Permalänk
Medlem

Intel Core i3 2100 vs Pentium G850

Jag skall bygga en ny dator till en vän som mest använder datorn för att surfa på nätet, lyssna på Spotify samt enklare bildredigering (jpeg-bilder). Vilken av ovanstående processorer ska jag välja?

Priset är obetydligt men vad vinner min vän på att jag köper en i3 2100?

Tack på förhand.

//Daniel

Permalänk
Medlem

Här kan du se en jämförelse mellan de två processorerna. Skillnaden mellan dem är inte särskilt stor, men i3:an har hyperthreading vilket kan ge lite bättre prestanda i vissa fall. Den har även Quick Sync, vilket kan hjälpa till väldigt mycket när man kodar film (se t.ex. här).

Men i övrigt så lär det inte vara någon märkbar skillnad mellan dem, skillnaden i klockfrekvens är ju bara ~7%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Här kan du se en jämförelse mellan de två processorerna. Skillnaden mellan dem är inte särskilt stor, men i3:an har hyperthreading vilket kan ge lite bättre prestanda i vissa fall. Den har även Quick Sync, vilket kan hjälpa till väldigt mycket när man kodar film (se t.ex. här).

Men i övrigt så lär det inte vara någon märkbar skillnad mellan dem, skillnaden i klockfrekvens är ju bara ~7%.

Tusen tack. HT och Quick Sync är båda bra vid bild/videoredigering så jag kör på i3 2100.
Prisskillnaden är ju ändå bara runt 200 kr.