Datorn startar inte längre... HJÄLP :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2011

Datorn startar inte längre... HJÄLP :/

Hej!

Igår kväll när jag skulle koppla ur datorn glömde jag att stänga av strömmen på grendosan innan jag började dra ur kablarna. Efter detta får jag inte liv i datorn överhuvudtaget och det är nu en grön lampa på moderkortet som blinkar hela tiden. Jag har tagit ur batteriet på moderkortet och satt in det efter ett tag, men inte heller det hjälpte. Jag har kopplat ur allt utan processorn och sedan kopplat in det igen. Men det funkar verkligen inte ändå.

Så vad kan ha hänt? Vad kan jag göra?

Hårdvara:
*CPU: AMD Phenom 2 x4 550 BE Upplåst till fyrkärnig.
*Grafikkort: 2 stycken 5850 BE Crossfire.
*Moderkort: Asus M4A89 GTD Pro.
*Nätagg: Corsair TX650 W.

Ytterst tacksam för hjälp

/Emma

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Testa, med det har du säkert redan gjort, att låta nätagget vara helt strömmlöst (220V) i 5-10min, koppla seda i det igen.

Kan vara nätagget eller moderkortet som gått sönder.

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i5-2500K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | DUAL-GTX1060-O6G | Samsung 830 | Intel X25-M G2 | AX750 | AOC G2460PQU | Dell 1908FP |► Raspberry Pi 2 | Osmc |► MOTO 4+ |

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

den blinkande dioden berättar vad det är för fel. Står vad blinkandet betyder i din moderkortsmaual. Har du inte kvar den så finns denna att hämta på nätet.

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av xfade:

Testa, med det har du säkert redan gjort, att låta nätagget vara helt strömmlöst (220V) i 5-10min, koppla seda i det igen.

Kan vara nätagget eller moderkortet som gått sönder.

Hur vet jag vilket av dom som är sönder? eftersom den gröna lampan på moderkortet blinkar så kan väll inte moderkortet ha gått sönder eller ?

Ska väl tillägga att samma problem uppstod i förrgår, men då slutade lampan blinka och datorn startade. Men nu denna gången verkar det helt hopplöst. Jag har inte fått igång datorn sen igår kväll och manualen för moderkortet är inte till någon större hjälp. Den enda infon jag får från den är att lampan indikerar att systemet är i sleep mode eller soft-off mode.. Vore jäkligt bra om skiten bara kunde vakna

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

Nollställa bios ordentligt.
Finns flera sätt. Tex tar kan man ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så det blir ordentligt gjort. Några var även tvungen att ta bort grafikkortet om de haft problem med bilden förut medans andra kunde ha den kvar. Funkar den går du in i bios, ställ in det du vill och sparar.

Eftersom fläktarna stilla/ datorn död så tar du bort ALLT utom de 4 viktigaste delarna. Lättare hitta felet då.

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Grafikkortet och allt annat är onödigt. Väldigt viktigt att småsaker också tas bort för det finns trådar där tex SATA/IDE/USB kablar eller kontakter, kablar från chassit, tangentbord, mus mm orsakat död dator och andra start problem.

Testa nollställ bios igen nu när onödiga saker tagits bort.

Minnen kan du chansa att åtminstone 1 av de som redan sitter funkar. Testa 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer. Minnen måste Ibland sitta på vissa plaster för att få bild eller starta. Tex plats nr 1.

Låna ett nätagg.

Tillslut har du bara moderkort (processorn) kvar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av panpo98:

Nollställa bios ordentligt.
Finns flera sätt. Tex tar kan man ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så det blir ordentligt gjort. Några var även tvungen att ta bort grafikkortet om de haft problem med bilden förut medans andra kunde ha den kvar. Funkar den går du in i bios, ställ in det du vill och sparar.

Eftersom fläktarna stilla/ datorn död så tar du bort ALLT utom de 4 viktigaste delarna. Lättare hitta felet då.

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Grafikkortet och allt annat är onödigt. Väldigt viktigt att småsaker också tas bort för det finns trådar där tex SATA/IDE/USB kablar eller kontakter, kablar från chassit, tangentbord, mus mm orsakat död dator och andra start problem.

Testa nollställ bios igen nu när onödiga saker tagits bort.

Minnen kan du chansa att åtminstone 1 av de som redan sitter funkar. Testa 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer. Minnen måste Ibland sitta på vissa plaster för att få bild eller starta. Tex plats nr 1.

