Permalänk
Medlem

Projekt: Wings of Light

Då var det äntligen dags för mig att påbörja mitt första seriösa datorbygge med en tillhörande bygglogg för respons och kritik. Kommer lägga upp många bilder under byggets gång. Kan väl tillägga att jag inte är någon mästerfotograf men jag får låna en Canon Eos 7D så det är ganska svårt att ta riktigt dåliga bilder. Nog pratat om det, Nu kommer bilderna!

Grundstenen i alla datorbyggen: Chassit

Japp, ett av de snyggaste chassin man kan köpa för rimliga pengar imo Hade ingen bra helhetsbild på det så jag lånade en från vårt kära forum.

Insadan på chassit känner nog de flesta igen. I botten sitter det 3st 180mm Air penetrator som insug och t toppen sitter en 120mm fläkt av golfbollstyp som utblås. Dessa tillsammans med att allt monteras 90° snett, så att alla kontakter sitter på ovansidan, gör att kalluften går direkt till CPU och grafikkort utan att behöva pressa sig igenom hårddiskar och annat smått o gott som i vanliga chassin.

På andra sidan chassit finns inget jätteintressant att visa. Något man får med är ett typ kontaktfäste för en av hårddiskplatserna så den blir en hotswap. Inget jag har användning för men det uppskattas säkert av många. Utrymmet för kablar bakom moderkortsplåten är ganska bra. Fäster man kablarna lite snyggt så är det inga problem att få på sidoplåten.

Det enda jag inte gillar med utsidan av chassit är att det är för vitt. Det kan faktiskt bli för vitt (så länge man inte heter MulleEng ) så det ska fixas med lite färg.

Här har vi topplocket med galren uttagna.

Tog ingen bild under målningen men nu är de svarta iaf

Här är även en bild på chassit frammifrån efter målningen. Ser mycket bättre ut enligt mig Och innan ni klagar, jag kommer att måla eller byta DVDn

Även fläktarna ska till spraybåset se de var bara att plocka ur.

En 180mm AP var det här

Lite småjobbigt att plocka isär den men med lite tålamod så gick det till slut.

lite primer på alltihop Har ingen bild på slutresultat eftersom de inte är 100% klara men lite längre ner kan ni se hur de ser ut just nu, inmonterade i datorn igen.
Sen ska jag väl ta och visa upp mitt proffesionella spraybås också;)

Hemmagjort av högsta kvalité

Då går vi vidare till lite hårdvara. Till att börja med ett nätagg, närmare bestämt ett Corsair HX850W. Tog inga bilder på hur det såg ut från början men det vet väl alla redan?

Såhär ser det iaf ut efter att jag maskerat de som inte ska målas, dvs insidan. De kaplar som inte är modulära ligger också under all silvertejp.

Slutresultatet blev riktigt bra enligt mig men det är ganska svårt att misslyckas med plana ytor

Och denna sidan av nätagget blev lika bra. Lät Corsairloggan i mitten vara kvar och det blev rätt bra. Den kommer aldrig synas när nätagget är monterat men allt ligger i detaljerna
Självklart kommer jag att sleeva agget och just nu så väntar jag att Djungelapa ska få in lite Navy Fabric.

Nästa del till datorn är moderkortet.

Oooh, en låda Kanske inget direkt vanligt moderkort men anledningen till att jag valde detta blir ganska tydlig om ni fortsätter läsa.

Tillbehör av alla möjliga slag. 8 SATAkablar fick man med iaf. Fråga om det är något mer ni vill veta om tillbehören.

Sen kommer vi såklart till själva moderkortet. En riktig skönhet måste jag säga Svart, blått och vitt är de färger som kommer användas i detta projekt så det var en av kreterierna när jag valde moderkort.

Jag hoppas det är 1155 pinnar. Någon som vill kontrollräkna åt mig?:P

Här har vi min Intel i7 2600k monterad i sockeln och även fästen för min Noctua NH-D14. Vet inte om ASUS gjort sitt jobb eller om jag bara har tur för fästet till vänster nuddar moderkortets kylfläns och till höger är det endast en millimeter till godo.

Grafikkort var från början tänkt att det skulle vara 2st HD5870 med Zalman VF3000A. Med lite färg ser ett sånt kort ut såhär:

De röda Vramkylarna skulle bytas ut mot bla motsvarigheter. Men detta gick i graven iom att mitt ena 5870 började muppa sig och visa massa gröna pixlar. Tur i oturen så hade jag inte hunnit byta kylaren på den och kortet vara bara 3 månader gammalt. Så jag fick skicka in den till Komplett och ett par dagar senare fick jag svaret att de inte hade några fler 5870 i sortimentet så jag fick alla pengar tillbaks Även fraktkostnaden för köptillfället Så CF 5870 blev inte av och att köpa ett nytt 5870 kändes inte heller riktigt prisvärt då tex HD6000 var mycket mer prisvärd. Så detta kort kommer säljas och nytt kommer köpas

Så nytt grafikkort blev det. Och inte vilket som helst heller

Tror dom flesta vet vad ett ASUS GTX580 DirectCUII är för en "liten" sak

Tar man bort det flashiga skalet kommer man till låda 2 som verkligen osar kvalité.

Även manualen och drivrutinsskivan har fått ett litet fodral.

Och under lucka nummer 1 "så möts vi ett grafikkort modell gigantiskt" (Jonas Thörnqvist) och de vanliga tillbehören i form av DVI-VGA adapter, SLI-brygga och en 2*6pin till 8pin adapter.

