Har webhallen avslöjat Playstation 4?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Dec 2009

Har webhallen avslöjat Playstation 4?

Var just inne på webhallen.com och kollade på ps3, då dök denna upp
http://www.webhallen.com/spel/playstation_3/135975-playstation_4_basenhet
så ps4 beräknas komma till 2013?
men kolla priset, verkar bli en dyr historia igen. 7000:- kr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Dec 2008

"OBS! Pris samt releasedatum är preliminärt tills vi fått det bekräftat från vår leverantör."

Låter som en ren gissning...

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Son
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Jona001:

Var just inne på webhallen.com och kollade på ps3, då dök denna upp
http://www.webhallen.com/spel/playstation_3/135975-playstation_4_basenhet
så ps4 beräknas komma till 2013?
men kolla priset, verkar bli en dyr historia igen. 7000:- kr.

"Release: 2013" hmm orka nog inte vänta

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

Fan va löjligt, tror inte ens sony vet när den kommer än mindre skräphallen.. vill dom ha pengar redan nu eller..

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

Som anställd på Webhallen IT kan jag avslöja att vi har nära sammarbete med Sonys utvecklingsgrupp och bistår med med både teknisk och designmässig hjälp. Vi sitter inte enbart och utvecklar webbsidan utan liksom google har vi 20% av vår arbetstid där vi kan jobba med vad vi vill och några hundra av oss har sen 2000 jobbat med både Apple,Sony och naturligtvis Microsoft med att ta fram både processorer och GPUer.
De specifikationer som är gällande till PS4 (Codename Gravitaar) är :

FlowGate CPU där delar av processorn är klocklösa och datan som ska behandlas "streamas" igenom de olika delarna. Då delar av processorn är omkonfigurerbara i realtid (tänk FPGA) så kan processorn transformeras till det bästa tänkbara för den koden som ska köras just precis vid tillfället. Och eftersom den kan transformeras så kan man välja nästan vilken aktitektur som helst och även antalet kärnor så länge man håller sig till det begränsade antalet gates som finns på chippet. Intel har liknande produkter för sin Atom-processor men inte i samma skala och inte med realtidsomkonfigurering.
Detta gör processorn både otroligt svårprogrammerad samtidigt som en är otroligt lättprogrammerad. Utvecklaren kan helt enkelt själv lägga nivå på ribban. APIer kan kommunicera med varandra oavsett vilken arkitektur dom är kompilerade för då de hamnar på olika delar på det omkonfigurerbara området. Tänk huvudkod för spelet i x86, tredjepartsbibliotek i ARM, legacykod i MIPS och en gameboyemulator i z80. Fyra olika områden skapas i processorn och dessa kan köras *samtidigt* (därav behovet av hög minnesbandbredd och låg latens).

Då antalet pinnar på CPUn är så pass hög (på grund av interface till ett nytt slags minne med extremt låg latency och hög bandbredd) så följs inte persondatortrenden med GPU inflyttad i CPUn. En liknande design som processorn är implementerad i GPUn men här har vi lagt krutet ännu mer på prestandan och slopat realtidsomkonfigureringen. Separat minnesbuss mot grafikminnet finns samt naturligtvis även en snabb buss till CPUn.

Gravataar-interface är ett tactile feedbacksystem där det fullt konfigurerad ska kunna ge känslouplevelser över (nästan) hela kroppen. Får du en pungspark i spelet så kan du beroende på hur hög "volym" du har på kunna ligga på golvet och kvida alternativt bara känna en liten kittling. Men mer info om det släpps senare.

Lagring kommer vara en HD/SSD-hybrid samt ett nytt optiskt lagringsutrymme som är bakåtkompatibelt med både DVD och BluRay.

*host*

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Banan Låda
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av iXam:

Som anställd på Webhallen IT kan jag avslöja att vi har nära sammarbete med Sonys utvecklingsgrupp och bistår med med både teknisk och designmässig hjälp. Vi sitter inte enbart och utvecklar webbsidan utan liksom google har vi 20% av vår arbetstid där vi kan jobba med vad vi vill och några hundra av oss har sen 2000 jobbat med både Apple,Sony och naturligtvis Microsoft med att ta fram både processorer och GPUer.
De specifikationer som är gällande till PS4 (Codename Gravitaar) är :

