Intel LGA 2011 får höga betyg av kylartillverkare

Permalänk
Melding Plague

Intel LGA 2011 får höga betyg av kylartillverkare

I slutet av året släpper Intel en ny plattform för entusiaster och andra användare på jakt efter extrem prestanda. Nya sockel LGA 2011 faller redan kylartillverkarna i smaken.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Underbart, längtar fruktansvärt efter LGA2011.. ska troligtvis köpa vattenkylning till hela burken när jag byter upp mig, vattenblock brukar ju komma lite efter, får hoppas det går fort nu när dom åtminstonde har alla mått tidigt denna gång

"Först och främst är de tidigare tomma skruvhålen försedda med gängade muttrar som gör det möjligt att montera processorkylaren utan att komma åt moderkortets baksida."

Stort steg frammåt

"Slutligen ser Intel till att publicera alla mått i god tid innan lanseringen vilket gör det möjligt för kylartillverkare att få ut passande produkter på marknaden redan under sommarmånaderna."

Minns att jag körde i7 920 box kylaren i flera månader innan Noctua släppte sin NH-U12P SE1366, denna gång finns det vid release förhoppningsvis

Edit: Fler bilder (Omskalade från Computerbase.de)

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk

Jag ber om ursäkt för språket i mitt tidigare inlägg.

Äntligen släpps en sockel där stockkylaren inte använder push pins! (eller?)

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Nu kanske hålen på chassin för kylar byten är ett minne blått om några år!

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Hjälpsam

Helt [insert superlative] underbart!

Så less på pushpins, bända-på monteringar och andra konstiga retentions. Episka fails såsom;
Socket A (wtf?) chippa flisor från processorn var hur lätt som helst gjort
Pushpins, lika skraj varje gång då det känns som man böjer moderkortet för mycket, otydligt om den sitter helt bra eller ej om man är ovan etc och jäkligt bökigt.
Xeon sockel 602, riktigt riktigt illa.

Tummen upp!

Så länge det är bra kvalitet på gängorna så man inte behöver byta moderkort för att man fick gängpaj...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

PUSH PIN = DÖD!!!

Nu blir det fest!

Permalänk
Medlem

Underbart, Då blir de till o vänta med upgradering till nov/dec då

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra av Intel att bryta den usla trenden som används på tok för länge. Push pins är en gåva från satan själv!

Synd att man var tvungen att köpa nytt system vid nyår pga krasch av både CPU och moderkort. Annars hade jag lätt kunnat vänta på LGA 2011 som ser ut att bli en riktig höjdare

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Intressant att man valt att placera minnessocklarna på var sin sida om processorn.
Finns det någon direkt fördel med detta eller hur kommer det sig att de sitter som de gör?

Permalänk
Medlem

Mumma, min stackars E6600 får helt enkelt fortsätta rulla fram tills SB-E släpps.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer fästen till ultra extrem:O Annars går jag under.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PerZerk:

Intressant att man valt att placera minnessocklarna på var sin sida om processorn.
Finns det någon direkt fördel med detta eller hur kommer det sig att de sitter som de gör?

Det är nog för att få till lika långa ledningsbanor och samtidigt hålla dem korta, att dra allt åt samma håll skapar en del problem genom alla slingor som görs i lednnigslayouten för att man ska få rätt längd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av PerZerk:

Intressant att man valt att placera minnessocklarna på var sin sida om processorn.
Finns det någon direkt fördel med detta eller hur kommer det sig att de sitter som de gör?

Den främsta anledningarna är kortare ledningsbanor (översätts till högre hastigheter) och att kretskortet inte behöver lika många lager som annars, vilket blir billigare att tillverkare.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Den främsta anledningarna är kortare ledningsbanor (översätts till högre hastigheter) och att kretskortet inte behöver lika många lager som annars, vilket blir billigare att tillverkare.

Vilket blir billigare för konsumenten. Om jag minns rätt så kostar varje lager ganska mycket, speciellt när det börjar bli många lager?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Så Intel tar äntligen efter AMD? Påminn mig, hur länge har de haft riktigt kylmonteringssytem? 2006?

