Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2010

Streama/frapsa spel

Hej, så det här är väl typ en till i5 2500k vs i7 2600k, men kunde inte hitta nån annan tråd som svarade på det här.

Jag ska köpa ny dator, och väljer nu mellan 2500k och 2600k, jag förstår att 2500k är the way to go om man bara ska spela. Grejen är att jag kommer att streama mycket av det jag spelar med program som till exempel xsplit till justin.tv, även spela in lite med fraps. Spelen som gäller är alla möjliga, från Starcraft 2 till BFBC2, och till framtida spel som BF3 och Skyrim.

Kommer i7an med hyperthreading ha överhanden i det här? Eller är räcker det gott och väl med i5an?

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2010

skulle säga i7an rakt av där

Dator 1: Intel i7 4770k @ stock | 16GB Kingston Blu | EVGA GTX 970 | Corsair Cx 750w|

Dator 2: (Skoldator) Apple Macbook Pro 13 tum| 2.3 Ghz Intel i5 | 4GB DRR3 | Intel 3000HD | 240GB SSD|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Dec 2009

Båda prollarna är grymt bra. Men HT är alltid bra att ha när man streamar. Fast jag tvekar om du kommer märka någon skillnad mellan dom.

Caselabs Merlin SM8 - 4,5 GHz 5820K - Asus x99 pro - 2x Evga GTX 1080 FTW 2152 MHz- 16 GB Dominator Platinum 2800MHz - Samsung 960 1TB pro - wb red 4tb 2x - Evga supernova g2 850 - Custom loop

Instagram

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av 24mbit:

Båda prollarna är grymt bra. Men HT är alltid bra att ha när man streamar. Fast jag tvekar om du kommer märka någon skillnad mellan dom.

Okej det låter bra! Är det krångligare att köra med ett i7? Måste man ändra inställningar mellan olika sysslor och så? Har läst att en del valt att avaktivera HT och så för bättre prestanda, finns det någon logik i det?

Är väl inte rädd för att behöva göra något sånt här, men skönast skulle ju vara att kunna köra på samma inställningar hela tiden!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av kattjakt:

Okej det låter bra! Är det krångligare att köra med ett i7? Måste man ändra inställningar mellan olika sysslor och så? Har läst att en del valt att avaktivera HT och så för bättre prestanda, finns det någon logik i det?

Är väl inte rädd för att behöva göra något sånt här, men skönast skulle ju vara att kunna köra på samma inställningar hela tiden!

Vad som gäller med HT. Är det i vissa spel så kan ht ger mindre fps och ibland mer fps. Beroende på vad det är för spel. Sen ska ht alltid vara på när man behöver tung processor kraft. I fallen som du ska använda den till. För att ändra HT, måste du gå in till bios. Men kör på i7:an du.

Caselabs Merlin SM8 - 4,5 GHz 5820K - Asus x99 pro - 2x Evga GTX 1080 FTW 2152 MHz- 16 GB Dominator Platinum 2800MHz - Samsung 960 1TB pro - wb red 4tb 2x - Evga supernova g2 850 - Custom loop

Instagram