2st 4gb stickor, eller 4st 2gb stickor?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Mar 2008

2st 4gb stickor, eller 4st 2gb stickor?

Får man någon prestandavinst (även om den är väldigt liten) genom att ha totalt 8gb på fyra moduler, eller genom att köra 8gb på två moduler?

Efter en halvtimmes letande på SC hittar jag inget bra svar på detta.

Men hittar en hel del om att 4st stickor kan ge problem i minnesfrekvensen, vilket kan bidra till att man måste klocka ner modulerna för att de ska bli stabila, prestandaförlust alltså.
Man vill ju optimera så många delar man kan i datorn, även om det inte ger så mycket att mecka med minnen på detta sättet.
Tanken är att de ska sitta på ett Z68 kort med i5-2500k, om det nu spelar någon roll.

QC7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Färre minnestickor belastar minnes kontrollern mindre och man kan oftast klocka processorn bättre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Mar 2008

Men om jag inte planerar att klocka, är det fortfarande motiverat med två stickor istället för fyra?
Jag har ju fått för mig att fyra stickor borde vara bättre än två, eftersom det då finns fyra stycken att tillgå samtidigt för datorn.
Men det funkar kanske inte så i verkligheten?

QC7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

köp 2 4GB så har du plats för uppgradering senare i livet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
karlskoga
Registrerad
Jul 2010

kör 2x4gb
vinner inget på att köra med 4stickor och om du i framtiden behöver mer ram så har du lediga platser

Intel i7 2600K l 4x4GB Corsair dominator platinum 2400mhz l Asus maximus IV Extreme Vattenkyld l Evga gtx 680 l Corsair Ax 1200i l Corsair obisidian 800D l samsung 830 256GB, 500gb hdd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Mar 2008

Verkar som alla är övertygade om att det är två stickor som gäller, och så får det bli!

Men att uppgradera från 8gb lär nog dröja ett tag, med tanke på att jag nästan alltid klarar mig bra med de 2gb jag har idag

QC7