Airconditions - dela med er av era erfarenheter!

Permalänk
Medlem

Airconditions - dela med er av era erfarenheter!

I dessa varma och svettiga tider är det säkerligen många som letar efter något att svalka ner deras sovrum och hem med för att stå ut med värmen och framför allt fukten.

Ni som har investerat i någon aircondition eller avfuktare, kan inte ni dela mer er till förstagångsköparna om det är värt pengarna att investera i en maskin?
Har du själv en maskin som du kan rekommendera?
Fungerar en portabel bra eller är det att kasta pengarna i sjön?
Finns det någon maskin som har ett ljud som går att sova med?
osv osv

Så kom igen, kom med tips och idéer men även frågor som andra köpare kan besvara.

Själv är jag en förstagångsköpare och är på jakt efter en med bra kylning till ett anständigt pris men är helt lost in the jungle.

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa en portabel. Börja med att planera var du vill ha utblåset från AC'n. Det är väldigt vanligt att folk köper en AC och tror att det ser ut som på bilden. Men på bilden brukar aldrig slangen vara med.

Permalänk
Medlem

De flesta portabla för ett jäkla oväsen enligt min erfarenhet, alla är vi ju olika, men jag kan då inte sova i samma rum som en.

Men det är inte helt nödvändigt att ha dom på nattetid, jag kör min när jag är hemma o stänger av den runt 22-23 på kvällen när jag går o lägger mig. Då är det svalt o skönt i lägenheten, sängkläderna är kalla, torra o sköna, solen har gått ner o temperaturen ute börjar krypa neråt behagliga nivåer.

Stora problemet med de portabla är ju den där slangen till varmluften som skall ut från lägenheten, ofta får man med nån skumgummi historia som man ska klämma fast i fönstret.... funkar sällan helt bra. Det är även en väldigt god idé att dra en slang utifrån som förser maskinen med luft också, annars blir det ett djävulskt undertryck i lägenheten, vilket resulterar i att det piper o viner som satan runt fönster/dörrar/brevlåda osv.

Nu till sommarn gjorde jag en riktigt fiffig lösning i mitt köksfönster för att ansluta de båda slangarna, pluggade även all vanlig ventilation där det normalt kommer in luft i lägenheten utifrån. Satte sen ett pollenfilter på min egen slang som leder in luft utifrån till maskin o lägenheten, gör faktiskt riktigt mycket skillnad för en allergiker Ska se om jag lyckas knäppa ett par bilder på underverket.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

jag hade en hemma hos föräldrarna när jag bodde där, den blev kvar där även om jag ibland saknar den.

den för ett jävla liv.
ut blås slangen kan vara svår att placera.
den drar stöm, massor av ström, tänk modern dator med trippla grafikort i maximal load.

du slipper få in kryp i lägenheten för att du har ett fönster öppet, jag fick in min första mygga nu vilket litet as!
underbart med svalkan.

nått att tänka på som jag noterat på flera AC jag sett är att det ofta finns ett dammfiler som man kan plocka bort och rengöra MEN det finns oftast flänsar där det inte sitter något dammfilter som det endå fastnar damm i, så jag fick ofta montera bort chassit på min AC för att rengöra alla fläsnar grundligt för att få trevlig "ny" prestanda.

hmm funderar på att "tigga" tillbaka den där ac'n av föräldrarna faktiskt, myggorna blir bara fler och fler och jag jagar dom med elektronik spray. måste köpa zon eller liknande imorgon.
eller kanske köpa en ny tystare då den jag hade var stor, klumpig, extremt högljud (vi snackar dammsugare här) MEN den var en av de billigaste man kunde hitta då, ca 3k.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

På begäran kommer här ett par bilder på mitt bygge i köksfönstret.

Det är alltså ett dubbelfönster där jag satte en skiva för halva, dit med ett par runda anslutningar o så va det klart Kanske inte behöver nämna att jag är singel, tror inte min lösning blir estetiskt godkänd av flickvän/fru. Fönstret sitter givetvis kvar utanför, så utifrån syns det knappt så länge man har persiennerna nere.

Det övre röret är den varma luften som går ut, jag satte den i vinkel uppåt för att den varma luften lättare skulle stiga till ovandelen o på så vis få så kall luft som möjligt i nerkant där röret som suger in luft utifrån sitter. Det syns inte på bilden, men på utsidan sitter det ett pollenfilter framför hålet där luften sugs in. Köpte ett kupéfilter till nån bil som hade lagom mått, kommer inte ihåg vilken bil det var till. Pluggade sen alla vanliga luftinsläpp till lägenheten så all luft kommer in denna vägen, gör en faktiskt riktig skillnad för en allergiker.

Hoppas det inspirerar någon iaf.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk

Ser väldigt high-techigt ut

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen större erfarenhet av AC, men jag kommer ihåg en AC vi hade i ett hyreshus i Spanien.

Det ska visserligen tilläggas att det va 30-40 °C i luften och säkert 60-80 % luftfuktighet, men där tycker jag mest att det var en högljudd och ineffektiv historia. Jag kunde definitivt inte sova med den på och det tog inte lång tid innan det var varmt igen i rummet.

Men låter man den gå fram tills man somnar och håller rummet stängt kan det nog funka.

Permalänk
Medlem

Köp en som har riktig timer. De flesta har någon timer som gör att du kan bestämma att den byter läge om en viss tid. Dvs den stänger av sig om den är igång, och går ingång om den är avstängd. Detta är ju totalt värdelöst då maskinerna låter så mycket att man inte vill ha dem igång när man sover så mycket.

Finns ett par enheter där du kan ställa in att den skall vara igång mellan 2-3 på natten och sen 5-6 osv. Tror Wilfas WAC9000 och WAC12000 har den funktionen, kolla upp.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Köp en som har riktig timer. De flesta har någon timer som gör att du kan bestämma att den byter läge om en viss tid. Dvs den stänger av sig om den är igång, och går ingång om den är avstängd. Detta är ju totalt värdelöst då maskinerna låter så mycket att man inte vill ha dem igång när man sover så mycket.

Finns ett par enheter där du kan ställa in att den skall vara igång mellan 2-3 på natten och sen 5-6 osv. Tror Wilfas WAC9000 och WAC12000 har den funktionen, kolla upp.

Annars borde det väl fungera att koppla apparaten i en timer som sitter på vägguttaget? På så vis begränsas inte urvalet av AC så mycket.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Annars borde det väl fungera att koppla apparaten i en timer som sitter på vägguttaget? På så vis begränsas inte urvalet av AC så mycket.

De flesta går inte igång bara för att de får ström.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Har en matsui MPA9KWR med 9000BTU i kyleffekt, det motsvarar 2637watts kyleffekt (tror jag)

Problemet är att den bullrar som f*n, så jag hade tänkt att man kanske skulle kunna montera in typ bitumen mattor i den för att få den tyst, tror ni det skulle fungera?

Visa signatur

8800gt voltmod 600@ 860mhz core 1500@ 2100mhz shader