fractal design define r3 - fläktfrågor

Permalänk
Medlem

fractal design define r3 - fläktfrågor

Hej angående fractal design define r3 chassit.

Jag har köpt 5 stycken extra fläktar men min fråga är vilka fläktar ska dra in luft och vilka ska skjuta ut luft?

Jag har kopplat enligt följande:
Sys fan 1: framsida in luft
Sys fan 2: undersida in luft
Sys fan 3: framsida in luft
Nb fan: Baksida ut luft
Pwr fan: 1-3 splitt till två övre fläktar ut luft, 1 fläkt i locket in luft.

På mitt fläkt program (easy tune 6) kan jag bara se sys fan 1 och 2 varför är detta?
På programmet ser jag inte att pwr fan snurrar jag kan inte se vilken rpm dom är uppe i det står bara 0. Men alla 3 fläktar funkar helt klart.
Vilket är det enklaste fläkt kontroll programmet och vilket ska jag använda?

Permalänk
Medlem

Jag har samma chassie och jag kör 2 fläktar fram in luft och en fläkt bak ut luft och en fläkt nere ut luft. Processorfläkten är riktad så den blåser bak luften. Man kan nog göra på olika sätt.

Jag använder Speedfan 4.43 och det är enkelt och bra. Men jag kan inte så mycket om ämnet i sig. Den hittar 3/4 fläktar verkar det som. Hmm.

Visa signatur

MSI P67A GD55 | Intel i5 2500 3.3 | Gigabyte GTX 760 Windforce 3X | 8gb A-Data 1333 | Intel 320 SSD 120GB (+ misc storages drives...) | Fractal Design R3 Arctic White | Logitech G700 | Qpad Heaton XXL | Dell U2412M | Topre Realforce 88UB | Focusrite Scarlett 2i2 | Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem

Jag tänker att man ska ha den där nere att dra in luft eftersom det är ett damm skydd där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RickSick:

Jag tänker att man ska ha den där nere att dra in luft eftersom det är ett damm skydd där.

Fläkten i botten dra in kall luft, fläkt i toppen dra ut värm luft(om det finns en sådan). Har själv en fläkt fram(200mm) som blåser in kall luft, en i sidan(200mm) som blåser in kall luft, en i baksidan(140mm) som blåser ut den värma luften + en 60mm som blåser ut lite värme från grafikkortet + en i toppen(200mm) som blåser ut värmen.

Tillägg i txt.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Fläkten i botten dra in kall luft, fläkt i toppen dra ut värm luft(om det finns en sådan). Har själv en fläkt fram som blåser in kall luft, en i sidan som blåser in kall luft, en i baksidan som blåser ut den värma luften + en 60mm som blåser ut lite värme från grafikkortet + en i toppen som blåser ut värmen.

Hmmm borde det inte vara en bra idé att låta fläkten i toppen dra in kall luft som sedan går raka vägen genom cpukylen?
Och om man har en bakre toppfläkt låta den dra ut den varma luften som passerat cpukylen.
Och en fläkt som drar ut värmen i sidan då den fläkten hamnar nära grafikkortet??

Dock kan det löna sig att testa sig fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bahama:

Hmmm borde det inte vara en bra idé att låta fläkten i toppen dra in kall luft som sedan går raka vägen genom cpukylen?
Och om man har en bakre toppfläkt låta den dra ut den varma luften som passerat cpukylen.
Och en fläkt som drar ut värmen i sidan då den fläkten hamnar nära grafikkortet??

Dock kan det löna sig att testa sig fram.

