Fredagspanelen 14: AMD Bulldozer försenad, kopieringsavgift och Gunnar-glasögon

Permalänk
Medlem

Lite synd det med rundturen, hade velat se hur ni har det där, om de nu är så mycket bättre än källaren

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Tom@s:

Kopieringsavgift har jag funderat lite på och kommit fram till att det nog är bästa lösningen. Alla med lite datorvana har upptäckt att en bra uppkoppling ger ett stort utbud av underhållning. Bildredigeringsprogram är en lam ursäkt för att hävda att kopieringsavgiften inte skall finnas.

Eftersom jag betalar räkningar för en bostadsrättsförening så har jag uppmärksammat en ny räkning via comhem och som är till Swecopy. Swecopy vill ha ungefär 15 kr per hushåll/år för att svt-play finns tillgängligt i hushållen och avgiften är som jag ser det som en skatt...

Jag ser kopieringsavgiften som en skatt, på samma sätt som att vi betalar skatt för skola, sjukvård och omsorg. För mig så vore det bra om fildelning blev laglig och att det fanns någon typ av "nedtankningsräknare" som gav upphovsmännen den ersättningen som de skall ha.

Tankenötter som återstår att lösas för en ultimat rättvisa inom fildelning är om upphovsrättsmännen får rätt ersättning eller om distributörerna tar för mycket. Jag ser det hela som att det är distributörerna som tar det mesta och att det är onödigt eftersom vi ju har ett väl fungerande internet som skulle kunna vara distributör....

Hur kan en kopieringsavgift på media, ett media som kan användas för privatkopior, men som förmodligen kommer att användas för annat i en mycket större utsträckning, vara en bra avgift? Merparten av användarna använder sina USB-minnen eller sin portabla hårddisk till annat än privatkopiering (det är privatkopiering man tar ut avgift för inte piratkopiering, så även det användningsområdet faller utanför ramen).

Vore det inte lämpligare att ta ut avgiften i priset för originalet istället, då drabbas ju bara den som faktiskt innehar originalet och kan tänkas göra en privatkopia. Det känns mycket mer logiskt än att ta ut avgift på ett media som kan tänkas användas för privatkopiering.

På den tiden som originalavgiften klubbades igenom, så var det för kassettband. Dessa användes faktiskt inte för så mycket annat än att ta privatkopior, så på den tiden kanske det verkade vettigt, men i dagens läge, på dagens media som används till så mycket mer...knappast.
Dessutom var det inte alls lika vanligt med kopieringsskydd på den tiden och det var väl heller inte prövat om kringgående av ett sådant skydd var olagligt.

Så jag tycker nog att du skall fundera ett varv till.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Hur kan en kopieringsavgift på media, ett media som kan användas för privatkopior, men som förmodligen kommer att användas för annat i en mycket större utsträckning, vara en bra avgift? Merparten av användarna använder sina USB-minnen eller sin portabla hårddisk till annat än privatkopiering (det är privatkopiering man tar ut avgift för inte piratkopiering, så även det användningsområdet faller utanför ramen).

Vore det inte lämpligare att ta ut avgiften i priset för originalet istället, då drabbas ju bara den som faktiskt innehar originalet och kan tänkas göra en privatkopia. Det känns mycket mer logiskt än att ta ut avgift på ett media som kan tänkas användas för privatkopiering.

På den tiden som originalavgiften klubbades igenom, så var det för kassettband. Dessa användes faktiskt inte för så mycket annat än att ta privatkopior, så på den tiden kanske det verkade vettigt, men i dagens läge, på dagens media som används till så mycket mer...knappast.
Dessutom var det inte alls lika vanligt med kopieringsskydd på den tiden och det var väl heller inte prövat om kringgående av ett sådant skydd var olagligt.

Så jag tycker nog att du skall fundera ett varv till.

Att lägga avgiften på originalet tycker jag är väldigt fel, framförallt ur ett pragmatiskt perspektiv.
Rent teoretiskt så blri det konstigt när man jämför med en skatt så är det ju som att avgiftsbelägga sjukvård eftersom den som använder det ska betala.
Poängen med skatter är att vi alla betalar för att alla ska ha tillgång.

Rent pragmatiskt skulle ökade priser på film/musik/osv minska försäljningen rätt mycket och artisterna/filmskaparna skulle få mindre pengar än idag.

Så vare sig teoretiskt eller pragmatiskt tycker jag det är väldigt dumt att lägga privatkopieringsavgiften på originalet.

Att lägga avgiften på USB-minnen och externa hårddiskar är dock ännu dummare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom@s:

Jag betalar kyrkskatt, trotts att jag ej går i kyrkan. Jag betalar skatt för teatrar, sportevenemang, militären och museum, trotts att jag inte är intresserad. Därför så tycker jag att en fildelningsskatt vore bra, men folk förstår inte att vård, skola och omsorg är en rättighet som dom har betalt skatt för att få ha tillgång till. Därför borde det finnas en fildelningsskatt, eller en fungerande ersättning (gardering mig) som någon har rätt att få ta ut...

Hejdlös underhållning
http://www.youtube.com/watch?v=yFEsCga1jos
http://www.youtube.com/watch?v=cds7lSHawAw

Ja skulle inte ha något emot att dessa upphovsmän fick en liten del av ersättningen, men som det är idag så roffar distributören det mesta och allt annat har fastnat i rättegångar...

Sätt en statlig bank och skatt behöver du aldrig betala... Så vitsen med att betala skatt är ju bara att göra rika rikare och fattiga fattigare...låna, beskatta, förslava och börja om igen...låna, beskatta, förslava...

Förstår inte varför folk accepterar mer skatter när det är de redan rika som tjänar på det och de fattiga får inget utav det...

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem

Måste nästan skaffa Gunnar-glasögon för jobbet. Finns ändå inget vettigt grafiskt att titta på under arbetet.

Permalänk

Hahaha, *riktigt* roligt att se hur Emil försöker hålla sej för skratt under Gunnar-inslaget. Jag undrar vad han tänker...

Visa signatur

It´s-a me! Mario!