Min första dator med Windows, hjälp, tips

Permalänk
Inaktiv

Min första dator med Windows, hjälp, tips

Har precis köpt en asus g53 som skall ersätta min gamla macbook. Har startat upp och genomfört alla grundinställningar. tycker att det är en massa skitprogram och vet inte om man bara skallradera dom jag finner oanvändbara eller om man ska installera om hela windows etc. behöver helt enkelt hjälp:)

Nästa grej är detta med virus. Vilket program är bäst (gratis)?

Tack på förhand

Mer frågor, update

Nu har jag säkerthetskopierat filerna så som datorn jag blev rekomenderad första gången.

Min plan nu är att ominstallera hela Windows så att jag får ett helt "rent" operativsystem. Tror att min licens sitter på undersidan. Säg att jag då får tag på Windows 7 Home Premium (den version av windows som finns nu på dator), kan jag då använda min licens för att installera om?

Om jag vill installera Windows 7 ultimate, gäller licensen då också, eller måste jag skaffa en annan då?

Är total noob på Windows då jag kört mac hela livet, så tydliga svar uppskattas.

Permalänk

Vad är de för program du syftar på? Sen när de gäller antivirusprogram så hatar jag personligen allt gratis mög för de skyddar inte mot allvarliga virus infektioner så jag kör på Norton 360. Ja de kostar lite men då är du säker också Men om du tvunget ska ha gratis så har jag hört en del bra om Avasta här i forumet.

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Medlem

marreinho:
Du måste skämta.

pintaren:
Här är 2 antivirus trådar och det finns flera.
http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1013239...

Hur du gör med resten av Windows är upp till dig. Byta ut hela ger bäst resultat med det kräver en hel del förberedelser. Du kan alltid testa att först resan bort allt onödigt medan du förbereder dig och funderar om du vill gå vidare.

Byter du ut hela Windows så bör du först bränner DVD skivorna enligt tillverkarens instruktioner som dök upp på skärmen första gången du startade dator. Tillverkarens gömda partition som annars använd sabbas när man använder andra Win CD/DVD skivor för att installera Windows.

Sen laddar du ned drivrutiners så att du slippa göra det efteråt men en halvt fungerande dator. De man får via Win CD/DVD och Win uppdate kan vara dåliga eller begränsade.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av panpo98:

marreinho:
Du måste skämta.

pintaren:
Här är 2 antivirus trådar och det finns flera.
http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1013239...

Hur du gör med resten av Windows är upp till dig. Byta ut hela ger bäst resultat med det kräver en hel del förberedelser. Du kan alltid testa att först resan bort allt onödigt medan du förbereder dig och funderar om du vill gå vidare.

Byter du ut hela Windows så bör du först bränner DVD skivorna enligt tillverkarens instruktioner som dök upp på skärmen första gången du startade dator. Tillverkarens gömda partition som annars använd sabbas när man använder andra Win CD/DVD skivor för att installera Windows.
Sen laddar du ned drivrutiners så att du slippa göra det efteråt men en halvt fungerande dator. De man får via Win CD/DVD och Win uppdate kan vara dåliga eller begränsade.

Tack för tippsen.

Om jag vill ominstallera windows gör jag väl det från en ny skiva som jag måste köpa?

Var ifrån skall man ladda ner drivrutiner? För nu kommer det upp massa windows updates väldigt ofta fast jag uppdaterar.

Datorn jag har är en Asus g53. Skall jag ladda ner drivisar med programmet som medföljer eller från deras hemsida? Samma sak med grafikkortet. Från nvidias sida eller Asus?

Permalänk
Skrivet av anon163271:

Har precis köpt en asus g53 som skall ersätta min gamla macbook. Har startat upp och genomfört alla grundinställningar. tycker att det är en massa skitprogram och vet inte om man bara skallradera dom jag finner oanvändbara eller om man ska installera om hela windows etc. behöver helt enkelt hjälp:)

Tack på förhand

det 1a jag alltid gör när jag köpt en ny PC, är att omformatera Windows.

är det enda sättet att få bort all Bloatware. (att sitta och radera all Bloatware var för sig i "lägg till ta bort program" lämnar bara en massa "trådar" kvar).

blås datorn...........(använd din Recovery CD (eller din Backup partiton där Windows ligger)

Visa signatur

DELL XPS laptop ||Photo|| Intel Core 2 Extreme - 16" RGBLed 1080p - 4gb 1066Mhz - new Ati 5730 - TV Tuner - 7200rpm Free fall sensor

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wow vilken dag:

det 1a jag alltid gör när jag köpt en ny PC, är att omformatera Windows.

är det enda sättet att få bort all Bloatware. (att sitta och radera all Bloatware var för sig i "lägg till ta bort program" lämnar bara en massa "trådar" kvar).

blås datorn...........(använd din Recovery CD (eller din Backup partiton där Windows ligger)

OK. Men kan man omformatera utan ett windows os skiva? Räcker det med en backupsom man bränner själv alltså?

Permalänk

du kör win7 va ?
dessutom lämnar Asus oftast en backup partition som heter D: eller E: (eller nått)....gå in i kontrollpanelen så ser du ett ställe där det står "

eller (lättaste sättet)........ starta om datorn. tryck F12.......välj boota från Hårddisk.....Windows installationen börjar, o.s.v.

Visa signatur

DELL XPS laptop ||Photo|| Intel Core 2 Extreme - 16" RGBLed 1080p - 4gb 1066Mhz - new Ati 5730 - TV Tuner - 7200rpm Free fall sensor

Permalänk
Inaktiv

Yess nu håller jag på att installera Windows 7 ultimate. Kommer bli fett. Tack för alla svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon163271:

Tack på förhand

Mer frågor, update

Nu har jag säkerthetskopierat filerna så som datorn jag blev rekomenderad första gången.

Min plan nu är att ominstallera hela Windows så att jag får ett helt "rent" operativsystem. Tror att min licens sitter på undersidan. Säg att jag då får tag på Windows 7 Home Premium (den version av windows som finns nu på dator), kan jag då använda min licens för att installera om?

Om jag vill installera Windows 7 ultimate, gäller licensen då också, eller måste jag skaffa en annan då?

Är total noob på Windows då jag kört mac hela livet, så tydliga svar uppskattas.

Jag skulle installerat om hela windows, avskyr bloatware som kommer med asus och liknande. Sen tycker jag bästa antiviruset är Microsoft Security Essentials. Men jag kör utan antivirus just nu, men det rekommenderar jag inte för en windows-noob

Visa signatur

AMD 7800X3D | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | MSI GeForce RTX 4080 SUPER 16GB | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB 6000MHz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oggelito:

Jag skulle installerat om hela windows, avskyr bloatware som kommer med asus och liknande. Sen tycker jag bästa antiviruset är Microsoft Security Essentials. Men jag kör utan antivirus just nu, men det rekommenderar jag inte för en windows-noob

Yes jag håller faktiskt på att installera windows 7 ultimate just nu. Tack för tipset!

Permalänk

har du mer en 3Gb Ram kör då 64.bit versionen...................(annars kommer datorn ej använda mer en 3GB Ram)

ps...........prova Nod32 4 [64.bit] till Ultimate.....funkar klockrent. (gör vad det ska, och tar lite Ram & CPU)

Visa signatur