Klona bara C: till ny SSD med Intel Data Migration Tool??

Permalänk

Klona bara C: till ny SSD med Intel Data Migration Tool??

Halloj,

Har köpt en SSD som skall sättas i en burk med en 1TB mekanisk disk i sedan tidigare. Den gamla disken har 2 partitioner (C:/D: ) på vardera 500GB och den nya SSD:n är på 120GB.
Det jag jag vill göra är att klona C: till den nya SSD:n (men inte D: ) och sedan använda den gamla diskens D: som vanligt och slå ihop den med gamla C: så att jag har C: & D: varav C: är nya SSD:n och D: är den gamla disken. C: är nu på cirka 80GB så det ska få plats på den nya SSD:n. Det finns även data på D: vilket gör att jag inte vill formatera den.

Går detta att göra med Intels Data migration Tool, är det någon som har testat detta eller liknande, och är det något jag bör tänka på?

Tusen tack på förhand!!
/tuffe

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

Data Migration Tool borde kunna fixa cloningen. Sen vill du ju expandera D: till att ta upp alla plats på 1Tb disken, vad jag förstår? Det kan du göra med Disk Manager i Windows 7, om jag minns rätt. Bara ta bort gamla C:-partitionen och slå ihop "Unallocated Space" med D:.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Skrivet av Juggernawt:

Data Migration Tool borde kunna fixa cloningen. Sen vill du ju expandera D: till att ta upp alla plats på 1Tb disken, vad jag förstår? Det kan du göra med Disk Manager i Windows 7, om jag minns rätt. Bara ta bort gamla C:-partitionen och slå ihop "Unallocated Space" med D:.

Toppen! Har du testat Intels Data Migration Tool eller hur vet du att det går?

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

Om du har Linux så kan du nog använda dd.

dd if=/dev/sda1 of=/dev/sdx1

I kommandot ovan är sda1 C:\ och sdx1 är SSD'n.

Jag har inte testat att klona en hårddisk/partition med dd så jag är inte 100% säker på att det funkar.

Visa signatur

Osocial, instängd och förbannad.

Permalänk
Skrivet av Debug:

Om du har Linux så kan du nog använda dd.

dd if=/dev/sda1 of=/dev/sdx1

I kommandot ovan är sda1 C:\ och sdx1 är SSD'n.

Jag har inte testat att klona en hårddisk/partition med dd så jag är inte 100% säker på att det funkar.

Jag har tyvärr inte Linux men det känns ju smidigt att använda Intels program eftersom det är kostnadsfritt och då SSD:n är från dom.
Är det ingen som har testat eller som vet om det funkar??

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk

Kan säga till alla som ska försöka detta att det tyvärr inte fungerar med Intel Data Migration Tool. SSD-disken måste vara större än den gamla disk som du vill klona samt att den INTE kan klona bara en partition (tex. bara C: ).

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

Jag funderar om det kanske fungerar om man flyttar allt som man vill spara till en annan enhet och sedan använder Diskhantering för att ta bort alla partitioner förutom C: och den lilla reserverade 100MB partitionen, då fungerar det kanske med Intel Data Migration programmet.

Jag har inte testat detta själv så det är bara ett vilt förslag som du kan testa om du har tid och lust.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Jag beställde en ny Acer Aspire TimelineX 5830TG idag och tänkte byta ut original hårddisken mot en 500GB Seagate Momentus XT 7200.1.

Kan jag sätta in båda hårddiskarna i min stationära och klona eller hur funkar de?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Debug:

Om du har Linux så kan du nog använda dd.

dd if=/dev/sda1 of=/dev/sdx1

I kommandot ovan är sda1 C:\ och sdx1 är SSD'n.

Jag har inte testat att klona en hårddisk/partition med dd så jag är inte 100% säker på att det funkar.

Det går bra, men det tar sjukt lång tid och inget bra sätt att se hur mycket som är kvar.
Man får helt enkelt vänta tills kommandot är klart vilket kan ta över 6h då man även kopierar det tomma utrymmet.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

dd går REJÄLT mycket snabbare om man ökar bytesize (bs=...)

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Jag beställde en ny Acer Aspire TimelineX 5830TG idag och tänkte byta ut original hårddisken mot en 500GB Seagate Momentus XT 7200.1.

Kan jag sätta in båda hårddiskarna i min stationära och klona eller hur funkar de?

