Problem med Raid 0 och dataremstorlek

Permalänk
Medlem

Problem med Raid 0 och dataremstorlek

Hej alla

Byggde för ett litet tag sen en egen dator och har lite problem med den.
Då och då hakar datorn upp sig och man måste starta om. Har inga problem
med temperaturen och tror inte att det är nätagget som är för svagt, den klarar
av 1000 W. Kör 2 st 120 GB ssd i raid 0 för operativsystemet och 2 st 1 TB i raid
för lagring. Intels program indikerar då och då att det är något fel med en av
dessa fyra hårddiskar. Den visar ett x över och säger att den har slutat fungera,
och då är det bara att ta återställ och den blir grön igen. En av 1 TB hårddisken
har också försvunnit så den hittar inte den alls. Vad kan felet bero på? Är det
arrayen eller? Det är ju inte säkert att detta är grunden till att datorn hakar upp
sig eftersom felen med hårddiskarna uppstår inte alltid då datorn hakar upp sig.

Har även försökt ändra dataremstorleken på hårddiskarna från 128 till 16 för
operativsystemet men vet inte hur man gör och hittar inget på google. Tror
dock inte att detta kommer att lösa problemet.

Någon som vet varför datorn knasar?

Tack på förhand för alla svar

Permalänk
Medlem

ta och kolla upp om det rapporteras några fel i SMART på någon av dina diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

ta och kolla upp om det rapporteras några fel i SMART på någon av dina diskar.

SMART? Är lite av en noob, vad är det? Ska googla de nu

Permalänk

Jag tänker fråga va är det för delar i resten av datorn?

tänker på om det är ett 1155 mobo utan B3 stepping pga att dom hade problem med vissa sata portar.

Sen har du (om det går med RAID) testat att koppla diskarna till andra sata portar? eller testat att byta ut sata kablarna?

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_speed:

Jag tänker fråga va är det för delar i resten av datorn?

tänker på om det är ett 1155 mobo utan B3 stepping pga att dom hade problem med vissa sata portar.

Sen har du (om det går med RAID) testat att koppla diskarna till andra sata portar? eller testat att byta ut sata kablarna?

Jag har en ASRock P67 Extreme 4 REV B3, nej har inte testat med andra kablar, ska jag göra det? När det gäller SSD diskarna så finns det ju bara två st SATA6 portar så där finns det ingen möjlighet att byta portar

Permalänk

Okej då är det iaf inte felet jag chansade på.

Jag tycker du ska testa andra kablar då dom kan ha gått sönder på nått sätt.
Testa SSDerna i sata 2 portarna?
Testa HDDerna i andra sata portar.
Ladda ner ett program som kan läsa hårdiskarnas S.M.A.R.T (Self-Monitoring, Analysis, and Reporting Technology)
Det kan även vara så att moderkortet är trasigt/defekt.
Nätaggregatet kan vara trasigt/defekt.

Men testa alla lätta små saker som kablar o portar innan du börjar kolla andra saker

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.