Permalänk
Medlem

Processor för arbetsstation, i7, Xeon?

Tjo

Sitter och spånar på en ny dator till efter sommaren, men blir inte riktigt klok på vilken processor jag ska välja. Jag kommer att sitta med väldigt krävande program som drar nytta av flera kärnor.
Satt och jobbade på en arbetsstation i ett halvår med dubbla Xeon's och 12gb ram, vilket har varit en dröm, den bara åt upp allt jag gav den utan minsta problem.
Det blir ju självklart dyrare med 2 st Xeon's, men är det verkligen värt det?

Jag är inte speciellt intresserad av att klocka något, utan vill bara att det ska fungera smärtfritt hela tiden.

Hur står sig en ensam Xeon i samma prisklass som en i7?

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Xeon processorerna är andra versioner av Core i7 processorer, som har ungefär likadan prestanda. Men några fördelar är att den är svalare och man kan köra 2 st.

Jämför du 2 med samma pris vinner core i7 med hästlängder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Ja men man kan köra med tolv kärnor på xeon

Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

6X2 är vä ändå lika med 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

6X2 är vä ändå lika med 12

Inte på en processor.

Permalänk
Medlem

Men jag skulle köra på i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Inte på en processor.

nej men på två men det var inte riktigt aktuellt här

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

nej men på två men det var inte riktigt aktuellt här

Jag sa ju i min post som du svarade på att man kan köra med 2 st. Alltså kan man få 12st kärnor, jag undrade bara varför du påpekade det igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Jag sa ju i min post som du svarade på att man kan köra med 2 st. Alltså kan man få 12st kärnor, jag undrade bara varför du påpekade det igen.

Jag har varit uppe sen fyra på morgonen så jag är lite snurrig i bollen, så jag tycker att vi kan strunta i komentarena jag skrev

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse.L:

Hur står sig en ensam Xeon i samma prisklass som en i7?

Xeon och Core i7 är i grunden samma arkitektur, och kollar man på t.ex. Core i7 950 och Xeon W3550 så är den enda praktiska skillnaden att W3550 har stöd för ECC-minnen. I övrigt så är det exakt samma processor. Xeons brukar dock vara aningen dyrare, förmodligen för att efterfrågan är mindre. Men på det stora hela så är det väldigt liten skillnad mellan Core i7 och Xeon när man tittar på single-processor system.

Börja man titta på multi-processor system så gäller dock helt andra regler, helt enkelt för att du måste ha Xeon för det. Du måste dessutom ha Xeons som stödjer dual-processor eller multi-processor för att kunna ha flera processorer, och priset på dem stiger kraftigt med klockfrekvensen (Xeon X5667, som har samma frekvens som i7 950 och Xeon W3550, kostar t.ex. 13-14k).

Vi kan räkna lite på detta. En Core i7 970 har 6 kärnor på 3.2 GHz och kostar ca. 4500 kr. För att matcha den prestandan med 2x4 kärnor, om vi antar perfekt skalning, så behöver vi 2.4 GHz. Den billigaste Xeon på 2.4 GHz som stödjer DP verkar vara E5620 som kostar ca. 3000 kr. Till det så får du sedan räkna med minst en tusenlapp extra för ett moderkort med stöd för DP. Å andra sidan så finns ju E5645 med 6 kärnor på 2.4 GHz, som kostar ca. 4500 kr (men verkar svår att få tag på), vilket teoretiskt sett ger 50% bättre prestanda än i7 970 om man kör DP.

Nu blev det här visst ett längre inlägg än jag räknat med, men slutsatsen är väl att ett system med en Core i7 970 förmodligen är mest prisvärt. Räcker inte den prestandan så är det nog ett DP-system med 6-kärniga Xeons som är vettigast. Det handlar mest om vart plånboken sätter stopp, och hur mycket prestanda du verkligen behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nu blev det här visst ett längre inlägg än jag räknat med, men slutsatsen är väl att ett system med en Core i7 970 förmodligen är mest prisvärt. Räcker inte den prestandan så är det nog ett DP-system med 6-kärniga Xeons som är vettigast. Det handlar mest om vart plånboken sätter stopp, och hur mycket prestanda du verkligen behöver.

är inte 2600K mer prisvärd än 970?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

är inte 2600K mer prisvärd än 970?

