Ny asus G53SW, DÅLIG FPS; vad göra?

Permalänk
Inaktiv

Ny asus G53SW, DÅLIG FPS; vad göra?

Köote en Asus G53 för två dagar sedan. Har installerat om windows, tagit bort bloatware etc. Nu vare iaf dax för gaming, MEN, kör jag på max i COD4 så hamnar jag runt 15 fps. Tycker den ska klara COD 4 på max, eller hur? Har kollat drivirutinerna och det står att jag har senaste.

Så, vad kan man göra? Är ganska noobig på Windows så det kan ju va nåt jag missat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon163271:

Köote en Asus G53 för två dagar sedan. Har installerat om windows, tagit bort bloatware etc. Nu vare iaf dax för gaming, MEN, kör jag på max i COD4 så hamnar jag runt 15 fps. Tycker den ska klara COD 4 på max, eller hur? Har kollat drivirutinerna och det står att jag har senaste.

Så, vad kan man göra? Är ganska noobig på Windows så det kan ju va nåt jag missat.

Ja den ska klara Cod4 på max utan problem.. Är det konstant 15fps eller bara vissa tillfällen?

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Ja den ska klara Cod4 på max utan problem.. Är det konstant 15fps eller bara vissa tillfällen?

Så fort det händer nåt på skärmen, typ går framåt, skuter, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon163271:

Så fort det händer nåt på skärmen, typ går framåt, skuter, etc.

Lät ju sjukt konstigt.. du har senaste drivrutiner grafikkort? Testa något annat spel och se om det är samma

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Jajamen det har jag. Ska göra det, återkommer strax.

Permalänk
Medlem

Kolla också så du har rätt inställningar i nvidia kontrollpanelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon163271:

Jajamen det har jag. Ska göra det, återkommer strax.

Såg ditt svar i andra tråden, antar att du inte har senaste från Nvidia? så prova det istället för Asus senaste.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Testade Half Life 2 nu. Visserligen gick jag bara runt utan vidare action då det var i början av spelet, men FPS låg som lägst på 130, för det mesta över 160 Verkar som att det är COD4 som strular, ska kolla i mappen, "köpte" det digitalt, så det är antagligen det som skapar nåt ptoblem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeVvE:

Kolla också så du har rätt inställningar i nvidia kontrollpanelen.

Hur vet man vad som är rätt?

Skrivet av MasteraCe:

Såg ditt svar i andra tråden, antar att du inte har senaste från Nvidia? så prova det istället för Asus senaste.

Tänkte på det men hur installerar man drivrutinerna från Nvidia? När jag laddar ner deras driver och kör det medfljande programmet står det att min hårdvara inte stöds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon163271:

Tänkte på det men hur installerar man drivrutinerna från Nvidia? När jag laddar ner deras driver och kör det medfljande programmet står det att min hårdvara inte stöds.

Kolla så allt kör mer "Application Settings" kan bli fel om man försöker tvinga på andra inställningar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeVvE:

Kolla så allt kör mer "Application Settings" kan bli fel om man försöker tvinga på andra inställningar.

Ok tack ska kolla.

Edit
Ska man gå in under "globala inställningar" i 3d-inställningarna eller programinställningarna och fixa inställningarna till programmen var för sig?

Permalänk
Inaktiv

PANIK

Okej. Igår lirade jag half life 2 med bra flyt, minst 130 fps. Idag när jag lirade bioschock kom jag aldrig över 60, och nbär det skedde mycket på skärmen ca 25.
Testade att köra #Dmark vantage, basic edition, och fick 1681!!! Vafan är grejen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon163271:

Okej. Igår lirade jag half life 2 med bra flyt, minst 130 fps. Idag när jag lirade bioschock kom jag aldrig över 60, och nbär det skedde mycket på skärmen ca 25.
Testade att köra #Dmark vantage, basic edition, och fick 1681!!! Vafan är grejen?

Låter heltokigt, du ska ha iaf 6000 mer poäng.. Funderade på om datorn på något sätt fastnat på powersaving? så den kör på interna grafikretsen i cpun. Körde du på "High Performance" när du testade?

Skrivet av anon163271:

När du laddar ner från nvidia ska du välja ditt grafikkort, mobile.. låter som att du försöker installera drivrutiner för ett stationärt kort

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Låter heltokigt, du ska ha iaf 6000 mer poäng.. Funderade på om datorn på något sätt fastnat på powersaving? så den kör på interna grafikretsen i cpun. Körde du på "High Performance" när du testade?

Ja har alltid high performance påslagen här hemma.
Kanske värt att installera om P4G eller va det nu hette, programmet med de olika inställningarna för cpu/gpu användning?

När du laddar ner från nvidia ska du välja ditt grafikkort, mobile.. låter som att du försöker installera drivrutiner för ett stationärt kort

Jag vet men det går inte. Fungerade dock när jag laddade ner drivrutinerna från asus sida.

Permalänk
Inaktiv

Kollade i enehetshanteraren och där visas bara GTX460M. Borde man inte se VGA kortet också under "bildskärmskort"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon163271:

Kollade i enehetshanteraren och där visas bara GTX460M. Borde man inte se VGA kortet också under "bildskärmskort"?

För mig ligger enbart GTX460m under bildskärmskort så det är nog normalt.

Ja jag börjar få slut idéer .. prova en ominstallation kanske?

Edit: såg att du redan gjort det..

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

För mig ligger enbart GTX460m under bildskärmskort så det är nog normalt.

Ja jag börjar få slut idéer .. prova en ominstallation kanske?

Edit: såg att du redan gjort det..

ok bra att det stämmer iaf.
Testar att installera om igen. Förra gången glömde jag att formatera hårddisken nämligen..
återkommer

Permalänk
Inaktiv

Föri******

Okej körde en till ominstallation av windows 7 ultimate. Uppdaterade med senaste drirutinerna från asis hemsida till grafikkortet. Men ingenting har blivit bättre, får fortfarande pinsamt låga 3dmark poäng.
Laddade även ner programet GPU-Z och det visade mitt kort, alltså verkar det inte vara hårdvaru relaterat eftersom kortet dyker upp och verkar fungera.

Är det något jag kan ha missat? Är somsagt noobig på windows. Något man alltid skall ladda ner när man skaffat ny dator?

Kan det vara nån BIOS grej som är problemet, kan sådan påverka mycket?

Jag behöver verkligen hjälp, känner mig jävligt besviken just nu, 10.000 spänn och skiten fungerar inte.

En sak som stör mig är att jag har väldigt bra FPS i Half Life 2 (130-200), men i 3dmark och nyare spel är det pinsamt, hur kan det vara så?

Permalänk
Inaktiv

Här är mina 3dmark poäng! +-

http://3dmark.com/3dm11/1348523

Är det nåt som ser fel ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon163271:

Här är mina 3dmark poäng! +-

http://3dmark.com/3dm11/1348523

Är det nåt som ser fel ut?

Väldigt tokigt
Kanske dags att kontakta support? Du är nog inte den första som haft samma problem.

Edit: Kan det möjligen vara så att du tvingar på kantutjämning?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KKay:

Väldigt tokigt
Kanske dags att kontakta support? Du är nog inte den första som haft samma problem.

Ja det känns som det. Grejen är att jag installerat Windows 7 Ultimate, en polare til mig sade att garantin inte gällde om man installerat ett annat operativ som man "köpt"... FAN
Men är detta problem vanligt eller? Vet du andra sm varit med om samma sak?

Nej det tror jag inte, inte under Nvidias kontrollpanel iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon163271:

Ja det känns som det. Grejen är att jag installerat Windows 7 Ultimate, en polare til mig sade att garantin inte gällde om man installerat ett annat operativ som man "köpt"... FAN
Men är detta problem vanligt eller? Vet du andra sm varit med om samma sak?

