Permalänk
Medlem

burk på luft

Vad händer med en burk på luft om man tar med de på ett flygplan ?
exploderar den eller inget händer alls ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyB91:

Vad händer med en burk på luft om man tar med de på ett flygplan ?
exploderar den eller inget händer alls ?

Ett flygplan har samma luft som på marken, annars skulle dö när du flyger Kabinen är alltså trycksatt, men vad händer om den inte skulle vara det? Ingenting alls skulle jag gissa på!

Permalänk
Medlem

Härligt.
För burk på luft är sines dyrt i france hehehe så tänkte ta med mig lite ^^

Permalänk

Luft på burk heter det

Permalänk
Medlem

Haha burk på luft made my day Nej det borde inte hända något särskilt.

Permalänk
Rekordmedlem

Det som händer är nog att du fastnar i säkerhetskontrollen, kolla med flygbolaget först, jag tror inte de tillåter det, du får inte ta med behållare som rymmer mer än 1dl och tryckkärl tror jag inte heller de vill ha med. men som sagt kolla innan om du vill slippa problem.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid läsa igenom reglerna för vad man får ta med sig på flyget.

Garanterat att de säger något om sprayflaskor och tryckbehållare.

Hade vart kul att blåsa en flygplatskontrollant för att (be)visa innehållet.

Permalänk
Medlem

burk på luft/ luft på burk?

Permalänk
Medlem

Hehehe xD ska ej ta de i mitt handbage ska ha de i mitt störe bage.
Har ej lässt att man ej får ha tryckbehållare i den

Permalänk

Klart man får ha med det, hårspray anyone? Samt de andre tusentals produkterna som kommer i burk med drivgas/luft.

Permalänk
Medlem

det blir ett svart hål så klart, det vet väl alla

Permalänk
Rekordmedlem

Det blir rätt svårt att hitta burkar mindre än 100ml läs här: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Resenarsinformat...

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det blir rätt svårt att hitta burkar mindre än 100ml läs här: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Resenarsinformat...

Fast han skulle ju inte ha den i handbagaget. Läs här: #11079962

Permalänk
Rekordmedlem

Nä men det är tryckkärl, det klassas antagligen som farligt gods i flygsammanhang, man bör kolla med flygbolaget hur de ställer sig till det, och jag förstår inte heller vitsen med att ta med sig, det är väl lättare att köpa på plats, eller om det är omöjligt, skicka som paket.
kollar man priserna på tex conrad så skiljer det inte mycket i pris heller mellan sverige o frankrike €22.50 eller 195 kr för en 400ml behållare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Ett flygplan har samma luft som på marken, annars skulle dö när du flyger Kabinen är alltså trycksatt, men vad händer om den inte skulle vara det? Ingenting alls skulle jag gissa på!

Såklart de är lite tryckskillnad i flygplanet jämförelse mot marken. Testa ta med en t e x chipspåse så får du se

Permalänk

Det ÄR tryckslillnad ombord på ett flygplan, varför får man annars lock i örona? Pringels burkarnas folie lock brukar kunna bukta ut som fan

Permalänk
Medlem

varför inte bara köpa en 400ml burk för 99-199kr på biltema ?
varför krångla och köpa utomlands för ?
så länge du inte tänkt att öppna butik och behöver typ 2000+ enheter
och även då måste det ju finnas enklare och billigare alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

varför inte bara köpa en 400ml burk för 99-199kr på biltema ?
varför krångla och köpa utomlands för ?
så länge du inte tänkt att öppna butik och behöver typ 2000+ enheter
och även då måste det ju finnas enklare och billigare alternativ

Har de Biltema i Frankrike?

