Vilken var din första dator?

Permalänk
Medlem

den första dator jag kom i kontakt med var en IBM med windows 3.11. 90 talist som jag är. Härliga tider!

Den första egna dator som jag ägde var ett eget bygge med windows XP på tidigt 2000 tal

Permalänk
Medlem
  1. Commodore 64

  2. Amiga 500

  3. LAMBDA

  4. 8086

  5. 486 Dx266 soundblaster

  6. Pentium 233 compaq presario

  7. Pentium 3 - 800mhz hemmabygge

  8. AMD- Athlon 64 - hemmabygge

  9. Intel - Q6600

  10. Intel 3930K- hemmabygge

  11. Macbook pro 2012

  12. NTEL XEON E3 - Hemmasercer

  13. Asus zenbook

  14. Macbook pro 2017

Raspberry räknar man väl inte men RP1B+, RPI2, RPi3, RPi 3B+ ,RPzerow, RPI 4

Permalänk
Medlem

När jag var 3-5 nånting fick pappa en c64 av en granne som jag spelade spel på. Var dock på mitten av 90-talet så jag tillhör inte de som växte upp med commodore på riktigt. Sen hade vi en dator med windows 3.11 ingen aning vad det var för specs men det var troligen en ibm kontorsdator med en 286-486 cpu. Min första egna dator var en lap power med en 233MHz cpu, 2.2GB hårddisk och 8MB grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

ZX Spectrum 48K och sedan en Sinclair QL, sedan Atari 520 ST sedan i386

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Min första egna dator, som jag köpte efter mitt första sommarjobb, var en Amiga 500. Bör varit slutet av sommaren 1989 som den inhandlades.

Har fortfarande datorn sparad, men 1/3 av tangentbordet har gett upp och senast jag försökte starta den hittade den bara hårddisken en gång. Som tur är har jag lyckats göra back up på all info från hårddisken (och de flesta relevanta floppys) till ett format som går köra via emulator.

Första datorn som fanns inom familjen var en c64 som min äldre syskon hade köpt men som jag var den största användaren av

Permalänk
Medlem

Den första datorn i barndomhemmet var en PC XT med 8088 på 4,77MHz. Det var inte en IBM utan en klon av ett märke som jag inte minns. Den köpte jag för egna pengar 1987. På den körde jag i början MS-DOS 2.11 som ingick i köpet. CGA-grafik på 320x200 pixlar i fyra färger åt gången. Jag hade många spel till den som jag fick från två bekanta till familjen som jobbade med datorer. Utöver det så programmerade jag en del i GW-Basic. När jag senare började gymnaset så fick jag för första gången några klasskompisar som hade tillgång till PC hemma och då kopierades det spel i frisk takt och mängden spel sköt i höjden. Testade även att köra Windows 1.0.1 på den, vilket fungerade bra, men vad skulle man ha Windows till undrade jag då.

Skolan jag gick på 1987 hade EN enda PC! Den stod på Rektorsexpeditionen och ingen i personalen hade en aning om vad den skulle användas till. Den stog avstängd de tre åren. Datorsalarna på skolan, 2 st, hade då ett antal ABC 80, en ABC 800, Två Acorn-datorer och ett gäng med Compis-datorer. Compisdatorerna var kopplade till ett nätverk och i ena hörnet stod en skrivare, samt en Winchester (hårddisk) på hör och häpna 10 MB!!!! Den var ungefär lika stor som laserskrivare vad jag minns. På Compisdatorerna fick vi inte bara lära oss maskinskrivning utan faktiskt också programmera lite i programmspråket Comal. Comal var en bladnning av Basic och Pascal. Ingen tvekan att det hade varit bättre på skolsverige hade satsat på att köpa in PC-kloner istället för att köpa in en specialbyggd dator som var byggd på en klart annorlunda sätt än den tidens IBM-PC-datorer.

Efter XT:n tog det många år tills jag köpte en ny dator. Det var en begagnad Victor 286:a på 16 MHz (har jag för mig). Den hade VGA-grafik vilket var ett enormt lyft.

Ytterligare några år senare köpte jag en Pentium-dator på 75MHz. Till den köpte jag Windows 95 och jösses vad trevligt det var!!!

Sedan dess har det så klart uppdaterats ett antal gånger, nästan enbart med AMD-processorer. Uppgraderingsstegen på "huvuddatorn" efter P75:an är följande (missat säkert något steg): K6-2, K6-3, Duron 800, Athlong 64 2400+, Athlon 64 X2 4600+, Phenom II X4 955 BE (Den körde jag som huvudator under lång tid, från 2010 till 2017. Jag stoppade i 16GB minne i den ganska tidigt så den räckte långt). Idag kör jag en något uppsruvad Ryzen 1700.