Jo, men när man pratar om prisvärdhet så måste man också sätta en minimi-gräns för prestandan, vilket jag satte vid i7 970 med tanke på att vi pratar om DP-system. Fast det förutsätter ju förvisso att man verkligen kan utnyttja alla sex kärnorna maximalt, annars vinner 2600K utan tvekan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

är inte 2600K mer prisvärd än 970?

Jo, men prestandan blir antagligen för låg då.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Har suttit och kollat runt lite och en rigg baserat på Xeon blir helt enkelt för dyrt, men en sexkärnig i7 970 låter rätt trevligt. Fast SB känns mer framtidssäkert i och med det är en ny sockel. Är jag lite dum om jag kör på en rigg med LGA 1366 som grund, jag menar den har ju ändå tre år på nacken.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse.L:

Har suttit och kollat runt lite och en rigg baserat på Xeon blir helt enkelt för dyrt, men en sexkärnig i7 970 låter rätt trevligt. Fast SB känns mer framtidssäkert i och med det är en ny sockel. Är jag lite dum om jag kör på en rigg med LGA 1366 som grund, jag menar den har ju ändå tre år på nacken.

Problemet med båda socklarna är att det förmodligen inte kommer komma någon processor till dem som ger mycket mer prestanda än nuvarande processorer. LGA 1366 kommer ju som det ser ut just nu bli ersatt av LGA 2011 inom ett halvår. Det finns heller inga indikationer på att LGA 1155 någonsin kommer få bättre än fyrkärniga processorer. Nästa generation processorer till LGA 1155 blir ju Ivy Bridge nästa år någon gång, som enligt ryktena ska vara 20% snabbare än dagens SB.

i7 970 är ju dock redan nu runt 20% snabbare i program som verkligen utnyttjar alla kärnorna, jämfört med i7 2600K. Du kan t.ex. kolla på Sweclockers test av 2600K, där den jämförs mot i7 980X. Multiplicera resultaten för 980X med 0.96 så får du ungefär vad i7 970 presterar (970 har 96% av 980X:s klockfrekvens, i övrigt är de nästan identiska prestandamässigt).

Nu har du ju sagt att du inte är intresserad av överklockning, men det mest prisvärda är nog annars att köpa en 2600K och klocka den. Att överklocka den till runt 4 GHz är ju oftast inget som helst problem, och kräver inte att man är något överklockningsgeni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Problemet med båda socklarna är att det förmodligen inte kommer komma någon processor till dem som ger mycket mer prestanda än nuvarande processorer. LGA 1366 kommer ju som det ser ut just nu bli ersatt av LGA 2011 inom ett halvår. Det finns heller inga indikationer på att LGA 1155 någonsin kommer få bättre än fyrkärniga processorer. Nästa generation processorer till LGA 1155 blir ju Ivy Bridge nästa år någon gång, som enligt ryktena ska vara 20% snabbare än dagens SB.

i7 970 är ju dock redan nu runt 20% snabbare i program som verkligen utnyttjar alla kärnorna, jämfört med i7 2600K. Du kan t.ex. kolla på Sweclockers test av 2600K, där den jämförs mot i7 980X. Multiplicera resultaten för 980X med 0.96 så får du ungefär vad i7 970 presterar (970 har 96% av 980X:s klockfrekvens, i övrigt är de nästan identiska prestandamässigt).

Nu har du ju sagt att du inte är intresserad av överklockning, men det mest prisvärda är nog annars att köpa en 2600K och klocka den. Att överklocka den till runt 4 GHz är ju oftast inget som helst problem, och kräver inte att man är något överklockningsgeni.

Tack för ett bra svar!
Det är ett helt helsike detta med hårdvara eftersom allt förändras så snabbt, hehe. Men det är nog så som du säger, att en SB hade blivit prisvärdast och mest framtidssäkert.
Anledningen till att jag inte riktigt vill klocka är att det inte känns stabilt på något sätt. Har inte speciellt mycket erfarenhet med överklockning och jag vill ha en dator som är så stabil som möjligt och ger mig så lite huvudvärk som det bara går. Vilket inte är fallet med min nuvarande dator, som gärna trilskas när jag vill minst vill det.
Var lite inne på att skaffa en iMac först, men insåg rätt snabbt att det inte kommer att fungera prestandamässigt/pris.
Men jag antar att om jag skaffar bra kylning och inte överklockar processorn till bristningsgränsen, så är den lika stabil som direkt ur lådan?

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."