Nej det tror jag inte, inte under Nvidias kontrollpanel iaf.

Garantin borde väl gälla ändå?`

Om det är vanligt eller ej vet jag inte. Du kan ju testa googla lite?
Jag hade då kontaktat först butiken du köpte datorn ifrån, och om dom inte kan hjälpa så kontakta tillverkaren.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KKay:

Garantin borde väl gälla ändå?`

Om det är vanligt eller ej vet jag inte. Du kan ju testa googla lite?
Jag hade då kontaktat först butiken du köpte datorn ifrån, och om dom inte kan hjälpa så kontakta tillverkaren.

Okej så de spelar ingen roll om jag köpt eller ""köpt"" operativet tror du? Hoppas inte...

Får nog kontakta Inet i morgon.

Det jag inte förstår är vad problemet egentligen är.. Jag menar, half life 2 på maxadeinställningear flyter med 130-200 fps, ibland mer, medans 3dmark vantage och nyare spel knappt är spelbara...

Permalänk
Inaktiv

Så här står det om garantierna:

the product has been tampered, repaired and/or modified by non-authorized personnel;
the serial number of the Notebook, components or accessories has been altered, cancelled or removed;
the warranty seals have been broken or altered;
there is damage caused by accident, natural disaster, intentional or accidental misuse, abuse, neglect or improper maintenance, or use under abnormal conditions;
there is damage caused by improper installation or improper connection to a peripheral device (ie. monitor, keyboard);
there is damage caused by an external electrical fault or any accident;
there is damage from use outside of the operation or storage parameters or environment detailed in the User's Manual;
there is damage from use of parts not manufactured or sold by ASUSTeK;
there is damage to or loss of any program, data or removable storage media, or if there is costs from recovering any program or data;
there is damage from third party software or from virus(es);
there is software loss or data loss that may occur during repair or replacement.

Vad jag kan se måste man inte ha kvar orginal OSet, bara lappen med serial finns kvar. Men det skulle va skönt om någon med bättre engelsk förståelse bekräftade:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon163271:

Så här står det om garantierna:

the product has been tampered, repaired and/or modified by non-authorized personnel;
the serial number of the Notebook, components or accessories has been altered, cancelled or removed;
the warranty seals have been broken or altered;
there is damage caused by accident, natural disaster, intentional or accidental misuse, abuse, neglect or improper maintenance, or use under abnormal conditions;
there is damage caused by improper installation or improper connection to a peripheral device (ie. monitor, keyboard);
there is damage caused by an external electrical fault or any accident;
there is damage from use outside of the operation or storage parameters or environment detailed in the User's Manual;
there is damage from use of parts not manufactured or sold by ASUSTeK;
there is damage to or loss of any program, data or removable storage media, or if there is costs from recovering any program or data;
there is damage from third party software or from virus(es);
there is software loss or data loss that may occur during repair or replacement.

Vad jag kan se måste man inte ha kvar orginal OSet, bara lappen med serial finns kvar. Men det skulle va skönt om någon med bättre engelsk förståelse bekräftade:)

Står ingenting om operativsystemet vad jag kan se, så det är nog lugnt.
Inet lär iaf inte byr sig om att du har installerat ett annat Windows på datorn, det är ju din dator och du gör som vill med mjukvaran

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Inaktiv

Okej. Är det värt att uppdatera Bios och vBios eller skall man ringa support. Sulle va skönt om man kunde fixa datorn själv, supporter brukar ta sån jävla tid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon163271:

Att aktivera dubla grafikkort i cod 4 brukar fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Väldigt tokigt

Det ÄR 3dmark 11 och inte 06. Så det borde vara helt ok score.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pucko97:

Det ÄR 3dmark 11 och inte 06. Så det borde vara helt ok score.

Förlåt men vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon163271:

Förlåt men vad menar du?

Prestanda datorer med i7 processor och gtx 470 får ca 5000 i 3d mark 11 score.