Låna ett nätagg.

Tillslut har du bara moderkort (processorn) kvar.

Hej nu har jag testat å göra som du sa men tyvärr så hjälpte det inte så jag antar att jag kommer få köpa nytt moderkort men inte nätagg eftersom nätagget signalerar in blinkande ljus för den gröna lampan + till den röda lampan för core unlocker. Tror du att det räcker med att jag köper nytt moderkort ? för jag antar ju inte att allt i datorn har gått sönder förutom moderkort eller nätagget ?? Mvh.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Söderbäck:

den blinkande dioden berättar vad det är för fel. Står vad blinkandet betyder i din moderkortsmaual. Har du inte kvar den så finns denna att hämta på nätet.

Hej jag har nu testat att ta ut batteriet flera gånger och sättit dit det efter 10-30 min men inget händer när jag försöker starta, och moderkortet blinkar bara hela tiden även om jag tar ut det runda batteriet, så vi kan väll konstentera att det är moderkortet som är sönder och inte nätagget eller ? eftersom den gröna lampan blinkar hela tiden menar jag ?.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av emiis91:

Hej jag har nu testat att ta ut batteriet flera gånger och sättit dit det efter 10-30 min men inget händer när jag försöker starta, och moderkortet blinkar bara hela tiden även om jag tar ut det runda batteriet, så vi kan väll konstentera att det är moderkortet som är sönder och inte nätagget eller ? eftersom den gröna lampan blinkar hela tiden menar jag ?.

Om moderkortet har varit helt strömlöst i flera minuter med utdraget batteri och nätagget utdraget men den gröna dioden, som ska indikera ett sleep/soft mode, fortfarande blinkar när moderkortet får ström så känns det som det är trasigt. Har du möjlighet så testa gärna med nätagget från en annan dator; men jag skulle avråda dig att göra tvärtom, att använda nätagget från din dator i en annan dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2011

Vad tycker du att jag ska köpa nytt om du hade varit mig, (moderkort eller nätagg) genom att jag själv är osäker på vad som ska bytas för att sen få igång datorn ?? eller bör jag köpa båda delarna ?? Mvh.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Shimonu:

Om moderkortet har varit helt strömlöst i flera minuter med utdraget batteri och nätagget utdraget men den gröna dioden, som ska indikera ett sleep/soft mode, fortfarande blinkar när moderkortet får ström så känns det som det är trasigt. Har du möjlighet så testa gärna med nätagget från en annan dator; men jag skulle avråda dig att göra tvärtom, att använda nätagget från din dator i en annan dator.

Vad tycker du att jag ska köpa nytt om du hade varit mig, (moderkort eller nätagg) genom att jag själv är osäker på vad som ska bytas för att sen få igång datorn ?? eller bör jag köpa båda delarna ?? Mvh.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av emiis91:

Utifrån när problemet började, att du bara drog ut kabeln med grendosan igång, så känns det som en strömspik eller något liknande är felorsaken. Av nätagget och moderkortet så är det klart moderkortet som är den känsligare komponenten.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av emiis91:

Ja, då gör du som jag skrev i mitt förra inlägg att du tittar i manualen vad blinkandet betyder.

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Shimonu:

Utifrån när problemet började, att du bara drog ut kabeln med grendosan igång, så känns det som en strömspik eller något liknande är felorsaken. Av nätagget och moderkortet så är det klart moderkortet som är den känsligare komponenten.

Ja det verkar så eftersom allt annat är dött men inte den gröna lampan som sitter på moderkortet, alltså måste nätagget leva eftersom lampan blinkar på moderkortet ?.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Söderbäck:

Ja, då gör du som jag skrev i mitt förra inlägg att du tittar i manualen vad blinkandet betyder.

Jag har kikat i manualen men hittar ingenting vad blinkandet betyder, det ända som står att lampan ska indikera är sleeping mode :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Sep 2008

Testa med ett par andra minnen innan du slänger iväg moderkortet, Eftersom det är ram stickorna som är känsligast >

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Crille90:

Testa med ett par andra minnen innan du slänger iväg moderkortet, Eftersom det är ram stickorna som är känsligast >

Jag tyckte jag hörde mer av en annan förut att moderkortet är känsligast vilket jag tror på, jag kan inte tänka mig att något annat än nätagget och moderkortet har gått sönder. eller är det vanligt att allt i datorn blir drabbade bara för att jag glömde stänga av grendosan och tog ut ström kabeln till nätagget ?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Jag tycker inte det borde ha påverkat datorn alls om den var avstängd och du drog ur den ur grendosan. Samma sak som om du hade dragit ut den ur väggen. Möjligtvis att man skulle ha stängt av nätagget först men agget ska klara av det.