Har köpt en del burkar när jag ändå beställt media.
Rätt billiga:
http://www.cdrohlinge24.de/specialofferpriceairdusterspray400...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stakz:

Såklart de är lite tryckskillnad i flygplanet jämförelse mot marken. Testa ta med en t e x chipspåse så får du se

Skrivet av -Blommen-:

Det ÄR tryckslillnad ombord på ett flygplan, varför får man annars lock i örona? Pringels burkarnas folie lock brukar kunna bukta ut som fan

För enkelhetens skull bortsåg jag från den minimala skillnaden som inte kommer att påverka en burk

Permalänk
Medlem

Leta reda på info om tryckskillnaden, räkna ut burkens maxtryck och beräkna sedan hur mycket luften kommer expandera pga tryckskillnaden. Oftast brukar man inte ta med sig en helt ny hårspraysflaska utan en redan använd varpå trycket redan har lättats, dvs. tryckskillnaden kommer inte påverka burken. En full burk däremot, ingen aning. Som sagt, går att räkna ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

För enkelhetens skull bortsåg jag från den minimala skillnaden som inte kommer att påverka en burk

Minimal vet jag inte om jag vill kalla det.
Normalt trycksätts kabinen till ca 3000 m höjd.
Lufttätheten på 10.000 fot en varm dag kan vara upp mot 45% lägre än en kall dag på havsnivå.
Lufttrycket på 10.000 fot är ca 1/3 lägre än på marken.

Men om burken skulle sprika av det? Nej tror de har ganska bra säkerhetsmarginaler på burkarna.
Har svårt att tro att burkarna transporteras på marken kors och tvärs på jorden.
Och då kanske också i cargoplan som kanske inte ens har trycksat lastutrymme?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Minimal vet jag inte om jag vill kalla det.
Normalt trycksätts kabinen till ca 3000 m höjd.
Lufttätheten på 10.000 fot en varm dag kan vara upp mot 45% lägre än en kall dag på havsnivå.
Lufttrycket på 10.000 fot är ca 1/3 lägre än på marken.

Men om burken skulle sprika av det? Nej tror de har ganska bra säkerhetsmarginaler på burkarna.
Har svårt att tro att burkarna transporteras på marken kors och tvärs på jorden.
Och då kanske också i cargoplan som kanske inte ens har trycksat lastutrymme?

Vad jag kan läsa så trycksätts det till mellan 2000-2500 eftersom vid 3000 meter börjar de flesta få problem med den höga höjden. (Trodde det var mindre skillnad i lufttryck än 1/3 i alla fall, så något lärde jag mig)

Men lufttrycket på burkarna borde faktisk klara av mer än en människa kan göra.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som undrar vad du ska använda din burk på luft till? Varför ska man ha en sån med sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Vad jag kan läsa så trycksätts det till mellan 2000-2500 eftersom vid 3000 meter börjar de flesta få problem med den höga höjden. (Trodde det var mindre skillnad i lufttryck än 1/3 i alla fall, så något lärde jag mig)

Men lufttrycket på burkarna borde faktisk klara av mer än en människa kan göra.

En barometrisk höjdmätare ljuger inte
Visst kan det skilja men på 2000 m behöver man/eller väldigt få tryckutjämna. Däremot från 3-4000 är det normalt att man behöver tryckutjämna.
Så av den anledningen kan jag också påstå att det är närmre 3000 än 2000.

Visst kan man få problem med syresättningen på den höjden, men det finns städer som ligger belägna på den höjden.
Så länge man inte gör något som är krävande så är det förmodligen helt ofarligt, men skulle kroppen kräva mer syre, tex att man springer kan jag tänka mig att det kan bli problem.
Men stillasittande i ett flygplan, nej tror inte det.

