Microsoft demonstrerar Windows 8

Permalänk
Medlem

Nu blev jag väldigt besviken! Jag vill inte ha ett os som är anpassat för touch eller som har massa "appar" överallt och när det vanliga skrivbordet hamnar i bakgrunden. Jag vill ha ett os som är anpassat för en dator och inte en mobil. Blir win8 som han säger med startmenyn full med appar och touchgrejer hoppas jag att det här blir en flopp som vista så att de snabbt släpper ett nytt sen. De tänker ju inte på att folk kanke vill spela spel eller arbeta på sina datorer. En dator är så mycker mer än en mobil eller en platta och att köra samma os på båda kommer bara datorerna bli lidande av.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Självklart kommer det floppa.

win 95 = skit
win 98 = bra
win millenium = skit
win XP = bra
win Vista = skit
win 7 = bra
win 8 = ser ni trenden?

Haha

Win2000 var väl bra? Det tyckte jag i alla fall

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

+1

Men gör de en annan variant för desktops så kan det vara intressant.

Håller med.

Man ser att MS inte följer de vanliga "reglerna" och gör något helt nytt och modernt. Ser mycket bra ut.

Permalänk
Inaktiv

Fan va orden "app" är fräckt nu...

Ser väl bra ut för surfplattor och media datorer men verkligen inget jag skulle få för mig att använda på min pc, aldrig.

Permalänk

Vänta lite nu. Är detta till för både vanliga datorer och tablets? Till tablets ser det bra ut men en riktig dator? Hmmmm...... Märks att våra operativ system blir mer och mer tablet anpassade se bara på GNOME3 och Unity tex.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

+1

Men gör de en annan variant för desktops så kan det vara intressant.

Eftersom en av de stora nyheterna kommer vara ARM-stöd är det nog portabla interfacet de jobbar som mest på just nu. Kan tänka mig att dessa tiles på något vis kommer finnas tillgängliga i vanliga desktopmiljön också, exempelvis via någon form av aktiv wallpaper byggd på samma vis fast sedan med startmeny och aktiva program i bottenlisten som i Windows 7. Dvs att man ersätter skrivbordeikoner med tiles fast låter aktivitetsfältet finnas kvar istället för att ha ett helskärmsläge med tiles som det blir för tablets/telefoner.

Kan även tänka mig att funktionen att täcka en liten del av skärmen med ett program och få ett lite komprimerat läge kommer att kunna köras på liknande vis som Aero Snap eller vad det heter funkar idag, förutom att man då per automatik täcker prick halva skärmen och inte direkt får något komprimerat läge utan bara blir ett mindre fönster. Vore rätt skönt t.ex att kunna ha MSN i en list till höger och sen köra film eller browsern till vänster utan att de ska överlappa varandra eller måsta "snappas" till halva rutan var som det är idag.

Vore dock lite tråkigt med separata versioner av Windows, bättre om man kunde välja vilket "skal" man vill köra, dvs helt enkelt anpassa sin installation efter behov.

Ser verkligen fram emot att se vad de hittar på, får man detta fina tiles-interface och sen bara ett upphottat Windows 7 om man tar bort tilesen på sin desktopdator så känns det ju hyfsat ointressant

Permalänk
Medlem

Någon annan som funderar på vad som vad censurerat i bakgrunden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Självklart kommer det floppa.

win 95 = skit
win 98 = bra
win millenium = skit
win XP = bra
win Vista = skit
win 7 = bra
win 8 = ser ni trenden?

win 8 = skitbra?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Och så tar man ytterligare ett steg åt Linux.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk

Filsystem

Det som egentligen är intressant är att det går rykten om ett nytt filsystem som kallas "Protogon". Om man kan kasta ut NTFS är ju det en bra anledning att uppgradera till 8:an.

Permalänk
Medlem

Känns inte lönt att byta från win7 på den stationära iaf..

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

yeey, de har designat om windows media center!