Fläktarna förutom 60mm(som sitter på baksidan, det går att montera en till 60mm undertill) är "fabriksmonterade" på detta vis på mitt chassi. Dock ingen fläkt i botten. Skulle väl tro att sidofläkten(inblås) kyler moderkortet + grakikkortet lite grann men som du skriver man får testa sig fram å se vilket som ä bäst för sig själva.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

kör 2 fläktar insug fram
och 2 fläktar utsug
en uppe i toppen och en bak
och det funkar fin fint för mig
och då jag kör överklockat (4Ghz på cpu'n i signen) har ett fläktlöst överklockat HD5750 som gärna ville gå lite varmt
nu går aldrig tempen över 45C för cpu'n och 65C för gfx kortet
bör kanske nämnas att insugs fläktarna fram är artic cooling istället för FD's egna

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad du har för moderkort men att använda Pwr fan till chassiefläktar skall du inte göra. De kommer alltid att vara på 100% och är inte säkert att de ens har funktion för varvtalsmätning. Läs i moderkortsmanualen vilka fläktar du kan styra. Använd bara dem du kan/vill styra på moderkortet, det är allmännt kinkigt att ha massa skit inkopplat i onödan. Ta hellre el direkt från nätagg. Ha inte massa inluft i toppen, varm luft kommer samlas där och vill ut. Front och botten in - bak och topp ut.

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bahama:

Hmmm borde det inte vara en bra idé att låta fläkten i toppen dra in kall luft som sedan går raka vägen genom cpukylen?
Och om man har en bakre toppfläkt låta den dra ut den varma luften som passerat cpukylen.
Och en fläkt som drar ut värmen i sidan då den fläkten hamnar nära grafikkortet??

Dock kan det löna sig att testa sig fram.

Eftersom varm luft stiger så är det inte speciellt bra att låta toppfläkten blåsa in i lådan. Långt ner/fram/sida = insug, allt annat utblås.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av conluceo:

Vet inte vad du har för moderkort men att använda Pwr fan till chassiefläktar skall du inte göra. De kommer alltid att vara på 100% och är inte säkert att de ens har funktion för varvtalsmätning. Läs i moderkortsmanualen vilka fläktar du kan styra. Använd bara dem du kan/vill styra på moderkortet, det är allmännt kinkigt att ha massa skit inkopplat i onödan. Ta hellre el direkt från nätagg. Ha inte massa inluft i toppen, varm luft kommer samlas där och vill ut. Front och botten in - bak och topp ut.

Har en chassi fläkt kopplad till PWR fan å har varvtalsmätning på fläkten i bioset, moderkort i sign. Nog mer att fläktarna ligger på 100% när du kopplar fläktarna till nätagget.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Eftersom varm luft stiger så är det inte speciellt bra att låta toppfläkten blåsa in i lådan. Långt ner/fram/sida = insug, allt annat utblås.

Bra . Då vänder jag på min toppfläkt utan att testa först.

Tack.

Intresant notis.
Varför har nätdelarna flyttats ner i lådorna?
Förr satt de alltid högst upp i lådan. Nu oftast i botten. Och med tanken att värmen stiger och nätagg genererar värme verkar det helt ologiskt.

Permalänk
Medlem

Ok, då ska jag vända på min fläkt i botten Jag har en till 140mm-fläkt liggandes som jag har tänkt montera, men tänkt att det kommer låta mer. Fast det kanske inte är någon fara? Bör jag montera den i sidan eller toppen? Jag har bara i botten, fram och bak just nu.

Visa signatur

MSI P67A GD55 | Intel i5 2500 3.3 | Gigabyte GTX 760 Windforce 3X | 8gb A-Data 1333 | Intel 320 SSD 120GB (+ misc storages drives...) | Fractal Design R3 Arctic White | Logitech G700 | Qpad Heaton XXL | Dell U2412M | Topre Realforce 88UB | Focusrite Scarlett 2i2 | Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem
Skrivet av bahama:

Bra . Då vänder jag på min toppfläkt utan att testa först.

Tack.

Intresant notis.
Varför har nätdelarna flyttats ner i lådorna?
Förr satt de alltid högst upp i lådan. Nu oftast i botten. Och med tanken att värmen stiger och nätagg genererar värme verkar det helt ologiskt.

