Värt med SSD på laptopen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Maj 2011

Värt med SSD på laptopen?

Tjena. Jag funderar lite på och fixa en SSD till min laptop eftersom min disk just nu flaskhalsar min burk. Det är en snart 3 år gammal HP 2710p. Det är nämligen så att den har en 1.8" anslutning och jag undrar ifall det är värt och lägga ner pengar på. 1.8" diskar är sjukt dyra för min budget då jag precis tagit studenten och är arbetslös. Idag så har den komponenter med bland annat en disk som ligger på 120GB och snurrar på 5400RPM (tror jag, inte mer dock).

Vad jag undrar är helt enkelt: Är det värt och spendera pengar på en 1.8" SSD eller är det smartare att försöka få tag i en adapter och sedan en vanlig SSD på 2.5"?

Jag behöver inte mer än 32 GB ideelt men ifall man får tag i en bra billig adapter kan jag tänka mig upp till 60 GB.

Jag vet att burken är gammal men den är extremt bra för åren på nacken trots disken just nu. Och risken är jag villig och ta med och testa då jag bara kan lägga disken i min stationära ifall laptopen inte får värst mycket prestanda. Helst SSD generation 2 som gäller.

i7 5930k | MSI X99A SLI Plus | 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair AX1500i | Strix GTX 970 | 480 GB Intel 750