Skyrim utvecklas för konsoler – portas till PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNfragiq:

Det var därför all text var stor som hus, va?

Vadå stor som hus? - kör på rätt upplösning, inga konstigheter. Och det är sant, det var gjort främst till PC sedan portat till konsol.

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem

Drog iväg ett mejl, gör ingen skillnad men om många gör det så är det iaf någon slags budskap man skickar.

http://www.bethsoft.com/eng/contact_email.php

Permalänk
Medlem

Jaha, då blir det inget köp då.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrStalker:

Om ett spel är genuint bra så köper man det för att man tycker det är värt det. Är det en sketen konsolport så kanske man piratkopierar först för att se om det är bra, sen kanske man köper det, eller inte. Bara för att det är värt att pröva behöver inte spelet vara bra.

Visst, folk som faktiskt följer den regeln kan jag acceptera, spela kanske en halvtimme, och tycker du det är kul så köper du det. Problemet är att det är en utopi, vad som jag tror händer är att folk sitter och klarar hela spelet, och sedan rättfärdigar sitt snyltande med att det var ändå bara en konsolport. Även vanligare är nog dem som bara skiter i det och laddar ner för att det är gratis.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk

Fyfan vad trist att höra. spel ska inte förenklas, dom skall bli mer komplexa förfan...
Kommer fortf. köpa, men nu kommer luppen fram. Minsta lilla buggjävel som dyker upp på min burk som inte dyker upp på en kryssbox kommer jag gnälla så in i helvete över.

Ja det kan låta trångsynt, men det bryr jag mig inte om. Jag avskyr att man skall porta saker hit å dit. Utveckla ISF spelet till alla plattformar var för sig. Så att alla får ut maximal spelglädje utan att påverka andra spelare. Jag vill inte ha någon jäkla kompromiss bara för att nån fattig människa inte har råd att köpa en ordentlig spelmaskin.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Avstängd

Operation Flashpoint 2 var det första och sista spelet jag köpte som var skapat för konsoler.

Det är ju tur att man har en snabb internetuppkoppling!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Trevligt att höra Max von Sydows väna stämma i trailern iallafall.
Men Portningar av konsoll till PC är inte allt för roligt, spelen kanske inte är fula, men inställningsmöjligheterna brukar ju vara usla samt spel på konsol verkar bli enklare och kortare för varje år, och man fixar dom på timmar istället för veckor som det var förr i tiden när spelen var svåra att klara, tex Dugedon Master på Amiga

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNfragiq:

Visst, folk som faktiskt följer den regeln kan jag acceptera, spela kanske en halvtimme, och tycker du det är kul så köper du det. Problemet är att det är en utopi, vad som jag tror händer är att folk sitter och klarar hela spelet, och sedan rättfärdigar sitt snyltande med att det var ändå bara en konsolport. Även vanligare är nog dem som bara skiter i det och laddar ner för att det är gratis.

Du acceptera? .. Oftast köper man spel för online läge etc, annars är det för att stödja utvecklarna vilket jag absolut inte vill göra om det portas ifrån konsol, hur roligt det än är på PC.. sorry.

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Release Win:
March 24, 2006

Release PS3:
April 27, 2007

Påstår du att man satt med en PS3 utgåva färdig utan att släppa den i över ett år för att det var roligt?

Och Xbox 360-release samtidigt som PC. Precis som BioShock eller Mass Effect. Att Microsoft har tidsexklusivitet är inget ovanligt.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk

Nu kan jag lova det inte blir köp och jag som såg fram imot det här T_T

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Fy fan

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusNO:

Du acceptera? .. Oftast köper man spel för online läge etc, annars är det för att stödja utvecklarna vilket jag absolut inte vill göra om det portas ifrån konsol, hur roligt det än är på PC.. sorry.

Fint, det är ditt individuella val. Tycker du att det är en konsolport (även om jag personligen anser att Mod Tools och DX11 pekar på motsatsen) så behöver du inte köpa det. Det ger dig inte den fria rätten att spela det gratis.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Det finns en anledning till att dem mest krävande spelen kommer ifrån 2005-2006 (Crysis) Och det är inte alls för att dem är o-optimerade (The way it´s meant to be played Nvidia) dem jobbar hur mycket som helst med att bara optimera. Sen efter dem åren POW! xbox 360 kom.. -.-

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNfragiq:

Och Xbox 360-release samtidigt som PC. Precis som BioShock eller Mass Effect. Att Microsoft har tidsexklusivitet är inget ovanligt.

annars kan det bero på att xbox och PC har väldigt lika operativ system......

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det var väll inget nytt, så funkar det nu för tiden. man behöver inte uppgradera sin dator förns nästa xbox kommer

och nästa xbox baseras på pc prestanda, och pc standard baseras på portade konsollspel (läs xboxspel)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNfragiq:

Fint, det är ditt individuella val. Tycker du att det är en konsolport (även om jag personligen anser att Mod Tools och DX11 pekar på motsatsen) så behöver du inte köpa det. Det ger dig inte den fria rätten att spela det gratis.