Ute ur antistatpåsen så är kortet en riktig skönhet, om än en väldigt fet sådan

Men nu kanske ni som läst alla texter sitter och funderar på vad mitt moderkort ska göra för nytta i ett system som detta. Men dom säger ju "If it's worth doing, it's worth overdoing"

Det blir alltså 580 SLI för hela slanten (bokstavligen). De flesta vet nog hur detta kortet ser ut men vi tar lite extra bilder

Nördporr på hög nivå

Så ser det ut i min dator just nu. Grafikkorten tar MYCKET plats. Varför jag valde detta moderkortet blir också ganska tydligt nu. Försök hitta något annat moderkort som är socket 1155, expansionsplats 1 och 4 är PCI-E x16 och som är svart,blått och vitt

En liten närbild på grafikkorten.

Även här har jag lite tur med storleken på saker och ting. Översta grafikkortets backplate ligger emot 140mmfläkten på CPUkylaren men det kallar jag bara perfekt ögonmått från min sida:P

Så ser det som sagt ut just nu. Det jag har planerat att göra är:
[]Sleeva nätagg och övriga kablar
[]Måla grafikkorten
[]Måla CPUfläktarna
[]Måla klart övriga fläktar
[]Måla DVDn
[]Göra ett cover för CPU-kylaren
[]Kabeldragning
[]Överklocka skiten ur komponenterna

Kommer uppdatera så mycket jag kan men med dubbla jobb så kommer det inte direkt gå på en vecka.
Jag är väldigt tacksam om ni kommer med kritik och idéer

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Riktigt mumsiga komponenter du skaffat dig

Om
Du vill ha mer svart så tror jag det skulle se riktigt snyggt ut om du färgade alla 5.25 platser i fronten svarta! Sen måste du självklart sleeva sli bryggan, sticker ut något fruktansvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Sen måste du självklart sleeva sli bryggan, sticker ut något fruktansvärt.

Tänkte samma sak

... kanske går att göra nån liten cover i vitt eller svart?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Riktigt mumsiga komponenter du skaffat dig

Om
Du vill ha mer svart så tror jag det skulle se riktigt snyggt ut om du färgade alla 5.25 platser i fronten svarta! Sen måste du självklart sleeva sli bryggan, sticker ut något fruktansvärt.

Skrivet av Roger W:

Tänkte samma sak

... kanske går att göra nån liten cover i vitt eller svart?

Japp SLIbryggan ska fixas på ett eller annat sätt. Ingen som vet om det finns halvextended SLI bryggor?

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Hedersmedlem

Hehe tänkte faktiskt rätt när jag läste light, jag möttes av ett vitt chassi. Det är ju snyggt med vita chassin.
Och vadå att det inte kan bli för vitt? Det kan aldrig bli för vitt.

Hmm det går inte att sleeve SLI-bryggen i valfri färg med en SATA-sleeve?

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Hehe tänkte faktiskt rätt när jag läste light, jag möttes av ett vitt chassi. Det är ju snyggt med vita chassin.
Och vadå att det inte kan bli för vitt? Det kan aldrig bli för vitt.

Hmm det går inte att sleeve SLI-bryggen i valfri färg med en SATA-sleeve?

Jag tycker detta chassit är lite mer flashigt och därför tycker jag inte det
passar i endast vitt.

Angående SLI-bryggan så har jag 3st att experimentera med så det blir nog något att fixa imorgon.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Nu har jag iaf fixat en tillfällig lösning för SLI-bryggan

Satte bara på ett lager eltejp och vips så blev sticker den inte ut lika mycket. Testade med både svart och vitt men just nu passar den svarta in bättre. Får se hur det blir när jag målat GPU-coversen vita.
OBS detta är inte min slutgiltiga lösning på SLI-bryggan. Synlig tejp är emot mina principer

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Nu har jag iaf fixat en tillfällig lösning för SLI-bryggan
http://i875.photobucket.com/albums/ab320/toblin597/IMG_2013.j...

Satte bara på ett lager eltejp och vips så blev sticker den inte ut lika mycket. Testade med både svart och vitt men just nu passar den svarta in bättre. Får se hur det blir när jag målat GPU-coversen vita.
OBS detta är inte min slutgiltiga lösning på SLI-bryggan. Synlig tejp är emot mina principer

du kan spreja slibryggorna med mattsvart eller vitt :), eller varför inte dra på en bit sata sleeve från www.djungelapa.se efteråt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KsKz_91:

du kan spreja slibryggorna med mattsvart eller vitt :), eller varför inte dra på en bit sata sleeve från www.djungelapa.se efteråt

Kommer inte färgen spricka när jag ska sätta tillbaks den sen med tanke på att den ska böjas och så?
Och SATA-sleeven går inte att få över kontakten

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Kommer inte färgen spricka när jag ska sätta tillbaks den sen med tanke på att den ska böjas och så?
Och SATA-sleeven går inte att få över kontakten

nepp inte med mattsvart iaf gick den inte ? har sett några göra så

Permalänk

Allt detta jobb för att hitta ett moderkort som ser bra ut också syns typ 10% av det. Haha.

Permalänk

Riktigt nice, keep it up, Blir att bevaka detta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av KsKz_91:

nepp inte med mattsvart iaf gick den inte ? har sett några göra så

Satt och försökte få på sleeven ett bra tag utan att lyckas =/ Men det kommer nog sluta med att jag gör ett cover i plast eller metall.

Skrivet av Anilusion:

Allt detta jobb för att hitta ett moderkort som ser bra ut också syns typ 10% av det. Haha.

Det är detaljerna som räknas Dessutom så är detta nog det enda 1155-mobot som klarar SLI i x16/x16. Typ 5% skillnad i prestanda men endå

Skrivet av PhenPhantom:

Riktigt nice, keep it up, Blir att bevaka detta.

Tackar

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311