Problem med en hårddisk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Problem med en hårddisk

... tror jag iaf. Flera ggr/dag så låser sig min dator tillfälligt i ca 5-10 sekunder, och under denna tid så spinner en av hårddiskarna igång. Därefter klickar det till i hårddisken och datorn svarar igen. Detta händer oftast när man i utforskaren öppnar partitioner/mappar, det skumma är att det händer inte bara på mappar som ligger på en specifik hårddisk (har en SSD med Win7 64bit på, samt tre andra SATA-diskar), utan det verkar ske oberoende av vilken hårddisk man "utforskar" för tillfället. Vet dock inte om det är samma disk som spinner upp varje gång. Har en RAID-1-volym som hyser mappen Mina Dokument på två av SATA-diskarna. Kan det vara detta som orsakar strul?

Ingen av diskarna rapporterar några S.M.A.R.T.-fel och de är alla relativt nyinköpta.

Tänker plocka ur hårddiskar en efter en nu och se om det hjälper... men tänkte höra med er först om någon varit med om något liknande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Sep 2007

Plocka inte ut någon disk ok, se ist till att ändra energispar alternativen så att disken inte går i vila.

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Som sagt, diskarna går i viloläge så inget är fel eller trasigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Det hela går att ändra kontrollpanelen, energialternativ

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Ah, vad dum jag känner mig nu Tack för hjälpen. Skönt att det inte var något allvarligare