Permalänk

Commodore VIC-20

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

VIC-64.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk

Första datorn här var en Commodore C64, som jag fortfarande har kvar i sin orginalkartong nere i källaren.
Hade färgmonitor och kassettbandspelare för den, aldrig någon diskettstation dock.
Borde egentligen kolla om den fortfarande fungerar ^^

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Crucial M.2 NVMe P1 1TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk
Medlem

1. Golden II (Apple II clone) (1983), 48Kb minne samt kort som gjorde att man kunde visa 7 färger.
2. Atari 1040STFM (1MB) (1987) (Användes flitigt till musikproduktion)
3. Atari 1040 STe (1MB) (1991)
4. Atari Falcon 030 (4MB)
5. PC Pentium 100 (100MHz)
6. PC Celeron 300 (överclockad till 450MHz)
7. PC AMD Athlon
8. PC AMD Athlon Thunderbird
9. PC INTEL Core 2 Duo E6400
10. PC Intel i7-2600K (4.2GHz)

I höst kan det återigen bli tal om en AMD processor (3000-serien).

Visa signatur

http://www.soundcloud.com/magnuseriksson
|AMD Ryzen 3700x (Thermaltake Floe Riing RGB 240) | 32GB G.Skill Trident Neo 3600 | ASROCK X570 Taichi | Gigabyte GTX 1080Ti Gaming 11G | Logitech G502 Proteus Core | Sabrent Rocket NvMe 1TB | X-STAR DP2710 | InWin 805c | Synology DS920+ & DS415 Play NAS |

Permalänk
Medlem

Min första dator var en dragon 64: Google it 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Moderator

Macintosh SE II. :]

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

VIC 20 - 1982 tror jag det var.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

1sta: C64
2ndra: Intel 8088 4.77mhz (10mhz turbo)- 768KB RAM - 10MB HDD - floppy drive, VGA grafik och Monochrome VGA skärm.

Har enheterna kvar, men tyvärr i förrådet

...Kul sammanträffande... Stötte på en snubbe med Commodore-tshirt på donken i förrgår. Jag var ju bara tvungen att stanna upp och snacka med honom 10 min, medans hans barn lekte i klätterställningen.
Han (grafiker) är med i en av dom få C64-demoscensgrupperna som fortfarande är alive and kicking - Censor Design.
Ibland tror man att demoscensfolket nästintill försvunnit helt, men än finns det några kvar

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

En IBM Aptiva med en 486 DX2 på 66MHz.
Kostade 14 000 - 15 000 kr men det var ju inte jag som betalade utan farsan.
PC-DOS och Windows 3.1 var det på datorn och hela 8MB RAM
Datorn köptes i oktober/november 1995.

Såg ungefär ut som denna har jag för mig iaf ^^
http://farm3.static.flickr.com/2354/2060551849_fb508a38a3.jpg

Precis en sådan köpte vår familj som första gemensamma dator - ungefär samma tidpunkt. Vi fick med Hyperman (spelet, googla det!) som man hade mycket roligt med. På den tiden fick man också som liten grabb lära sig kommandon i DOS. Tror det är få som kan det idag av de senare 90-talisterna. Men 80-talisterna har nog inga problem!

Innan dess hade min storebror hade en C64 som jag fick spela på när han inte var hemma. Spelade alla gamla klassiker vilket var en fröjd. Giana Sisters, Last Ninja... osv. En fröjd var det! Minns ni den gamla klassiska joysticken?

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

Sinclair ZX Spectrum

Permalänk
Inaktiv

Runt 86-87, en kompis på jobbet tipsade om en ny "värstingspeldator" - Atari ST. Åkte samma vecka in till Stor & Liten och köpte en 520 ST. Kunskapen om datorer var nära noll i början. Men det tog sig. Datorn uppgraderades med dubblerat minne. Grafiken moddades. Vidare knåpades den första drivrutinen till en nyinköpt printer ihop. Njöt av många sena spelnätter. Bytte upp till en 1040 ST, monokrom monitor.
Efter det dröjde det till 91, har jag för mig. Inköpte en intel 386SX. HD på 45Gb kändes som jättestor (kompletterades med ytterligare en 90Gb innan året var slut. Win3 var det som gällde. Spela spel var rätt trickigt. Grafik och ljudkort var det stora problemet. Ingen riktig standard och drivrutinerna utmanande att få att fungera. Detta var innan DirectX regerade. Spelhack blev en återkommande sysselsättning. Främst savefiler som moddades.

Permalänk
Medlem

Den i signaturen (minus M.2 SSD) om inte Windows 8-laptop räknas

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk

Kul tråd!