Crille90 kan ha rätt att minnena är drabbade, om du har möjlighet så testa gärna dom i en annan dator för att utesluta. Om du har tillgång till en till dator hemma eller hos en kompis.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Shimonu:

Jag tycker inte det borde ha påverkat datorn alls om den var avstängd och du drog ur den ur grendosan. Samma sak som om du hade dragit ut den ur väggen. Möjligtvis att man skulle ha stängt av nätagget först men agget ska klara av det.

Crille90 kan ha rätt att minnena är drabbade, om du har möjlighet så testa gärna dom i en annan dator för att utesluta. Om du har tillgång till en till dator hemma eller hos en kompis.

Jag har verkligen ingen annan dator att testa med för alla andra har laptop :/ men är ram minnena lika känsliga som moderkortet vid en sån här olycka ? jag har typ inte råd att köpa mer än ett nytt moderkort och nätagg så vad ska man göra ? man tycker ju inte att något har hänt igentligen eftersom jag fick detta problemet i förrgår men då slutade den gröna lampan att blinka och jag fick igång datorn som vanligt :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Shimonu:

Men vi kan konstentera att jag behöver köpa både ett nytt nätagg och nytt moderkort för att få liv i datorn igen eller ?.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

Eftersom du inte har någon kompis att låna nätagg av så får du helt enkelt chansa med att köpa ena eller båda. Synd eftersom det går att testa med ett svagare nätagg om man tar bort grafikkortet de andra onödiga sakerna. Mest för att ju bättre grafikkort desto mer belastar den nätagget.

Skrivet av emiis91:

Ja det verkar så eftersom allt annat är dött men inte den gröna lampan som sitter på moderkortet, alltså måste nätagget leva eftersom lampan blinkar på moderkortet ?.

Ett trasig nätagg kan starta datorn normalt i någon vecka samtidigt som den förstör andra delar i datorn. På det sättet har folk köpt och förstör 2 datorer efter varandra. Nu har du dock Corsair som är brukade ha bra kvalite och bättre säkerhet så att man inte behöver oroas sig.

Är det någon ide att göra nätaggs testet?
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/7...
Jag tycker INTE det så länge agget inte är helt död. Fortsätter den att vara död så vet man att den är trasig. Startar den så kan halva agget ändå vara trasig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av panpo98:

Eftersom du inte har någon kompis att låna nätagg av så får du helt enkelt chansa med att köpa ena eller båda. Synd eftersom det går att testa med ett svagare nätagg om man tar bort grafikkortet de andra onödiga sakerna. Mest för att ju bättre grafikkort desto mer belastar den nätagget.

Ett trasig nätagg kan starta datorn normalt i någon vecka samtidigt som den förstör andra delar i datorn. På det sättet har folk köpt och förstör 2 datorer efter varandra. Nu har du dock Corsair som är brukade ha bra kvalite och bättre säkerhet så att man inte behöver oroas sig.

Är det någon ide att göra nätaggs testet?
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/7...
Jag tycker INTE det så länge agget inte är helt död. Fortsätter den att vara död så vet man att den är trasig. Startar den så kan halva agget ändå vara trasig.

Tror faktiskt inte jag vågar mig på det där med felsökning av nätagg om det skulle hända mig själv nått :/ istället så köper jag istället nytt nätagg och moderkort sen borde allt funka som vanligt för jag tror inte att grafikkorten och cpun och minnena har förstörts, eftersom jag mer tror på att det är moderkortet som har gett sig eftersom den röda lampan för core unlocker och den gröna blinkar snabbt hela tiden.

köper jag båda delarna så borde jag väll inte ha mer problem med datorn eller ?.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

JA, Om du testat som jag skrev så är felet bland de 2 delarna och datorn funka om båda byts.

Tog bort onödgit stycke.
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Aug 2007

Lämna in datorn på någon lokal datorfirma för felsökning istället för att chansa del för del.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Mögel:

Lämna in datorn på någon lokal datorfirma för felsökning istället för att chansa del för del.