Jag tror inte det är mitt individuella val, det är typ ett av alternativen skulle jag mer säga.. Och ger mig rätt till att spela gratis? Så jag får t.ex. inte låna det utav en kompis till xbox 360 för att spela ut det gratis?

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusNO:

Jag tror inte det är mitt individuella val, det är typ ett av alternativen skulle jag mer säga.. Och ger mig rätt till att spela gratis? Så jag får t.ex. inte låna det utav en kompis till xbox 360 för att spela ut det gratis?

Senast jag hörde så var piratkopiering olagligt, men att låna ut till en kompis inte. Jag tycker det är en rätt tydlig linje.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Haha, läste den här artikeln sekunderna efter jag läste detta foruminlägget av en Tripwire-utvecklare(som gör Red Orchestra 2):

Citat:

Ok, not quite sure I understand the OP, but here is my opinion:

Tripwire Interactive WILL develop for other platforms - in the foreseeable future. We will more likely do the actual "other platform" work with subcontractors, rather than learning the intricacies of the Wii/DS/Xbox/Whatever ourselves - we build on the PC, for the PC.

But we WILL do it. Now, as and when we do it, we will do it in a way that WE see as appropriate: this means that we will make versions of our games designed to make the bet use of each platform. That means PC stuff on PC (dedicated servers yaddayadda) - and platform-dependent stuff on the other platforms. You may have seen an announcement from Qualcomm about some work we are doing there - more about that soon - but there we will work to make the best use of the platform.

My/our view: trying to build one game that can be dumped onto as many platforms as possible is just being cheap/lazy - and is likely to reduce the game to the lowest common denominator, which makes for a reduced game experience. FFS people - when you are developing for multiple platforms, spend the time, money and effort to make it look like you give a sh1t about the customers on those different platforms!

Så säg inte att det inte finns utvecklare som tänker på PC-spelarna.

Det tråkiga är dock när man främst utvecklar till en plattform som är begränsad i både grafik och kontroller så blir det lätt att man struntar i att lägga till sånt PC-spelare ser som standard. Diverse saker som är begränsade av konsollplattformerna ändras inte. Saker som ofta blir lidande i RPG-spel är inventory, levlande och allt annat som kräver mycket knapptryck och liten text. Grafiken kan ju piffas upp ganska lätt med nya texturer, men längre än så blir det oftast inte.

Utfallet blir vanligast att PC-spelarnas spelupplevelse blir undermålig, vilket jag tycker är väldigt tråkigt då de är ca 40-50% av den betalande marknaden(räknat på inkomster, säkerligen ännu större i antal spel i.o.m. att spelen är billigare).

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNfragiq:

Fint, det är ditt individuella val. Tycker du att det är en konsolport (även om jag personligen anser att Mod Tools och DX11 pekar på motsatsen) så behöver du inte köpa det. Det ger dig inte den fria rätten att spela det gratis.

Och vad menar du med "Tycker du att det är en konsolport" ? Har du ens sett vad tråden du kommenterar på heter? Det är fakta..

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNfragiq:

Senast jag hörde så var piratkopiering olagligt, men att låna ut till en kompis inte. Jag tycker det är en rätt tydlig linje.

Han kanske väljer att "låna ut sina filer" istället?..

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem

Det där med att "klämma fram det mesta möjliga ur dagens hårdvara" (konsollerna) är ju för länge sen redan gjort så det är nonsens-snack, finns inget mer att ta. Dagens konsoller nådde till HD-ready (720p) och knappt det. Det dom kan åstadkomma är på sin höjd att göra det så snyggt det går med den begränsade hårdvaran, motsvarande en 3-4år gammal mid-spec PC...

...sen återstår det att se om de orkar lägga ner nån möda på bättre PC-grafik utöver justerbar upplösning. Men som nån påpekade, värst med portningar är nog ändå själva spelmekaniken som riskeras att förenklas för att passa handkontroller och de längre tittavstånd som man normalt har från soffan till TV:n.

Tråkigt i vilket fall att allt oftare se gamla spelkonsoller som baseline för nya spel.

Permalänk
Medlem

Var ju bekräftat att det endast skulle stödja DX9, så en konsolportning är ju inte förvånande.

Skitspel.. kommer spela BF3 ändå så

Btw, Diablo 3 > Skyrim

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Det där med att "klämma fram det mesta möjliga ur dagens hårdvara" (konsollerna) är ju för länge sen redan gjort så det är nonsens-snack, finns inget mer att ta. Dagens konsoller nådde till HD-ready (720p) och knappt det. Det dom kan åstadkomma är på sin höjd att göra det så snyggt det går med den begränsade hårdvaran, motsvarande en 3-4år gammal mid-spec PC...