Ja det kan du. Klona med en programvara inte kopiera i utforskaren för det kommer inte fungera.
Till ts, om inte Intels programvara klarar det borde det inte gå i gparted eller partitionmagic eller liknande?
Du borde kunna krympa partitionen i Windows innan du använder Datamigreringsverktyget

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ja det kan du. Klona med en programvara inte kopiera i utforskaren för det kommer inte fungera.
Till ts, om inte Intels programvara klarar det borde det inte gå i gparted eller partitionmagic eller liknande?
Du borde kunna krympa partitionen i Windows innan du använder Datamigreringsverktyget

Vilken programvara rekommenderar du?

Har aldrig gjort sånt här innan.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tuffejalle:

Toppen! Har du testat Intels Data Migration Tool eller hur vet du att det går?

Sitter med en SSD och en HTPC där jag ska försöka byta ut nuvarande disk; bara för att förtydliga: Om jag har en Intel 40 GB SSD och en mekanisk disk på 80 GB med en C:-partition på 20 GB, så kommer det inte fungera?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Finns det inget Linux- program som kan kopiera hela HD´n till ny HD? Alltså starta en CD vid boot och sedan clona (måste vara ett enkelt program!)

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Jag beställde en ny Acer Aspire TimelineX 5830TG idag och tänkte byta ut original hårddisken mot en 500GB Seagate Momentus XT 7200.1.

Kan jag sätta in båda hårddiskarna i min stationära och klona eller hur funkar de?

Det kan du.

Du kan också använd DVD skivorna som du skulle ha bränt ut enligt Acer instruktioner på skärmen första gången du någonsin startade dator. Har du missat det för att du pumpade nästa knappen eller avbryt utan att läsa så finns Acer mapp med olika verktyg någonstans under Start / Alla Program.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av grabben!:

Finns det inget Linux- program som kan kopiera hela HD´n till ny HD? Alltså starta en CD vid boot och sedan clona (måste vara ett enkelt program!)

Ultimate Boot CD (www.ultimatebootcd.com) har ju många kloningsverktyg, problemet är väl att få verktygen där att hitta SATA-styrkretsarna ordentligt (drivrutiner dvs). Har haft mycket problem med det tidigare, åtminstone när det gäller diagnostikverktygen.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Det kan du.

Du kan också använd DVD skivorna som du skulle ha bränt ut enligt Acer instruktioner på skärmen första gången du någonsin startade dator. Har du missat det för att du pumpade nästa knappen eller avbryt utan att läsa så finns Acer mapp med olika verktyg någonstans under Start / Alla Program.

Men vilket program ska jag använda för att klona?

Vill slippa att bränna skivor. Har inga hemma och orkar inte åka in till Göteborg enbart för några skivor när de går att göra utan skivor om någon bara kan länka ett enkelt och bra program åt mig.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Men vilket program ska jag använda för att klona?

Vill slippa att bränna skivor. Har inga hemma och orkar inte åka in till Göteborg enbart för några skivor när de går att göra utan skivor om någon bara kan länka ett enkelt och bra program åt mig.

Kolla http://www.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/faq/c... Finns ju trail och en fet manual.

Permalänk
Medlem

Kör ubuntu-skiva.
Minska med gparted och flytta med dd-kommando.
Inte svårt alls.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Tack. Går de att klona C: på min stationära till en ny disk oxå?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Tack. Går de att klona C: på min stationära till en ny disk oxå?

Kanske. Jag vet att man kan ta backup på windows när det är igång. Så man borde kunna köra över det till en ny partition/disk när det är igång. Men prova! Du har ju alltid orginaldisken kvar om inte klonen fungerar.

Permalänk
Medlem

Funderade på samma sak i kväll....

men borde det inte gå att i Disk management höger klicka på c: och add mirror ?? Då får jag ju en kopia av C: till den nya disken som jag väljer som mirror. När det sedan är klart så bryter jag mirror:n och har då 2 exakta kopior av C: sen kan man plugga ur c: disken och låta datorn välja vilken disk den ska boota från.

Eller man kanske inte ens behöver plugga ur orginal C: disken för att få det att funka ens..

Någon som testat ???

(Hmm, om man bryter mirrorn så får den senare disken en annan volym beteckning märkte jag.... bröt just en annan mirror som jag hade i systemet..)

Visa signatur

2500K | Asrock extreme 4 gen 3 | OCZ 1000W gold | 16Gb ram | EVGA GTX780 SC ACX | fractal design ARC | Intel 320 120gb | A-data 510 120gb | TrackIR | Saitek X65 HOTAS |

Flest saker när man dör vinner !!