Permalänk
Medlem

Från Wikipedia

At a cruising altitude of 12,000 metres (39,000 ft), a Boeing 767's cabin will be pressurized to an altitude of 2,100 metres (6,900 ft)

Fo3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Från Wikipedia

At a cruising altitude of 12,000 metres (39,000 ft), a Boeing 767's cabin will be pressurized to an altitude of 2,100 metres (6,900 ft)

Fo3

Och wikipedia är den mest tillförlitliga källan?
Jag vill påstå att en höjdmätare är mer tillförlitlig än wikipedia, men det är ditt val

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Och wikipedia är den mest tillförlitliga källan?
Jag vill påstå att en höjdmätare är mer tillförlitlig än wikipedia, men det är ditt val

Jag vill påstå att Wikipedia är minst lika pålitlig som din icke specificerade höjdmätare.
Vad hade du för utrustning? Har du jämfört mätvärdet med höjdmätaren i cockpit:en på Boeing 767? När kalibrerades din barometer? Och hur påverkas en barometer av att befinna sig i ett trycksatt utrymme? Saker man undrar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Har svårt att tro att burkarna transporteras på marken kors och tvärs på jorden.
Och då kanske också i cargoplan som kanske inte ens har trycksat lastutrymme?

Jag kan i det närmsta garantera att burkarna fraktas i kontainrar på fartyg. Flygfrakt är ju mycket dyrare och används därför bara om en vara måste komma fram snabbt. En flaska med luft har inget bäst före datum som kan motivera flygfrakt.

Skrivet av Agonotheta:

Och wikipedia är den mest tillförlitliga källan?
Jag vill påstå att en höjdmätare är mer tillförlitlig än wikipedia, men det är ditt val

Vad är det för udda påstående att en höjdmätare skulle vara mer tillförlitlig än wikipedia? Menar du att du flugit med åtminstone något hundratal kommersiella flygplan och haft en höjdmätare med dig i kabinen och därför statistiskt kan säga vilket tryck det är i kabinen?

Vad jag kan förstå av transportverkets hemsida så är det inte tilllåtet att över huvud taget medföra "luft på burk" då dessa oftast märks som brandfarliga och klassas som farligt gods.

Personligen tror jag burken kan tänkas hålla, men jag skulle inte prova själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag vill påstå att Wikipedia är minst lika pålitlig som din icke specificerade höjdmätare.
Vad hade du för utrustning? Har du jämfört mätvärdet med höjdmätaren i cockpit:en på Boeing 767? När kalibrerades din barometer? Och hur påverkas en barometer av att befinna sig i ett trycksatt utrymme? Saker man undrar....

Höjdmätaren jag använt är en VISO.
Länken nedan visar VISO II, men skillnaden är bara att VISO II är vattentät vilket min inte är.
http://www.l-and-b.dk/products/visual/viso_ii

Hur hade du tänkt att jag skulle jämföra det med cockpitens höjdmätare? Vet du ens hur en barometrisk höjdmätare fungerar?
Den i cockpit visar så klart inte lufttrycket i planet utan utanför planet. Annars hade den varit ganska värdelös, eller hur?
Så om jag står i planet så visar min lufttrycket i planet och planets visar utanför planet. No shit de visar olika!

Den kallibreras var gång man startar den eller var 30 minut (inte helt säker på det men vill minnas det är 30:e minut).
Alla utrymmen är trycksatta.
Titta på en väderkarta så ser du hur högtryck och lågtryck rör sig och det är ingen skillnad mot att på manuellt sätt trycksätta en barometer.
Inte helt oväntat ÄR dessa gjorda för tryckförändringar, och betydligt snabbare tryckförändringar än du får i en "Boeing 767" som du nu verkar tycka är nån grund av nån anledning.

Och ja, jag har haft min höjdmätare i ett flygplan men inte det superbästa "Boeing 767", tyvärr.
Men andra plan har visat 2500-2800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Höjdmätaren jag använt är en VISO...

Eftersom du i ditt svar till FatherOfThree antyder att Wikipedia tillhandahåller inkorrekta uppgifter - som gäller just Boeing 767 - utan att underbygga det resonemanget med fakta eller redovisa hur du kommit fram till den slutsattsen är det väl inte så konstigt att man undrar, eller hur?