...sen återstår det att se om de orkar lägga ner nån möda på bättre PC-grafik utöver justerbar upplösning. Men som nån påpekade, värst med portningar är nog ändå själva spelmekaniken som riskeras att förenklas för att passa handkontroller och de längre tittavstånd som man normalt har från soffan till TV:n.

Tråkigt i vilket fall att allt oftare se gamla spelkonsoller som baseline för nya spel.

Exakt! Dem sa ju det om Oblivion när dem portade det till 360, att dem "Klämde fram det sista möjliga" ur konsolen.

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusNO:

Och vad menar du med "Tycker du att det är en konsolport" ? Har du ens sett vad tråden du kommenterar på heter? Det är fakta..

Visst, men konsolport slängs runt hur som helst och om man ska vara ordagrann så slarvar även utvecklaren med orden. Ordagrant: En färdig produkt som utvecklats till konsol för att sedan portas över till PC. Skyrim utvecklas samtidigt till alla plattformar. Det är inte precis så att dem utvecklar färdigt konsolbiten för att de sista månaderna låta konsolversionen ligga orörd medan de för över allt till PC.

Skrivet av zhrooms:

Var ju bekräftat att det endast skulle stödja DX9, så en konsolportning är ju inte förvånande.

Skitspel.. kommer spela BF3 ändå så

Btw, Diablo 3 > Skyrim

Nja, spelet kommer stödja DX11, bara inte funktioner som t ex tessellering.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNfragiq:

Visst, men konsolport slängs runt hur som helst och om man ska vara ordagrann så slarvar även utvecklaren med orden. Ordagrant: En färdig produkt som utvecklats till konsol för att sedan portas över till PC. Skyrim utvecklas samtidigt till alla plattformar. Det är inte precis så att dem utvecklar färdigt konsolbiten för att de sista månaderna låta konsolversionen ligga orörd medan de för över allt till PC.

Nej, det går ännu värre till, dem tar för lite tid på portningen så att det kommer runt 750 patchar till PC versionen sen som ändå kommer vara en fail..

Och dem portar för övrigt medan dem utvecklar, det utvecklar inte alls samtidigt till alla plattformar.. Dem gör 1 version bara som portas..

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem

Vi börjar nog bli gamla många av oss lol och spelindustrin har lyckats vända all sin utveckling mot TV'n berikad av MTV-stinna 15-åringar vars tekniska kompetens ligger på samma nivå som höns. PC'n kommer nog aldrig dö men generationen efter 80-talisterna och delar av 90-talisterna har gått bakåt. Och spelbranschen har följt med av ekonomiska skäl. De gjorde vinster trotts piratkopieringen förr i tiden så det ekonomiska skälet har ju inte ens med det att göra.

Synd för Skyrim, helt klart ett bakslag i spelets helhet. Var måttligt intresserad från början men nu kan det verkligen kvitta.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNfragiq:

Senast jag hörde så var piratkopiering olagligt, men att låna ut till en kompis inte. Jag tycker det är en rätt tydlig linje.

Jo men det kommer man få betala för snart med (Privatkopiering

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

slutsats: portning suger(om inte från PC)

jag såg fram emot att behöva köpa ett 6990 kort som skulle behövas nu när jag skulle köpa ett nytt spel......
FÖRBANNAD blir man!

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNfragiq:

Och PC-elitisterna skriker och gråter utan att ens ha spelat det. Tycker det är bra att utvecklarna inte ger oss paketerad bullshit. Det är ingen nyhet att det är hos konsolerna pengarna finns, till och med Morrowind sålde mer på konsol än PC.

Självklart är det alltid tråkigt när utvecklarna inte fokuserar primärt på PC, men folk måste vakna upp från den sagovärld de lever i. Jag kommer köpa PC-versionen och jag är övertygad om att den kommer vara fantastisk.

Har inget med pc-elitister att göra. Konsolportar begränsar utveckling av spel och hårdvara. Istället för att ge utveckla fria händer med dagens teknik tvingas de mjölka fram det yttersta ur gammal hårdvara. Vist det är fortfarande häpnadsveckande vad de kan åstadkomma men det är knappast någon optimal lösning.

Vad är problemet med att utveckla till PC och sedan banta versionen till konsol? Då blir alla glada. Nu blir bara konsollspelarna glada och PC spelarna kommer fortsätta vägra köpa spel och ladda ner de istället.

Så gör jag iaf, jag laddar ner ett nytt spel och köper det sen om det är bra. Tyvärr blir dock portningarna bara värre och värre och jag ser ingen anledning till varför de ska ha mina pengar.

Jag vet själv att det är pga sånna som mig som de gör så och att det är en ond cirkel. Så även om jag inte har nån lösning så ville jag gnälla

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Jo men det kommer man få betala för snart med (Privatkopiering

Så¨sant!

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.