Permalänk
Medlem

Trevigt! Vill inte har kylare som kräver hål i chassie eller att montera ut hela moderkortet!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Entusiast

Hoppas detta ersätter push pins även på de billigare socklarna sen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Ni har inte tänk på att om gängorna är förstörda så får man snällt knalla ner och köpa ett nytt moderkort.
Detta kommer bli ett problem efter lansering, hoppas bara på att kvalitén på gängorna är bra iaf!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Oh smart lösning med kylfästet, sånt gillas. För övrigt är jag grymt sugen på LGA 2011 trots att jag sitter på både i7 950 och SB 2600k :/

Permalänk
Hedersmedlem

Inte så konstigt att folk är glade, varje gång man monterat en Intel (standard) kylare så vet man knappt om man haft push pinsen rätt och om moderkortet höll under montering.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Ni har inte tänk på att om gängorna är förstörda så får man snällt knalla ner och köpa ett nytt moderkort.
Detta kommer bli ett problem efter lansering, hoppas bara på att kvalitén på gängorna är bra iaf!

intressant. tänkte inte på det

tänk på oss som kör med stora tunga koppar pots för Kväve osv. de väger 2-4kg!

och så drar man åt dem gannska hårt. får hoppas det håller.

annar så får man väll borra upp gängan och köra mutter från baksidan av mobot

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Ni har inte tänk på att om gängorna är förstörda så får man snällt knalla ner och köpa ett nytt moderkort.
Detta kommer bli ett problem efter lansering, hoppas bara på att kvalitén på gängorna är bra iaf!

Kvalitén blir nog bra men även bra gängor kan förstöras om man kör med fel anpassade skruvar...

Permalänk

inte bara det.

Kommer bli lite "den ska sitta hårt"-problem.
samt "pressa och skruva"-syndrom över socklarna.

Hoppas fan på att de tänkt till bara!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Gängorna håller garanterat. Enda anledningen till att en gänga går sönder är helt enkelt handhavande. Dessa skruvar ska bara dras i princip med fingertopparna. Om man drar en skruv i botten när man har monterat kylaren så finns det ingen anledning "att dra ett varv till". en såpass liten skruv ska inte dras många Nm.

Hur många gängor har Du förstört? Kunde det bero på att "Du" ville dra det där "Lilla extra"?

Permalänk
Rekordmedlem

Troligen ska man dra 2-3Nm men hur många är så seriösa att de momentdrar?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Så Intel tar äntligen efter AMD? Påminn mig, hur länge har de haft riktigt kylmonteringssytem? 2006?

Hur tänkte du nu?
AMD har ju den sämsta jävla lösningen som någonsin satt sin fot på jorden.
Clip lever används/användes av flera företag som inte pallade att köra skruvar.

Scythe Kama Grand Cross som var min första kylare var ett rent helvete att sätta på och när den väl gjorde det så satt den inte bra, har man AMD så är det inte ens värt det att försöka sig på att köra den kylaren tack vare Clip Lever.

Permalänk
Medlem

Trevligt, har inte något problem med att man måste komma åt bakifrån kortet för att montera kylare men slipper man det så är det ju kanon. Måste j hålla med om att AM2 (och dess derivat som ser likadana ut) inte är nån höjdare, jag stör mig främst på att den är asymmetrisk och clipen som man skall sätta fast.

Noctua <3 :happy:

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Hur tänkte du nu?
AMD har ju den sämsta jävla lösningen som någonsin satt sin fot på jorden.
Clip lever används/användes av flera företag som inte pallade att köra skruvar.

Scythe Kama Grand Cross som var min första kylare var ett rent helvete att sätta på och när den väl gjorde det så satt den inte bra, har man AMD så är det inte ens värt det att försöka sig på att köra den kylaren tack vare Clip Lever.

Nu mende jag dock inte nödvändigtvis deras clip fäste, om det är bra eller ej låter jag vara osagt då jag inte provat det. Däremot så har de kört med riktig backplate i evigheter och av någon anledning verkar folk tycka det är revolutionerande när Intel äntligen gör dessamma.

Permalänk
Medlem

kommer det inga nya processorer till SB?

Permalänk
Medlem

Nån mer ny lär väll dyka upp innan dom byter sockel.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.