FlowGate CPU där delar av processorn är klocklösa och datan som ska behandlas "streamas" igenom de olika delarna. Då delar av processorn är omkonfigurerbara i realtid (tänk FPGA) så kan processorn transformeras till det bästa tänkbara för den koden som ska köras just precis vid tillfället. Och eftersom den kan transformeras så kan man välja nästan vilken aktitektur som helst och även antalet kärnor så länge man håller sig till det begränsade antalet gates som finns på chippet. Intel har liknande produkter för sin Atom-processor men inte i samma skala och inte med realtidsomkonfigurering.
Detta gör processorn både otroligt svårprogrammerad samtidigt som en är otroligt lättprogrammerad. Utvecklaren kan helt enkelt själv lägga nivå på ribban. APIer kan kommunicera med varandra oavsett vilken arkitektur dom är kompilerade för då de hamnar på olika delar på det omkonfigurerbara området. Tänk huvudkod för spelet i x86, tredjepartsbibliotek i ARM, legacykod i MIPS och en gameboyemulator i z80. Fyra olika områden skapas i processorn och dessa kan köras *samtidigt* (därav behovet av hög minnesbandbredd och låg latens).

Då antalet pinnar på CPUn är så pass hög (på grund av interface till ett nytt slags minne med extremt låg latency och hög bandbredd) så följs inte persondatortrenden med GPU inflyttad i CPUn. En liknande design som processorn är implementerad i GPUn men här har vi lagt krutet ännu mer på prestandan och slopat realtidsomkonfigureringen. Separat minnesbuss mot grafikminnet finns samt naturligtvis även en snabb buss till CPUn.

Gravataar-interface är ett tactile feedbacksystem där det fullt konfigurerad ska kunna ge känslouplevelser över (nästan) hela kroppen. Får du en pungspark i spelet så kan du beroende på hur hög "volym" du har på kunna ligga på golvet och kvida alternativt bara känna en liten kittling. Men mer info om det släpps senare.

Lagring kommer vara en HD/SSD-hybrid samt ett nytt optiskt lagringsutrymme som är bakåtkompatibelt med både DVD och BluRay.

*host*

Vågar man tro på detta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2008

Webhallen gissar på många stora produkter. Half life 3 står också med tror jag.

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av iXam:

Som anställd på Webhallen IT kan jag avslöja att vi har nära sammarbete med Sonys utvecklingsgrupp och bistår med med både teknisk och designmässig hjälp. Vi sitter inte enbart och utvecklar webbsidan utan liksom google har vi 20% av vår arbetstid där vi kan jobba med vad vi vill och några hundra av oss har sen 2000 jobbat med både Apple,Sony och naturligtvis Microsoft med att ta fram både processorer och GPUer.
De specifikationer som är gällande till PS4 (Codename Gravitaar) är :

FlowGate CPU där delar av processorn är klocklösa och datan som ska behandlas "streamas" igenom de olika delarna. Då delar av processorn är omkonfigurerbara i realtid (tänk FPGA) så kan processorn transformeras till det bästa tänkbara för den koden som ska köras just precis vid tillfället. Och eftersom den kan transformeras så kan man välja nästan vilken aktitektur som helst och även antalet kärnor så länge man håller sig till det begränsade antalet gates som finns på chippet. Intel har liknande produkter för sin Atom-processor men inte i samma skala och inte med realtidsomkonfigurering.
Detta gör processorn både otroligt svårprogrammerad samtidigt som en är otroligt lättprogrammerad. Utvecklaren kan helt enkelt själv lägga nivå på ribban. APIer kan kommunicera med varandra oavsett vilken arkitektur dom är kompilerade för då de hamnar på olika delar på det omkonfigurerbara området. Tänk huvudkod för spelet i x86, tredjepartsbibliotek i ARM, legacykod i MIPS och en gameboyemulator i z80. Fyra olika områden skapas i processorn och dessa kan köras *samtidigt* (därav behovet av hög minnesbandbredd och låg latens).

Då antalet pinnar på CPUn är så pass hög (på grund av interface till ett nytt slags minne med extremt låg latency och hög bandbredd) så följs inte persondatortrenden med GPU inflyttad i CPUn. En liknande design som processorn är implementerad i GPUn men här har vi lagt krutet ännu mer på prestandan och slopat realtidsomkonfigureringen. Separat minnesbuss mot grafikminnet finns samt naturligtvis även en snabb buss till CPUn.

Gravataar-interface är ett tactile feedbacksystem där det fullt konfigurerad ska kunna ge känslouplevelser över (nästan) hela kroppen. Får du en pungspark i spelet så kan du beroende på hur hög "volym" du har på kunna ligga på golvet och kvida alternativt bara känna en liten kittling. Men mer info om det släpps senare.

Lagring kommer vara en HD/SSD-hybrid samt ett nytt optiskt lagringsutrymme som är bakåtkompatibelt med både DVD och BluRay.

*host*

hmm, det där med pungsparken verkar nästan lite för bra, vågar man verkligen tro på detta?

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av morxy49:

hmm, det där med pungsparken verkar nästan lite för bra, vågar man verkligen tro på detta?

