Kan inte öppna hårddisken

Permalänk
Medlem

Kan inte öppna hårddisken

Hejsan, hade tänkt göra backup på mina filer till en annan hårddisk. Så jag köpte en hårddisk på 1TB och kopplade in den hos datorn. Allt kopplat sätter jag på datorn, står nere i hörnet att drivrutiner installerats och enheten är redo att användas. Går in på "Den här datorn" och ser till min förvåning att andra hårddisken inte ens syns där.
Jag har ingen aning hur man lägger till slave och master och sådant i UEFI, men i BIOS vet jag, tråkigt nog har min dator UEFI. Hårddisken jag har alla miner filer på är på boot opt. 1 och den andra hårddisken på 2.

Sata 1 port = Hårddisken med alla filer
Sata 3 port = Nya hårddisken som jag inte ens kan använda.

Vad kan jag göra? Fel på hårddisken tro?

Permalänk
Medlem

Formatera hårddisken i diskhanteraren.

Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering.
Hårddisken(partitionen) ser du på 2-3 olika ställen.

Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så ser du den längst ned. Beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan(bilden) så får du upp olika val i menyn som dyker upp. När disken är formaterad så dyker den upp längst upp i diskhanterar fönstret vilket blir totalt 3 ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Formatera hårddisken i diskhanteraren.

Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering.
Hårddisken(partitionen) ser du på 2-3 olika ställen.

Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så ser du den längst ned. Beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan(bilden) så får du upp olika val i menyn som dyker upp. När disken är formaterad så dyker den upp längst upp i diskhanterar fönstret vilket blir totalt 3 ställen.

Hoppsan, det löste problemet på mindre än en minut! Tackar så mycket!

Moderator kan vara vänlig och ta bort tråden nu.

Kom nu på att jag kunde ha googlat lite mer men jag har inte tålamod så det räcker, det får bli en läxa tills nästa gång.

Permalänk
Medlem

Bara bra om tråden ligger kvar så ser folk det och kommer ihåg det, är faktiskt lite dumt och omständigt att göra detta i Windows och många vet nog inte hur man gör tyvärr.

Visa signatur

Citera för svar!