Kan man med Z68 och diskret grafikkort stänga av det diskreta utan Lucid’s Virtu?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2008

Kan man med Z68 och diskret grafikkort stänga av det diskreta utan Lucid’s Virtu?

Har letat efter denna information på nätet men inte hittat något svar på just min situation.

Jag har 3st skärmar kopplat i Eyefinity med 2st 6950 och kör just nu med ett P67 men skall till att byta till ett Z68. Jag har idag en separat mediadator (med en TV och en skärm) för surf och media spelning, men skulle vilja slippa den om det går (går ju inte att ens att jämföra känslan av min spelburk med SSD och en slö mediadator vid användning).
Så det jag undrar om någon vet är om det går att köra skärmar till dom två diskreta grafikkorten som jag kan stänga av helt (så dom inte drar ström) och bara använda den inbyggda grafiken, på separat TV/skärm, när jag inte spelar.

Jag undrar inte över Lucid’s Virtu, för då kan jag inte köra Eyefinity, utan jag vill bara kunna stänga av mina två energi slukande 6950 när jag inte spelar, utan att behöva gå in i några avancerade inställningar, utan typ två genvägar för att slå av och på. Vill inte gå från 60w på min media burk till 160-200w med mina två 6950 igång vid suft o film, utan hoppas på att kunna landa på under 90w med Z68 endast.

Det blir ett Z68 hur eller hur (skall byta ut mitt P67 B2 ändå), men anledningen till att jag vill veta innan är att jag helst skulle vilja ha Asus Maximus IV Gene-Z men det har bara en HDMI och då får jag ingen surf skärm men om det går att göra som jag vill så nöjer jag mig med ett Gigabyte GA-Z68MX-UD2H-B3 som jag kan köra både HDMI och DVI på.

Om någon kan kasta lite ljus över min situation blir jag ytterst tacksam.

Gaming: Intel i5-2500K @ 4,2GHz | 8GB 1600MHz RAM | 2x HD6950 2GB (upplåsta) i Xfire | Gigabyte GA-Z68MX-UD2H-B3 | 240GB Samsung SSD | Antec Kühler H2O 620 (max 55 grader) | 27" WQHD skärm | Win7 x64 | Logitech G13, Performance MX, K340
HTPC: Intel E5200 DG45FC Mini-ITX | 4GB RAM | 2TB HD (22" + 37" full HD TV)
Mobil: Samsung Note 2 (Android 4.4.2, Slimkat)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2007

citerat från SC

Slutligen lägger Asus till videoväxlingstekniken Lucid Virtu i alla nya moderkort med Intel Z68, kort och gott mjukvara som gör det möjligt för systemet att automatiskt växla mellan processorns integrerade grafik och ett separat grafikkort. Det ger lägre strömförbrukning och möjligtvis även lägre ljudnivå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Mar 2010

Med Virtu funkar det ja, dock kommer du få en prestanda förlust av att koppla din skärmar till moderkortet istället för grafikkorten, så om du inte orkar byta skärm-slots varje gång du vill stänga av dina grafikkort så funkar det inte riktigt.