Nej. Delar av vad han sagt är omöjligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm/Täby
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av Stakz:

Vågar man tro på detta?

haha, nej.

| Asus Rampage V Extreme | 5960X@4.6 | DDR4 64GB@3200 | 1080ti Strix | Corsair AX1500i | Enthoo Primo |
| Samsung 950 Pro 512GB | Samsung 850 Pro 1TB | Ducky Shine 6 / Logitech G900 | BDM4065UC / HP ZR30w |
| HiFiMan HE-560, Fostex TH-X00 | Schiit Jotunheim | Shure SE846 | PS4 Pro | Xbox One X | Nintendo Switch |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Krux:

haha, nej.

Skrivet av Marcusk:

Nej. Delar av vad han sagt är omöjligt.

håller mig nog till eran sida

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Skribent
Adam Syrén
Plats
Hemma
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av iXam:

Som anställd på Webhallen IT kan jag avslöja att vi har nära sammarbete med Sonys utvecklingsgrupp och bistår med med både teknisk och designmässig hjälp. Vi sitter inte enbart och utvecklar webbsidan utan liksom google har vi 20% av vår arbetstid där vi kan jobba med vad vi vill och några hundra av oss har sen 2000 jobbat med både Apple,Sony och naturligtvis Microsoft med att ta fram både processorer och GPUer.
De specifikationer som är gällande till PS4 (Codename Gravitaar) är :

FlowGate CPU där delar av processorn är klocklösa och datan som ska behandlas "streamas" igenom de olika delarna. Då delar av processorn är omkonfigurerbara i realtid (tänk FPGA) så kan processorn transformeras till det bästa tänkbara för den koden som ska köras just precis vid tillfället. Och eftersom den kan transformeras så kan man välja nästan vilken aktitektur som helst och även antalet kärnor så länge man håller sig till det begränsade antalet gates som finns på chippet. Intel har liknande produkter för sin Atom-processor men inte i samma skala och inte med realtidsomkonfigurering.
Detta gör processorn både otroligt svårprogrammerad samtidigt som en är otroligt lättprogrammerad. Utvecklaren kan helt enkelt själv lägga nivå på ribban. APIer kan kommunicera med varandra oavsett vilken arkitektur dom är kompilerade för då de hamnar på olika delar på det omkonfigurerbara området. Tänk huvudkod för spelet i x86, tredjepartsbibliotek i ARM, legacykod i MIPS och en gameboyemulator i z80. Fyra olika områden skapas i processorn och dessa kan köras *samtidigt* (därav behovet av hög minnesbandbredd och låg latens).

Då antalet pinnar på CPUn är så pass hög (på grund av interface till ett nytt slags minne med extremt låg latency och hög bandbredd) så följs inte persondatortrenden med GPU inflyttad i CPUn. En liknande design som processorn är implementerad i GPUn men här har vi lagt krutet ännu mer på prestandan och slopat realtidsomkonfigureringen. Separat minnesbuss mot grafikminnet finns samt naturligtvis även en snabb buss till CPUn.

Gravataar-interface är ett tactile feedbacksystem där det fullt konfigurerad ska kunna ge känslouplevelser över (nästan) hela kroppen. Får du en pungspark i spelet så kan du beroende på hur hög "volym" du har på kunna ligga på golvet och kvida alternativt bara känna en liten kittling. Men mer info om det släpps senare.

Lagring kommer vara en HD/SSD-hybrid samt ett nytt optiskt lagringsutrymme som är bakåtkompatibelt med både DVD och BluRay.

*host*

lol

EVGA GTX 1080 Ti | 4790K @4,8GHz | Fractal Design Celsius S24 | ASUS MAXIMUS VI IMPACT | 16GB DDR3 @2400Mhz | Corsair SF450 | 3TB HDD | 120 & 1050 GB SSD | Fractal Design Define Nano S | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & Philips 50PFT4009/12 | Windows 10 64-bit

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av iXam:

*wall of text* (men imponerad att du tagit dig tid att skriva ihop allt)

*host*

Bäst!

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2008

Det är sorgligt när inte ens "*host* " hjälper folk.

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2011

Ifall infon han gav ut är sann så skulle all it-media gå rabalder över detta.

Googlade Gravitaar med koppling till Sony. Inget resultat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

Återgå till ämnet kanske?
Det står ju egentligen ingenting intressant om PS4 där, förutom att vi kommer att få leva med att många spel utvecklas för DX9 i två år till...
Vad beror det på att de har lagt ut den på sidan?

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2003

Haha jo webhallen är säkert med i utvecklingen av PS4 Det var väl 1 juni igår, inte 1 april?

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1