Hmm då kostar det för felsökning + att jag kommer få slänga ut pengar på nytt moderkort och nätagg i vilket fall, blir svin dyrt ju. men alltså är det ofta eller sällan fler komponenter blir drabbade av nått sånt här ? eller drabbas hela skiten ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av emiis91:

Hmm då kostar det för felsökning + att jag kommer få slänga ut pengar på nytt moderkort och nätagg i vilket fall, blir svin dyrt ju. men alltså är det ofta eller sällan fler komponenter blir drabbade av nått sånt här ? eller drabbas hela skiten ?

Det varierar. Är det ett sämre nätaggregat (vilket inte ditt är), så är det vanligare att nätaggregatet tar med sig moderkort och ev. fler komponenter när det dör. Om det bara är moderkortet som dör drar det sällan med sig nätaggregatet.

Hur gammalt är nätaggregatet (finns det möjlighet att sända tillbaka på RMA om det är sönder)?
Har du ingen kompis med ett gammalt moderkort och processor som du kan testa nätaggregatet på? Det räcker ju med något gammalt sunk som ligger och samlar damm någonstans för att kolla om nätaggregatet fungerar över huvud taget.

~Pelle~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av emiis91:

En felsökning av en dator som inte startar kan väl inte tänkas kosta mer än ~500kr ?

Jag föreslog att du lämnar in den då du kanske inte besitter tillräcklig kunskap/delar att testa med för att ta itu med problemet själv, att chansa och byta del för del kan kosta dig mer än en felsökning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Mögel:

En felsökning av en dator som inte startar kan väl inte tänkas kosta mer än ~500kr ?

Jag föreslog att du lämnar in den då du kanske inte besitter tillräcklig kunskap/delar att testa med för att ta itu med problemet själv, att chansa och byta del för del kan kosta dig mer än en felsökning.

Men allt annat än nätagget och moderkortet kan väll inte ha gått sönder bara för en sån här olycka eller är det vanligt att allt går sönder bara för att man glömde stänga av grendosan innan man plockade ut data kablarna ?.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av WrongTarget:

Det varierar. Är det ett sämre nätaggregat (vilket inte ditt är), så är det vanligare att nätaggregatet tar med sig moderkort och ev. fler komponenter när det dör. Om det bara är moderkortet som dör drar det sällan med sig nätaggregatet.

Hur gammalt är nätaggregatet (finns det möjlighet att sända tillbaka på RMA om det är sönder)?
Har du ingen kompis med ett gammalt moderkort och processor som du kan testa nätaggregatet på? Det räcker ju med något gammalt sunk som ligger och samlar damm någonstans för att kolla om nätaggregatet fungerar över huvud taget.

tyvärr jag har ju inte det alla andra har laptop så jag tänker köpa nytt båda delarna istället, nätagg och moderkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av emiis91:

Men allt annat än nätagget och moderkortet kan väll inte ha gått sönder bara för en sån här olycka eller är det vanligt att allt går sönder bara för att man glömde stänga av grendosan innan man plockade ut data kablarna ?.

Nej, det är extremt ovanligt att man pajjar nätaggregat eller moderkort (för att inte tala om båda), om man inte gör grendosan spänningslös innan man drar kabeln. Har gjort det hundratals gånger (naturligtvis med datorn avstängd), utan problem. Har du datorn igång när du drar ut kabeln däremot, är risken större för problem, men då ofta med själva windowsinstallationen som kan bli korrupt (eller eventuellt hårddiskproblem).

~Pelle~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av WrongTarget:

Nej, det är extremt ovanligt att man pajjar nätaggregat eller moderkort (för att inte tala om båda), om man inte gör grendosan spänningslös innan man drar kabeln. Har gjort det hundratals gånger (naturligtvis med datorn avstängd), utan problem. Har du datorn igång när du drar ut kabeln däremot, är risken större för problem, men då ofta med själva windowsinstallationen som kan bli korrupt (eller eventuellt hårddiskproblem).

Hej jag har iaf gjort en felsökning av nätagget nu med ett gem och nätagget startade som vanligt fläkten snörrade i nätagget som vanligt. Så nätagget ska jag väll inte behöva köpa nytt då ELLER ??
alltså måste det bara ha varit moderkortet som har gett sig anar jag då ?? Kram emma.