ögon en av dem snyggaste bärbara på marknaden:
http://img.clubic.com/04279590-photo-lenovo-thinkpad-x1.jpg

Black is the new... black?

En av de snyggaste.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att Lenovo:n ser ut som en HP från typ 2002? Kantig med färgade musknappar och en "sån där musprick"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipsyboy:

Ser mera ut som borstat stål, det kan ju vara det om det är väldigt tunt

... stål funkar väl det med om det är så
I slutändan brukar det ju oftast vara plast ändå på tangenterna, så jag är tveksam...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Är det bara jag som tycker att Lenovo:n ser ut som en HP från typ 2002? Kantig med färgade musknappar och en "sån där musprick"

Du menar en Thinkpad sedan, ja 90-talet? Thinkpads har haft samma stil sedan första modellen 700/700C.
Personligen gillar jag "retro" stilen.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Är det bara jag som tycker att Lenovo:n ser ut som en HP från typ 2002? Kantig med färgade musknappar och en "sån där musprick"

Det är i så fall Hp från 2002 som efterliknat thinkpad ;)Dom är gjorda för att vara bra inte för att fungera som prydnader.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Kul ASUS, alla Mac-whanna-bee kloner hitintills har varit sorgliga missar i att skapa motsvarande koncept och känsla.

Så de har varit ganska bra? Haha.

Visa signatur

Att ha sin dators specifikationer som signatur är fånigt.

Permalänk
Medlem

Alltså en i7 i den lilla? How the hell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrgrim:

Alltså en i7 i den lilla? How the hell?

Vi talar om ULV versionerna typ i7-2637M, i7-2677M, i7-2657M och i7-2617M.... 17 Watt TDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Källa på det?

Vad man än tycker om Apples formgivning så sticker prylarna onekligen ut från mängden (det kan man väl enas om?). Man kan ju undra hur det kan komma sig om man bara snor och bara lägger lite pengar på R & D?

Det är inget snack om att man gör det bra (det är ju ganska uppenbart) men när man hävdar att Apple ligger i framkant när det gäller utveckling etc så är det direkt fel, Apple har aldrig lagt ner stora pengar på det området. I deras fall så behövs det tydligen inte, så jag påstår inte att det är fel eller dåligt, bara att man inte satsar på det.

Här är också en för mobila produkter om det är av intresse.

http://allthingsd.com/20110203/not-seeing-much-return-on-that...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Vi talar om ULV versionerna typ i7-2637M, i7-2677M, i7-2657M och i7-2617M.... 17 Watt TDP

Det är alltså inte samma processor som sitter i tex Asus g73 datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Det är inget snack om att man gör det bra (det är ju ganska uppenbart) men när man hävdar att Apple ligger i framkant när det gäller utveckling etc så är det direkt fel, Apple har aldrig lagt ner stora pengar på det området. I deras fall så behövs det tydligen inte, så jag påstår inte att det är fel eller dåligt, bara att man inte satsar på det.

http://static3.businessinsider.com/image/4bfc175f7f8b9a3a2e4f...

Här är också en för mobila produkter om det är av intresse.

http://allthingsd.com/20110203/not-seeing-much-return-on-that...

http://www.businessinsider.com/apple-and-efficiently-growing-...

http://seekingalpha.com/article/197583-apple-s-research-and-d...

Citat:

Apple's R&D is extraordinarily cost efficient. Other tech companies seem to lack the same "vision" in allocating their R&D budget. One wonders what new products come out of Apple's R&D in 2011 and beyond?