Har webhallen avslöjat Playstation 4?

Permalänk
Medlem

Har webhallen avslöjat Playstation 4?

Var just inne på webhallen.com och kollade på ps3, då dök denna upp
http://www.webhallen.com/spel/playstation_3/135975-playstation_4_basenhet
så ps4 beräknas komma till 2013?
men kolla priset, verkar bli en dyr historia igen. 7000:- kr.

Permalänk
Medlem

"OBS! Pris samt releasedatum är preliminärt tills vi fått det bekräftat från vår leverantör."

Låter som en ren gissning...

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jona001:

Var just inne på webhallen.com och kollade på ps3, då dök denna upp
http://www.webhallen.com/spel/playstation_3/135975-playstation_4_basenhet
så ps4 beräknas komma till 2013?
men kolla priset, verkar bli en dyr historia igen. 7000:- kr.

"Release: 2013" hmm orka nog inte vänta

Permalänk
Medlem

Fan va löjligt, tror inte ens sony vet när den kommer än mindre skräphallen.. vill dom ha pengar redan nu eller..

Permalänk
Medlem

Som anställd på Webhallen IT kan jag avslöja att vi har nära sammarbete med Sonys utvecklingsgrupp och bistår med med både teknisk och designmässig hjälp. Vi sitter inte enbart och utvecklar webbsidan utan liksom google har vi 20% av vår arbetstid där vi kan jobba med vad vi vill och några hundra av oss har sen 2000 jobbat med både Apple,Sony och naturligtvis Microsoft med att ta fram både processorer och GPUer.
De specifikationer som är gällande till PS4 (Codename Gravitaar) är :

FlowGate CPU där delar av processorn är klocklösa och datan som ska behandlas "streamas" igenom de olika delarna. Då delar av processorn är omkonfigurerbara i realtid (tänk FPGA) så kan processorn transformeras till det bästa tänkbara för den koden som ska köras just precis vid tillfället. Och eftersom den kan transformeras så kan man välja nästan vilken aktitektur som helst och även antalet kärnor så länge man håller sig till det begränsade antalet gates som finns på chippet. Intel har liknande produkter för sin Atom-processor men inte i samma skala och inte med realtidsomkonfigurering.
Detta gör processorn både otroligt svårprogrammerad samtidigt som en är otroligt lättprogrammerad. Utvecklaren kan helt enkelt själv lägga nivå på ribban. APIer kan kommunicera med varandra oavsett vilken arkitektur dom är kompilerade för då de hamnar på olika delar på det omkonfigurerbara området. Tänk huvudkod för spelet i x86, tredjepartsbibliotek i ARM, legacykod i MIPS och en gameboyemulator i z80. Fyra olika områden skapas i processorn och dessa kan köras *samtidigt* (därav behovet av hög minnesbandbredd och låg latens).

Då antalet pinnar på CPUn är så pass hög (på grund av interface till ett nytt slags minne med extremt låg latency och hög bandbredd) så följs inte persondatortrenden med GPU inflyttad i CPUn. En liknande design som processorn är implementerad i GPUn men här har vi lagt krutet ännu mer på prestandan och slopat realtidsomkonfigureringen. Separat minnesbuss mot grafikminnet finns samt naturligtvis även en snabb buss till CPUn.

Gravataar-interface är ett tactile feedbacksystem där det fullt konfigurerad ska kunna ge känslouplevelser över (nästan) hela kroppen. Får du en pungspark i spelet så kan du beroende på hur hög "volym" du har på kunna ligga på golvet och kvida alternativt bara känna en liten kittling. Men mer info om det släpps senare.

Lagring kommer vara en HD/SSD-hybrid samt ett nytt optiskt lagringsutrymme som är bakåtkompatibelt med både DVD och BluRay.

