Bygge av media- och nätverksdator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Maj 2011

Bygge av media- och nätverksdator

Goddag!

Planerar att bygga en dator där jag förvarar all media, valt du de mesta av komponenterna men har en del funderingar.

Har kollat på Fractal Design Array R2 som chassi och tänkt att som många andra använda mig av Asus E35M1-I Deluxe Fusion, tillsammans med 4GB minne som jag ännu inte valt ut. Har tänkt att utnyttja de fem SATA-anslutningarna som moderkortet erbjuder med mekaniska hårddiskar, men inte omöjligt att jag längre fram ersätter systemdisken med en SSD.

Då jag vill att bygget ska vara så tyst som möjligt vill jag använda mig av Picopsu, men har ingen större erfarenhet när det gäller strömförsörjning så jag vet inte vilken Picopsu som gäller eller om det över huvud taget går att använda med de grejer jag tänkt mig, så lite hjälp med det hade varit fint.

Sedan undrar jag även vilket operativsystem som lämpar sig bäst. Datorn kommer att användas till att streama filmer över nätverket till min mediaspelare och ladda ner saker från en FTP, som jag vill göra via fjärrstyrning från min vanliga dator, så tips på bra program till det hade även det varit fint.

Tror det var allt, övriga synpunkter och tips är självklart välkommet!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

PicoPSU och 5 diskar kan bli lite snålt. Väljer du diskar med omsorg kan det kanske fungera. Storagereview.com anger mäter diskars strömförbrukning vid vila, drift, start mm, och det varierar mycket mellan olika tillverkares 'gröna' diskar.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det lär inte gå att bygga tyst med ett så litet chassi om du ska fylla det med diskar, då måste du ha fläktar för att pressa igenom luft, jag tycker du ska bygga lite större och fixa en passivkyld nätdel, sedan montera in några lågvarviga stora fläktar så det blir rörelse på luften, men knappt nått ljud, ett större chassi brukar bli betydligt tystare.
hittade en test http://www.bit-tech.net/hardware/cases/2010/07/14/fractal-des... här klagar de på att lådan kyler för dåligt redan med 4 diskar i, och jag tror de har rätt, min erfarenhet är också att smålådor kräver mycket fläkt och brukar väsnas, bra till en företags nas , men mindre lyckade till htpc hemserver som man har stående framme.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Harmånger
Registrerad
Jan 2004

http://mini-itx.se/acdckitmorex12v1425w-p-597.html?cPath=76_1... borde väll klara 5 diskar + Asus E35M1-I Deluxe Fusion, men det är bara en gissning.

8086K | 32GB DDR4 | 1.5 TB SSD | EVGA T2 1000W | Nvidia 1080Ti