Mappar saknas fast dom tar plats. Recovery?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
in a box
Registrerad
Jun 2002

Mappar saknas fast dom tar plats. Recovery?

Har en hårddisk (2TB, SATA) som jag drog ur medans datorn var igång och sedan satte tillbaka. Vad jag inte visste var att controllern var ställd på IDE och inte AHCI (vilket krävs för att Hot-Swap ska fungera?).

Problemet är att det fattas ett X antal mappar i roten på hårddisken. När jag kollar lagringsutrymmet på hårddisken är den fylld med 800GB* och har 1200GB* ledigt. När jag sedan markerar samtliga mappar i roten på hårddisken är sammanlagda mängden endast 500GB*. Dvs mappar med en sammanlagd mängd på 300GB* har "försvunnit"/inte syns?

Googlat runt men kan inte hitta någon lösning på mitt problem. Har försökt med DSKCHK vid uppstart men får Error och DSKCHK avslutas. Har även testat R-Studio men helt ärligt så är jag osäker på om jag gör rätt, om någon har koll så får ni gärna ge lite hints.

*Siffrorna är plockade lite på hov. Jag är medveten om att en 2TB hårddisk inte innehåller 2000GB lagringsutrymme.

*Edit. Självklart har jag kollat att mapparna inte är dolda genom att visa dolda mappar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gigabyte
Registrerad
Aug 2008

Gissar på att du fått ett sk oåterkalleligt fel på hårddisken.
Oturligt nog verkar det ha drabbat katalogen så de filerna får du inte upp på normalt sätt.
Om PC:n går att starta normalt så KAN det hända att det går att köra en recover på datat och lägga det på någon annan disk. Kolla på t.ex. http://www.freedownloadscenter.com/Utilities/Misc__Utilities/... så går det ibland att hämta tillbaka filer som försvunnit ur katalogen. (finns en uppsjö av olika program) Se mer på t.ex. http://blogg.tkj.se/free-undelete/

Sen är det bara att flytta allt data och göra en ny partitionering, formatering och sedan fortsätta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
in a box
Registrerad
Jun 2002

R-Studio verkar kunna återskapa allt. Vet inte hur alla filer blir men mappträdet ser bra ut iaf och alla GB verkar finnas där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Feb 2007

Märker du att något saknas?

Macbook Pro