Permalänk
Medlem

Inte hunnit sätta mig in i det för mycket men som jag fattade från Engadget är väl "touchmiljön" mer ett integrerat skal som man kan välja att köra ovan eller bredvid vanliga "Win 7"-miljön som den ser ut idag? Verkar ju sjukt smart om det flyter på bra och inte är för extremt resurskrävande. Det innebär ju att man göra _allt_ som man kan på en vanlig dator, samtidigt som man kan göra det i en touchanpassad miljö om man vill. Typ som att dual-boota Win 7 och WP7, men _samtidigt_. Om jag fattat det rätt? En bild på Engadget visade t.ex. hur en Twitter-app från touchmiljön låg sida vid sida av ett Excel-dokument i Win 7-miljö. Coolt, om du frågar mig. Dessutom kommer det ju kunnas göra helt fantastiskt cool hårdvara till detta, typ en riktigt kraftfull motsvarighet till Asus Transformer. Mums!

Permalänk
Medlem

Jag håller inte helt med om att Windows 7 är bra... Krashar alldeles för ofta... blå/grönskärm med minnesdumpning och omstart händer flera gånger i månaden. Men man måste ju använda programmet eftersom andra tillverkare gör bra program till operativsystemet. Snack om att ta betalt för andras arbete.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Inaktiv

Intressant att folk redan vet att det kommer att bli skit, ännu mer intressant är det att folk säger att de inte kommer att uppgradera pga temat. Är ni så in i helvete dumma så att ni tror att de skulle använda det där som grundtema för Desktops? Självklart kommer man att kunna byta och ha det precis som man själv vill ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127781:

Intressant att folk redan vet att det kommer att bli skit, ännu mer intressant är det att folk säger att de inte kommer att uppgradera pga temat. Är ni så in i helvete dumma så att ni tror att de skulle använda det där som grundtema för Desktops? Självklart kommer man att kunna byta och ha det precis som man själv vill ha det.

EXAKT! Fattar inte heller varför folk gör detta antagande direkt av sådär. Det är till och med visat att man kan ha Windows precis som vanligt. Interfacet är såklart främst för tablets och laptops!

Skrivet av Vasadu:

Jag håller inte helt med om att Windows 7 är bra... Krashar alldeles för ofta... blå/grönskärm med minnesdumpning och omstart händer flera gånger i månaden. Men man måste ju använda programmet eftersom andra tillverkare gör bra program till operativsystemet. Snack om att ta betalt för andras arbete.

Skulle säga att det beror på felaktig hårdvara?! Har inte haft en krasch i Windows 7 i över 1 år nu. Till och med Creative's X-Fi drivisar funkar ju vettigt nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pettor:

EXAKT! Fattar inte heller varför folk gör detta antagande direkt av sådär. Det är till och med visat att man kan ha Windows precis som vanligt. Interfacet är såklart främst för tablets och laptops!

Yep!
Det enda man typ har fått veta om Desktop-temat är att de gjort om menyn lite för att lika det som används i Paint, Office, osv. Fult enligt mig men det är tidseffektivt och lär man sig att använda det så blir det nog toppen. Men självklart vore det fint med möjligheten att stänga av det för de konservativa alternativt äldre som inte är så pigga på att lära sig ett nytt gränssnitt.

Permalänk

Bara massa lullul som drar prestanda

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | MSI 1080 | Asus WS Z170 | Corsair 32 GB | FD DS

Intel Xeon E5 2680 v2 | Supermicro X9SRL-F | 64GB ECC | ~40TB + ~4TB cache | Intel X550 T2 | LSI 9305-24i | FD XL2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RedDotFire:

Bara massa lullul som drar prestanda

Så hur skulle Du designa ett tablet OS?
För övrigt såg jag inget lagg och Windows 8 kommer till skillnad från Android att ha grafikacceleration, flyter Androids OS hyffsat med widgets m.m. så flyter nog Win 8 på tablets MED acceleration.

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Självklart kommer det floppa.

win 95 = skit
win 98 = bra
win millenium = skit
win XP = bra
win Vista = skit
win 7 = bra
win 8 = ser ni trenden?

Haha

Jämfört med sin föregångare var win 95 helt enormt bra ;).
Windows mellenium blev väll inte mycket mer än en parantess?

Permalänk
Medlem

Frågan är ju vad som händer med dessa planer: http://www.techradar.com/news/gaming/microsoft-wants-windows-8-to-relaunch-pc-gaming-917416

""Windows 8 will represent a real new push into PC gaming," the source told TechRadar. "Gaming will be a key component for the whole OS.""