Först hade jag ett TV-Spel, Philips modell som kom på 70-talet (köptes dock 1983 från Ellos)
Sen blev den en C64, första versionen med bulliga former. Massa orignalspel till den (bortskämd av morföräldrar)
Såg demot på F/A-18 på en Amiga 1000 nere på Westium Data, Engelbrektsgatan här i Göteborg och köpte (nåja, fick nog hjälp där med) en Amiga 500 då jag övertygat min "omvärld" hur bra den kunde bli: "Man kan ha recept i den!" (jösses...)
Efter denna så blev den en Macintosh Performa 600 CD tror jag den hette. Lirade nåt vektorbaserat flygspel på den. Hellcat!
Köpte en DX2 66 (Ja, 486a) och detta kan ha varit..ehm...kan det ha varit 1993 eller 1994?
Sen är det en gråzon med nån Win 95-maskin (eller om jag körde det på den jag nyss nämnt)
Kan ha varit några Pentium-datorer där med nåt Voodoo (ej dubbla) kort med. Test Drive spelades mkt. Pinball Fantasies (Dos?)
Minns ett hiiimla snyggt, vitt chassi som jag köpte från Inet i början av 2000. Oj oj... Pianovitt.
Sen har jag haft en massa Apple-datorer.
Köpte faktiskt en TiBook när den kom ut (ungefär samtidigt som OS X, men näää... OS 9 låg på från start minns jag)
Sen ett GÄNG iBooks - ja, de som kom efter "dasslocken" alltså
Några Mac Mini. Kanske två. Minnet sviker lite...
Har sedan 2014 en Macbook Pro 15" (ej Retina) som är maxad så mkt det går. Trevlig i Logic mm. Extern skärm till den senare.
Nu då sedan, ja...ett halvår så har jag en stationär PC igen. Hittade lite billiga delar: GTX 1070 Dual, Ryzen 5 1600 (3.8Ghz) och lite annat. Så det är den jag har nu.

Jupp, det var väl det. Har säkert glömt något. Haha...hade nån fickdator runt 89-90 där med. En grå ihopfällbar sak med monokrom skärm där man kunde ordbehandla, räkna osv. Tror mest jag luktade på min. Luktade japansk elektornik på ett vis jag älskade! Var en Casio tror jag.

När kommer tråden om digitalur? Hade en med världstid (hej, Casio igen) och några andra. Men det är en annan tråd.
Eller Swatchklockorna...haha... Åh, man kan göra trådar om allt! (Visste ni att Swatch numera även har en helgjuten (oreparerbar) Automat till klocka! Haha...stort steg från de där färggranna, platta i början av 90 talet.

Oj, helt OT nu... sorry...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

ZX Spectrum 48k importerad från England.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Inaktiv

Min första dator var en Amiga 500 med 1 mb extraminne. Fick den på julafton 1990 med tre lådor fulla med disketter med spel och program. Fantastisk maskin. Dock var jag bara 10 år så spelade bara på den.

Fick mitt Nintendo 1986, men räknas antagligen mer som spelkonsol än dator.

Permalänk
Medlem

En Amiga 500, har den än idag extraminne + ACA500 plus

Permalänk

Första datorn var en C64, minns när man laddade spelen som tog för faan en evighet sen när det var färdigladdat (nämde jag att det var på kasett?) så ville man spela nått annat, så då fick man börja om igen. minns kusinen min fick ett nintendo som man bara kunde sätta in en kasett och spelet var färdigladdat så fort man tryckte på powerknappen, då var man avis å tjatade på föräldrarna att man också ville ha ett nintendo. Det var tider det kan det ha varit -86? ingen aning

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk
Medlem

Jag fick pappas gamla Dell när han köpte nytt. Det ända jag kommer ihåg var att den hade 256MB ram och att jag fick med en 19" skärm.
Tror detta var runt -02.

Spelade Unreal Tournament, HMM3 och Colin McRae.

Permalänk

C64, bandstation, tac-2 och 14" svartvit tv som skärm typ 1985 eller så, har retro nu, c128d med s- videosladd -> projektor nu,

Visa signatur

Falta med sinc:en och se helheten

Permalänk
Skrivet av Gabe:

Precis en sådan köpte vår familj som första gemensamma dator - ungefär samma tidpunkt. Vi fick med Hyperman (spelet, googla det!) som man hade mycket roligt med. På den tiden fick man också som liten grabb lära sig kommandon i DOS. Tror det är få som kan det idag av de senare 90-talisterna. Men 80-talisterna har nog inga problem!

Innan dess hade min storebror hade en C64 som jag fick spela på när han inte var hemma. Spelade alla gamla klassiker vilket var en fröjd. Giana Sisters, Last Ninja... osv. En fröjd var det! Minns ni den gamla klassiska joysticken?

https://proxy.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fi.redd.it%2F8pmpotdqtmky.jpg&f=1

har 1 sån nu med...

Visa signatur

Falta med sinc:en och se helheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Precis en sådan köpte vår familj som första gemensamma dator - ungefär samma tidpunkt. Vi fick med Hyperman (spelet, googla det!) som man hade mycket roligt med. På den tiden fick man också som liten grabb lära sig kommandon i DOS. Tror det är få som kan det idag av de senare 90-talisterna. Men 80-talisterna har nog inga problem!

Innan dess hade min storebror hade en C64 som jag fick spela på när han inte var hemma. Spelade alla gamla klassiker vilket var en fröjd. Giana Sisters, Last Ninja... osv. En fröjd var det! Minns ni den gamla klassiska joysticken?

https://proxy.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fi.redd.it%2F8pmpotdqtmky.jpg&f=1

Har några Bathandles liggande tillsammans med en A4000, när skall man få tid...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

1. Sinclair ZX Spectrum
2. Amiga 500
Båda finns kvar och lever!

Visa signatur

DaWolf

Permalänk
Medlem

En sådan där hade man men inte så tidigt tyvär!

Permalänk
Medlem

Commodore 116

Jäkla skräp som man byggt för att tjäna $, men den var min första och den jag lärde mig Basic på.