*host*

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Som anställd på Webhallen IT kan jag avslöja att vi har nära sammarbete med Sonys utvecklingsgrupp och bistår med med både teknisk och designmässig hjälp. Vi sitter inte enbart och utvecklar webbsidan utan liksom google har vi 20% av vår arbetstid där vi kan jobba med vad vi vill och några hundra av oss har sen 2000 jobbat med både Apple,Sony och naturligtvis Microsoft med att ta fram både processorer och GPUer.
De specifikationer som är gällande till PS4 (Codename Gravitaar) är :

FlowGate CPU där delar av processorn är klocklösa och datan som ska behandlas "streamas" igenom de olika delarna. Då delar av processorn är omkonfigurerbara i realtid (tänk FPGA) så kan processorn transformeras till det bästa tänkbara för den koden som ska köras just precis vid tillfället. Och eftersom den kan transformeras så kan man välja nästan vilken aktitektur som helst och även antalet kärnor så länge man håller sig till det begränsade antalet gates som finns på chippet. Intel har liknande produkter för sin Atom-processor men inte i samma skala och inte med realtidsomkonfigurering.
Detta gör processorn både otroligt svårprogrammerad samtidigt som en är otroligt lättprogrammerad. Utvecklaren kan helt enkelt själv lägga nivå på ribban. APIer kan kommunicera med varandra oavsett vilken arkitektur dom är kompilerade för då de hamnar på olika delar på det omkonfigurerbara området. Tänk huvudkod för spelet i x86, tredjepartsbibliotek i ARM, legacykod i MIPS och en gameboyemulator i z80. Fyra olika områden skapas i processorn och dessa kan köras *samtidigt* (därav behovet av hög minnesbandbredd och låg latens).

Då antalet pinnar på CPUn är så pass hög (på grund av interface till ett nytt slags minne med extremt låg latency och hög bandbredd) så följs inte persondatortrenden med GPU inflyttad i CPUn. En liknande design som processorn är implementerad i GPUn men här har vi lagt krutet ännu mer på prestandan och slopat realtidsomkonfigureringen. Separat minnesbuss mot grafikminnet finns samt naturligtvis även en snabb buss till CPUn.

Gravataar-interface är ett tactile feedbacksystem där det fullt konfigurerad ska kunna ge känslouplevelser över (nästan) hela kroppen. Får du en pungspark i spelet så kan du beroende på hur hög "volym" du har på kunna ligga på golvet och kvida alternativt bara känna en liten kittling. Men mer info om det släpps senare.

Lagring kommer vara en HD/SSD-hybrid samt ett nytt optiskt lagringsutrymme som är bakåtkompatibelt med både DVD och BluRay.

*host*

Vågar man tro på detta?

Permalänk
Medlem

Webhallen gissar på många stora produkter. Half life 3 står också med tror jag.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Som anställd på Webhallen IT kan jag avslöja att vi har nära sammarbete med Sonys utvecklingsgrupp och bistår med med både teknisk och designmässig hjälp. Vi sitter inte enbart och utvecklar webbsidan utan liksom google har vi 20% av vår arbetstid där vi kan jobba med vad vi vill och några hundra av oss har sen 2000 jobbat med både Apple,Sony och naturligtvis Microsoft med att ta fram både processorer och GPUer.
De specifikationer som är gällande till PS4 (Codename Gravitaar) är :

FlowGate CPU där delar av processorn är klocklösa och datan som ska behandlas "streamas" igenom de olika delarna. Då delar av processorn är omkonfigurerbara i realtid (tänk FPGA) så kan processorn transformeras till det bästa tänkbara för den koden som ska köras just precis vid tillfället. Och eftersom den kan transformeras så kan man välja nästan vilken aktitektur som helst och även antalet kärnor så länge man håller sig till det begränsade antalet gates som finns på chippet. Intel har liknande produkter för sin Atom-processor men inte i samma skala och inte med realtidsomkonfigurering.
Detta gör processorn både otroligt svårprogrammerad samtidigt som en är otroligt lättprogrammerad. Utvecklaren kan helt enkelt själv lägga nivå på ribban. APIer kan kommunicera med varandra oavsett vilken arkitektur dom är kompilerade för då de hamnar på olika delar på det omkonfigurerbara området. Tänk huvudkod för spelet i x86, tredjepartsbibliotek i ARM, legacykod i MIPS och en gameboyemulator i z80. Fyra olika områden skapas i processorn och dessa kan köras *samtidigt* (därav behovet av hög minnesbandbredd och låg latens).

Då antalet pinnar på CPUn är så pass hög (på grund av interface till ett nytt slags minne med extremt låg latency och hög bandbredd) så följs inte persondatortrenden med GPU inflyttad i CPUn. En liknande design som processorn är implementerad i GPUn men här har vi lagt krutet ännu mer på prestandan och slopat realtidsomkonfigureringen. Separat minnesbuss mot grafikminnet finns samt naturligtvis även en snabb buss till CPUn.

Gravataar-interface är ett tactile feedbacksystem där det fullt konfigurerad ska kunna ge känslouplevelser över (nästan) hela kroppen. Får du en pungspark i spelet så kan du beroende på hur hög "volym" du har på kunna ligga på golvet och kvida alternativt bara känna en liten kittling. Men mer info om det släpps senare.

Lagring kommer vara en HD/SSD-hybrid samt ett nytt optiskt lagringsutrymme som är bakåtkompatibelt med både DVD och BluRay.

*host*

hmm, det där med pungsparken verkar nästan lite för bra, vågar man verkligen tro på detta?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

hmm, det där med pungsparken verkar nästan lite för bra, vågar man verkligen tro på detta?

Nej. Delar av vad han sagt är omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stakz:

Vågar man tro på detta?

haha, nej.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krux:

haha, nej.

Skrivet av Marcusk:

Nej. Delar av vad han sagt är omöjligt.

håller mig nog till eran sida

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av iXam:

Som anställd på Webhallen IT kan jag avslöja att vi har nära sammarbete med Sonys utvecklingsgrupp och bistår med med både teknisk och designmässig hjälp. Vi sitter inte enbart och utvecklar webbsidan utan liksom google har vi 20% av vår arbetstid där vi kan jobba med vad vi vill och några hundra av oss har sen 2000 jobbat med både Apple,Sony och naturligtvis Microsoft med att ta fram både processorer och GPUer.
De specifikationer som är gällande till PS4 (Codename Gravitaar) är :

FlowGate CPU där delar av processorn är klocklösa och datan som ska behandlas "streamas" igenom de olika delarna. Då delar av processorn är omkonfigurerbara i realtid (tänk FPGA) så kan processorn transformeras till det bästa tänkbara för den koden som ska köras just precis vid tillfället. Och eftersom den kan transformeras så kan man välja nästan vilken aktitektur som helst och även antalet kärnor så länge man håller sig till det begränsade antalet gates som finns på chippet. Intel har liknande produkter för sin Atom-processor men inte i samma skala och inte med realtidsomkonfigurering.
Detta gör processorn både otroligt svårprogrammerad samtidigt som en är otroligt lättprogrammerad. Utvecklaren kan helt enkelt själv lägga nivå på ribban. APIer kan kommunicera med varandra oavsett vilken arkitektur dom är kompilerade för då de hamnar på olika delar på det omkonfigurerbara området. Tänk huvudkod för spelet i x86, tredjepartsbibliotek i ARM, legacykod i MIPS och en gameboyemulator i z80. Fyra olika områden skapas i processorn och dessa kan köras *samtidigt* (därav behovet av hög minnesbandbredd och låg latens).

Då antalet pinnar på CPUn är så pass hög (på grund av interface till ett nytt slags minne med extremt låg latency och hög bandbredd) så följs inte persondatortrenden med GPU inflyttad i CPUn. En liknande design som processorn är implementerad i GPUn men här har vi lagt krutet ännu mer på prestandan och slopat realtidsomkonfigureringen. Separat minnesbuss mot grafikminnet finns samt naturligtvis även en snabb buss till CPUn.

Gravataar-interface är ett tactile feedbacksystem där det fullt konfigurerad ska kunna ge känslouplevelser över (nästan) hela kroppen. Får du en pungspark i spelet så kan du beroende på hur hög "volym" du har på kunna ligga på golvet och kvida alternativt bara känna en liten kittling. Men mer info om det släpps senare.

Lagring kommer vara en HD/SSD-hybrid samt ett nytt optiskt lagringsutrymme som är bakåtkompatibelt med både DVD och BluRay.

*host*

lol

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

*wall of text* (men imponerad att du tagit dig tid att skriva ihop allt)

*host*

Bäst!

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Det är sorgligt när inte ens "*host* " hjälper folk.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk

Ifall infon han gav ut är sann så skulle all it-media gå rabalder över detta.

Googlade Gravitaar med koppling till Sony. Inget resultat.

Permalänk
Medlem

Återgå till ämnet kanske?
Det står ju egentligen ingenting intressant om PS4 där, förutom att vi kommer att få leva med att många spel utvecklas för DX9 i två år till...
Vad beror det på att de har lagt ut den på sidan?

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk

Haha jo webhallen är säkert med i utvecklingen av PS4 Det var väl 1 juni igår, inte 1 april?

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1