Känns som om Microsoft valt att lägga det på hyllan för tillfället.

Permalänk

Förstår inte riktigt hur Microsoft kan kalla det där "Windows 8", skulle snarare passa som "WP8" elr nåt i den stilen. Så vitt som jag såg i videon så är det än så länge bara anpassat för tablets, men då får man också tänka på att det är inte release förrän nästa år (?).

Om det vanliga desktop-interfacet bara blir en "upphottad" version av Win 7 så håller jag mig nog till vanliga Win 7. Hoppas på att se en ny demonstationsvideo om någon/några månader när de har arbetat på desktopdesignen också.

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem

Verkar ju trevligt... Bara de inte kräver 10 GB ram som jag ser tendenser till...

Permalänk
Skrivet av OlleTheGreat:

Verkar ju trevligt... Bara de inte kräver 10 GB ram som jag ser tendenser till...

Mjo, även om man inte såg nåt lagg så såg man heller inte vilken hårdvara de körde på i testet. Och tvivlar starkt på att MS har lyckats åstadkomma det där och samtidigt använda en liten mängd minne.

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem

Man behöver ju inte uppdatera OS om man inte vill heller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheAndrew:

Förstår inte riktigt hur Microsoft kan kalla det där "Windows 8", skulle snarare passa som "WP8" elr nåt i den stilen. Så vitt som jag såg i videon så är det än så länge bara anpassat för tablets, men då får man också tänka på att det är inte release förrän nästa år (?).

Om det vanliga desktop-interfacet bara blir en "upphottad" version av Win 7 så håller jag mig nog till vanliga Win 7. Hoppas på att se en ny demonstationsvideo om någon/några månader när de har arbetat på desktopdesignen också.

Eftersom du kan köra det utan GUIet som samma OS så kallar de det Windows 8. Det är ju Windows 8 med touch-gui.

Permalänk
Skrivet av anon127781:

Eftersom du kan köra det utan GUIet som samma OS så kallar de det Windows 8. Det är ju Windows 8 med touch-gui.

Sant, men gränssnittet bakom de nya "tiles" så finns ju i princip gamla vanliga Win 7, dock med Ribbon-gui i explorer.

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Inaktiv

Vi får hoppas att de introducerar lite fler valbara funktioner för Desktop också. Sedan skulle de gärna få optimera så datorn inte laggar ur så fort man lägger till Gadgets osv på skrivborder på lite äldre system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elyntex:

Frågan är ju vad som händer med dessa planer: http://www.techradar.com/news/gaming/microsoft-wants-windows-8-to-relaunch-pc-gaming-917416

""Windows 8 will represent a real new push into PC gaming," the source told TechRadar. "Gaming will be a key component for the whole OS.""

Känns som om Microsoft valt att lägga det på hyllan för tillfället.

Några saker som folk inte verkar förstå.

Anledningen till att de visar sitt metro interface på samtliga burkar är för att folket ska förstå att det inte spelar någon som helst roll vilken device du sitter på, du kommer ändå kunna köra dina program. iPad och Android kommer inte ha en chans rent företagsmässigt nu varför skulle någon vill köpa en Xoom eller Galaxy Tab när de kan köpa en Galaxy W8 eller vad de nu blir och heta som inte bara kör arm utan som dessutom kan köra alla dina desktop program? Dessutom så ska det finnas en account roaming feature som gör att hela ditt account syncas till tex ett usb minne, hur smidigt vore det inte och sitta och jobb på kontoret, men sen har du ett möte i england, synca stoppa i padden och fortsätta jobba på den precis där du var?

De har inte berättat någonting om DirectX 12 ännu så spelandet kommer nog komma ska du se.

Permalänk
Medlem

Hoppas de jobbat me pår förbättringar under skalet för jag föredrar vanligt desktop. Möjligtvis om jag köper en laptop där man kan plocka bort tangentbordet men två olika miljöer blir som två olika OS/datorer och det är jag inte intresserad av. Skulle hellre välja det som de nya linuxdistarna kör med ikoner flytande på skrivbordet med snabbsök.