Tror att det kan vara för att nätaggsfläkten(fläkten nedåt) drar in kall luft å kyler nätagget + några andra saker till som ja inte kan komma på.

Tillägg i txt.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Jag har en lika dan låda och jag kör: 2 fram in , 1 under in, 1 sida in, 1 top ut, 2 bak ut (vatten kylning cpu puch and pull)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bahama:

Bra . Då vänder jag på min toppfläkt utan att testa först.

Tack.

Intresant notis.
Varför har nätdelarna flyttats ner i lådorna?
Förr satt de alltid högst upp i lådan. Nu oftast i botten. Och med tanken att värmen stiger och nätagg genererar värme verkar det helt ologiskt.

När dem satt uppe så brukade dem suga in någorlunda varmluft. Luften värms då upp av t.ex. processor och grafikkort.

Men genom att placera nätaggregatet vid botten så suger den in kall luft från ''golvet''.
Sen förs den uppvärmda luften från nätaggregatet ut.
Nätaggregatet blir då en separat enhet som inte störs eller påverkas av luften i chassiet.

Själv tycker jag att det är lättare med snygg kabeldragning med den i botten.:)

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Skrivet av bahama:

Bra . Då vänder jag på min toppfläkt utan att testa först.

Tack.

Intresant notis.
Varför har nätdelarna flyttats ner i lådorna?
Förr satt de alltid högst upp i lådan. Nu oftast i botten. Och med tanken att värmen stiger och nätagg genererar värme verkar det helt ologiskt.

Först: Du har postat i fel forumdel, be en moderator flytta tråden till Chassi & Nätaggregatsdelen i forumet.

Ontopic:
Förr satt de långt upp i chassit just för att värme stiger och för att de agerade utsugsfläkt (komponenterna var ju inte speciellt energikrävande och därmed blev det inte så varmt, så ofta var nätaggregatsfläkten enda fläkten i chassit).
I takt med att komponenterna blev allt mer energikrävande (och därmed gav högre temperaturökningar till chassiluften och även inne i själva nätaggregatet), så började man komplettera med en eller flera chassifläktar, för att hålla temperaturen i chassit nere.
I och med att datorerna blev mer effektkrävande, så blev även nätaggregaten kraftigare (och varmare). Om man nu flyttar ned nätaggregatet i botten, så slipper man dra den varma luften från chassit över komponenterna i nätaggregatet, vilket ger lägre arbetstemperatur, längre livslängd och bättre värden på spänningarna från aggregatet. Dessutom behöver inte nätaggregatsfläkten varva upp (den är ju ofta högvarvig och därmed högljuddare än chassifläktarna).

Med nätaggregatet i botten på chassit (och helst med hål i botten av chassit), så drar man sval luft genom aggregatet och blåser ut luften på baksidan av chassit, vilket ger en bra arbetstemperatur för aggregatet.
Övrig ventilation av chassit sköts av chassifläktarna.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Det borde vara brukligt att använda platsen i botten med dammskydd för att föra in luft i chassit.
Varm luft stiger och således är luften som kommer underifrån svalare.

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Avstängd

Är det verkligen smart att placera Nätagget med fläkten ner om där inte finns ett enda hål? Känns mer farligt än bra.
Är de inte bättre att placera det så fläkten pekar upp då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Är det verkligen smart att placera Nätagget med fläkten ner om där inte finns ett enda hål? Känns mer farligt än bra.
Är de inte bättre att placera det så fläkten pekar upp då.

det finns ett insug med filter i botten

Permalänk
Medlem

Det finns ett hål för fläkten där nätaggregatet sitter på Define R3, samt ett hål bredvid för en extra chassifläkt.

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jope84:

det finns ett insug med filter i botten

Jo jag vet, på sådant chassi är det en självklarhet. Men jag syftade på en post ovanför att även på chassi utan.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad till rätt forum och rubrik redigerad för tydlighet*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro