Elgigantens service lurar en?

Permalänk
Medlem

Elgigantens service lurar en?

Hej

Köpte en iPod touch på Elgiganten i November 2010 då dom sålde ut dom för 1200kr (ej senaste generationen).
I Maj 2011 så dog den plötsligt... funkade inte att försöka ladda det etc.

Åkte till Elgiganten i Häggvik och lämnade in den då jag hade garanti kvar.
Killen som satt i inlämningen försökte starta den utan framgång, och han sa att dom skickar iväg den för service. Han varnade mig dock att om det visar sig vara en fuktskada så täcker garatin inte felet och jag får betala 300kr. Fine tänkte jag, det är ju ingen större utgift.

Idag kontaktar dom mig och meddelar att den är fuktskadad och att dom vill ha 2300kr för att reparera felet... Tack men nej tack. Vill jag ha tillbaka den trasig kostar det mig 595kr, vill jag att dom skrotar den kostar det mig 549kr ...

Försökte tala om att jag endast blev informerad om en avgift på 300kr men hon beklagade bara att jag blivit felinformerad.

Är ju en viss skillnad på 300kr i service avgift och 600kr i service avgift?

Någon som haft liknande erfarenheter med Elgiganten?

Permalänk
Medlem

Min första tanke är varför dom tar en avgift för att skrota den, det brukar ju vara gratis.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av P-NILZ:

Min första tanke är varför dom tar en avgift för att skrota den, det brukar ju vara gratis.

Vid skrot debiteras serviceavgiften (tydligen 549:-), vid retur debiteras serviceavgift + returfrakt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Skulle lämna in en anmälan till ARN eller konsumentombudsmannen eller vad det nu heter, mer kan man dock ej göra, the big guys piss on the little people

Permalänk
Skrivet av SM-LoD:

Skulle lämna in en anmälan till ARN eller konsumentombudsmannen eller vad det nu heter, mer kan man dock ej göra, the big guys piss on the little people

Om du inte har skrivit på något dokument som ger dem rätten att debitera dig så behöver du inte betala.
Jag har lärt mig detta i skolan, men om någon har någon invändning mot detta så får ni vända er till någon som är mer insatt i ämnet.

Permalänk
Medlem

Sjukt konstigt!
Elgiganten har alltid varit väldigt generösa mot mig vid serviceärenden, vi köpte en skärm som började glappa efter 1,5år, ett halvår efter garantin var slut och jag gick dit för o se om dom kunde göra nått, lämnade i den och en vecka senare så fick jag en helt ny skärm som dessutom var betydligt bättre (22" lg designskärm: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=447151av nyare modell mot gamla 20"lg design). När jag hade krashat skärmen på min gamla sony eriksson så fixade dom också det helt gratis... skulle säga att de är betydligt bättre på sånt här än de flästa andra butiker enligt mina erfarenheter.
Tydligen så har du inte haft samma tur som mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh1ft:

Sjukt konstigt!
Elgiganten har alltid varit väldigt generösa mot mig vid serviceärenden, vi köpte en skärm som började glappa efter 1,5år, ett halvår efter garantin var slut och jag gick dit för o se om dom kunde göra nått, lämnade i den och en vecka senare så fick jag en helt ny skärm som dessutom var betydligt bättre (22" lg designskärm: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=447151av nyare modell mot gamla 20"lg design). När jag hade krashat skärmen på min gamla sony eriksson så fixade dom också det helt gratis... skulle säga att de är betydligt bättre på sånt här än de flästa andra butiker enligt mina erfarenheter.

Där är nog du ganska ensam!

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

-----------------
Det håller jag med om, jag hör hårresande historier om deras service flera gånger i månaden från många kunder som desperat vänder sig till oss efter en misslyckad åtgärd från FeLgigantens sida

Som t e x då jag själv skicka in en trasig psp, som magiskt lagade sig själv under vägen till elgiganten och sen ville de ha fraktkostnad och serviceavgift vilket jag bestämt upplyste dem om att något sådant finns inte i avtalet vi träffat vid köpet mellan parterna och de lade ner det hela ganska omgående och skickade tillbaka min psp magiskt lagad ^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

kan du inte bara skita i det och gå därifrån? De har väl ingen rätt att kräva dig på pengar utan att du har skrivit på någonting, särskilt inte mer än vad de sa att det skulle kosta... eller?

Permalänk
Medlem

Jadu, kanske är bäst att bara skita i den i så fall. Det skulle ju vara gratis. Men vet du med dig att enheten har råkat ut för fukt och kan ha fuktskadats?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Skrivet av Kega:

Hej

Köpte en iPod touch på Elgiganten i November 2010 då dom sålde ut dom för 1200kr (ej senaste generationen).

Killen som satt i inlämningen försökte starta den utan framgång, och han sa att dom skickar iväg den för service. Han varnade mig dock att om det visar sig vara en fuktskada så täcker garatin inte felet och jag får betala 300kr. Fine tänkte jag, det är ju ingen större utgift.

Idag kontaktar dom mig och meddelar att den är fuktskadad och att dom vill ha 2300kr för att reparera felet... Tack men nej tack. Vill jag ha tillbaka den trasig kostar det mig 595kr, vill jag att dom skrotar den kostar det mig 549kr ...

Försökte tala om att jag endast blev informerad om en avgift på 300kr men hon beklagade bara att jag blivit felinformerad.

Låter som att personen som tog in din Ipod inte riktigt hade koll på kostnaden för nff och chansade på någon summa. Stå på dig och upprepa att du hade blivit informerad om 300kr och att det är vad du är villig att betala så hade iaf jag accepterat det direkt.

Skrivet av SM-LoD:

ARN tar inte upp ärenden under 1000kr.

Permalänk
Skrivet av Kega:

Hej

Stå på dig säger jag bara.. den funkar ju ändå inte, right? Så bara låt de vara tills dom kontaktar dig o då säger du att du blev informerad om 300kr och accepterar inte en högre summa.
Vad kan dom göra liksom?

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Medlem

Inte direkt elgigantens service som bestämmer det utan de skickar den till Anovo. Be om bildbevis anovo tar alltid bilder du kan se på.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Sh1ft:

Sjukt konstigt!

Det föll antagligen under reklamation, vilket du alltid har rätt till fram till 3 år efter köpet.

Skrivet av _MmattiasS_:

kan du inte bara skita i det och gå därifrån? De har väl ingen rätt att kräva dig på pengar utan att du har skrivit på någonting, särskilt inte mer än vad de sa att det skulle kosta... eller?

Chansen att ElGiganten tog emot en mobil på service utan att TS skrev på ett inlämningskvitto är typ noll, och på sagda papper står också serviceavgiften. Felaktigt given muntlig information spelar ingen roll om kunden skriver på ett kontrakt/kvitto med rätt skriftlig information.

Skrivet av marreinho:

Stå på dig säger jag bara.. den funkar ju ändå inte, right? Så bara låt de vara tills dom kontaktar dig o då säger du att du blev informerad om 300kr och accepterar inte en högre summa.
Vad kan dom göra liksom?

Återigen, den korrekta kostnaden för service/undersökningsavgift står med 99,99% sannolikhet på inlämningspappret.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

det är inte Elgigantens fel

företaget ANOVO används av så gott som alla tillverkare (det är Apple som har kontrakt med ANOVO, inte Giganten). de har för vana att hävda fuktskada per automatik. ett tips är att alltid ta egna bilder på fuktsensorerna innan man skickar in

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Cirap:

det är inte Elgigantens fel

företaget ANOVO används av så gott som alla tillverkare (det är Apple som har kontrakt med ANOVO, inte Giganten). de har för vana att hävda fuktskada per automatik. ett tips är att alltid ta egna bilder på fuktsensorerna innan man skickar in

Företagen har regler för hur deras service ska gå till och har hårda regler för hur serviceverkstäderna ska laga deras produkter, säger Apple att om fuktsensorerna har ändrat färg går det inte på garanti så måste verkstaden följa det. Börjar Anovo laga grejer trots att fuktsensorerna visar på fuktskada kommer de förlora kontraktet med Apple ganska snabbt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Hatar elgiganten, aldrig mer.

Permalänk
Skrivet av Lalingoo:

Som sagt så är det inte riktigt Elgigantens fel. Elgiganten är mellanhanden mellan kund och tillverkaren/serviceverkstaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Företagen har regler för hur deras service ska gå till och har hårda regler för hur serviceverkstäderna ska laga deras produkter, säger Apple att om fuktsensorerna har ändrat färg går det inte på garanti så måste verkstaden följa det. Börjar Anovo laga grejer trots att fuktsensorerna visar på fuktskada kommer de förlora kontraktet med Apple ganska snabbt.

givetvis. men det finns dokumenterade fall där ANOVO fifflat med serviceärenden. "fuktskada" är extremt vanligt, även när kunden redan dokumenterat rena fuktsensorer innan inlämning

teknikerna jobbar under extrem press på ANOVO, de ska hinna med extremt mycket under dagen. hittar man inget fel inom typ 15min finns det inget fel på den, då är det anvvändaren som hanterat varan felaktigt och man går vidare med nästa reparation

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Cirap:

givetvis. men det finns dokumenterade fall där ANOVO fifflat med serviceärenden. "fuktskada" är extremt vanligt, även när kunden redan dokumenterat rena fuktsensorer innan inlämning

Har du några länkar till något sånt exempel? jag tycker det låter väldigt intressant. Hur har för övrigt personerna lyckats dokumentera fuktsensorerna som rena innan de lämnar in telefonen? då måste man ju öppna den och bryter således garantin.

Problemet med fuktskador är att det kan uppstå utan att man tänker på att man utsatt telefonen för fukt, det kan vara en svettig ficka exempelvis.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hunden:

Har du några länkar till något sånt exempel? jag tycker det låter väldigt intressant. Hur har för övrigt personerna lyckats dokumentera fuktsensorerna som rena innan de lämnar in telefonen? då måste man ju öppna den och bryter således garantin.

Problemet med fuktskador är att det kan uppstå utan att man tänker på att man utsatt telefonen för fukt, det kan vara en svettig ficka exempelvis.

I många fall, i synnerhet mobiltelefoner, är fuktsensorerna synliga utan att behöva öppna enheten ifråga.
Det sitter i regel en fuktsensor på batteriet samt en synligt via ett titt-hål i enheten.
Självfallet är detta inte fallet med alla mobiler/datorer/bärbara, men det är allt vanligare att dessa fuktsensorer är synliga utan att behöva öppna apparaten ifråga.

EDIT:
Att en fuktsensor "magiskt" skulle ha trippat på vägen till serviceverkstaden kan bero på fraktfirman/posten. Paket hanteras inte direkt varsamt eller skyddat från väder.

Mitt tips i dessa fall är att paketera enheten väl. Gärna i original-förpackning som i sin tur stoppas ner i en plastpåse. Plastpåsen stoppas sedan ner i en större kartong/förpackning mer lämplig för frakt.

Tillägg.
Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg1:

Som sagt så är det inte riktigt Elgigantens fel. Elgiganten är mellanhanden mellan kund och tillverkaren/serviceverkstaden.

Ljuger Elgiganten om priserna så är det definitivt deras fel att folk blir lurade.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Inaktiv

Varför är ni så låsta vid Anovo? Nu jobbar jag inte på varken Anovo eller Elgiganten. DOCK jobbar jag i en butik som använder sig av Anovo som servicepartner när det handlar om mobiltelefoner, inte mp3-spelare! Alltså; TS har inte sagt något om Anovo och därför bör vi kanske tänka oss att det lika gärna kan handla om en annan serviceverkstad?

Jag vet inget om vad som hänt just i det här fallet, men om en verkstad kommer fram till att en produkt är utsatt för yttre åverkan eller fukt så är det i många fall just det som hänt trots att kunden i första läget hävdar annat. Inte alltid, men ofta 'erkänner' kunder att "ok, jag tappade den i backen men trodde inte.." eller "jo det regnade ju dagen innan apparaten slutade fungera". Detta är inte något jag hittar på; jag har jobbat i butik i många år och stött på de flesta typer av kunder. Det har också hänt att verkstäder gjort fel, inte testat produkten tillräckligt osv.. Men oftast är verkstadens bedömning korrekt med vad man bör förvänta sig.

Självklart är det frustrerande som kund när en säljare/servicemedarbetare säger fel och detta brukar 'komma tillbaka', därför bör man som butik i fall där denne sagt 300;- köra på det trots att verkstaden självklart kommer fakturera ordinarie kostnad.

Permalänk
Medlem

Att saker magiskt har blivit fuktskadade är ju ett otroligt vanligt fenomen nuförtiden. Nu tänker jag i första hand på mobiltelefoner. När mobiltelefoner var hyffsat nytt, på 90-talet, så tålde telefonerna vilket jävla väder som helst. Jag har t.o.m. haft en telefon som jag glömde i byxfickan innan jag slände byxorna i tvättmaskinen. Kom på misstaget efter 15min och stoppade genast tvättmaskinen. Telefonen plockades i sär och lades på tork i ett dygn så fungerade den hur bra som helst sen.

Dagens telefoner verkar inte tåla någonting. De tåls inte att tappas, de tål inte ens lite fukt i luften (alltså inte kontakt med vatten). Så tydligen kan man använda telefon precis som man bör utan att ha den i vatten, men ändå få nekas service på grund av fuktskada. Varför accepterar vi det? Ska inte en telefon eller ipod klara av att användas normalt? Vad säger ARN om sånt här?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Att saker magiskt har blivit fuktskadade är ju ett otroligt vanligt fenomen nuförtiden. Nu tänker jag i första hand på mobiltelefoner. När mobiltelefoner var hyffsat nytt, på 90-talet, så tålde telefonerna vilket jävla väder som helst. Jag har t.o.m. haft en telefon som jag glömde i byxfickan innan jag slände byxorna i tvättmaskinen. Kom på misstaget efter 15min och stoppade genast tvättmaskinen. Telefonen plockades i sär och lades på tork i ett dygn så fungerade den hur bra som helst sen.

Dagens telefoner verkar inte tåla någonting. De tåls inte att tappas, de tål inte ens lite fukt i luften (alltså inte kontakt med vatten). Så tydligen kan man använda telefon precis som man bör utan att ha den i vatten, men ändå få nekas service på grund av fuktskada. Varför accepterar vi det? Ska inte en telefon eller ipod klara av att användas normalt? Vad säger ARN om sånt här?

Och datorer bör kunna doppas ned i en bunke med vatten för att kylas ned lite utan att ta skada...

De flesta vet vad de köper. Står det att inte att telefonen är stöttålig eller vattentålig, så är den inte det. Men det jag tycker är dåligt är att de avhandlar ärendet direkt för att en fuktsensor har gått igång. Bara för att en fuktsensor har gått igång betyder det inte att det är orsaken till någon som helst skada och det jag inte förstår är varför de inte måste bevisa det?

Sedan är det intressant ifall fuktsensorerna reagerar så lätt att de som lever i områden med hög andel fukt får sensorn aktiverad direkt.... Då kan verkligen inte fuktsensor användas som bas för garantiärenden

Fallet handlar väll öm 2900kr? Då bör det absolut gå att anmäla till ARN?

Lycka till TS

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Avstängd

Tyvär inget med elgiganten som många sagt utan anovo, som konstigt nog får 99% av alla skador till fuktskador, att detta företag får existera är ett skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Tyvär inget med elgiganten som många sagt utan anovo, som konstigt nog får 99% av alla skador till fuktskador, att detta företag får existera är ett skämt.

Håller med, Anovo är ett stort skämt och har varit det så länge jag har känt till dom, d.v.s. sedan 2001 ungefär. Jag fattar inte att de nästan har monopol på mobilreparationer när de gör ett sådant uselt jobb. Att vara återförsäljare och får höra kundernas gnäll på repararioner måste ju vara ett helvete.

De var för många år sedan störst eller åtminstone bland de största när det gäller PC-reparationer också, men där vände det p.g.a. deras usla service. Var och varannan service ledde till backrepararion vilket fick Infocare att växa kraftigt och tog över stor del av PC-reparationerna eftersom de lyckades bra mycket bättre än Anovo.

Man kan alltid hoppas på att något liknande händer inom mobiltelefonrepararioner, d.v.s. att något företag utnyttjar hur dåligt Anovo utför reparationer och därmed kan växa på deras bekostnad när företagen märker att det finns en mycket bättre partner att jobba med.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg1:

Elgiganten är den som sålt varan och den som kunden har slutit avtalet med.
Vilka verkstäder Elgiganten och/eller tillverkaren sedan använder sig av är en annan sak.
Det viktiga är vad TS faktiskt skrivit på när han lämnade in mobilen.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Skrivet av godspeed:

-----------------
Det håller jag med om, jag hör hårresande historier om deras service flera gånger i månaden från många kunder som desperat vänder sig till oss efter en misslyckad åtgärd från FeLgigantens sida

Som t e x då jag själv skicka in en trasig psp, som magiskt lagade sig själv under vägen till elgiganten och sen ville de ha fraktkostnad och serviceavgift vilket jag bestämt upplyste dem om att något sådant finns inte i avtalet vi träffat vid köpet mellan parterna och de lade ner det hela ganska omgående och skickade tillbaka min psp magiskt lagad ^^

Skrivet av Lalingoo:

En till hoppar på tåget! har haft flera ärenden på elgiganten och supporten är värdelös! sen så brukar det ändå bli du själv som står där i slutet och betalar en massa onödiga utgifter...

Permalänk
Skrivet av Staropramen:

Elgiganten är den som sålt varan och den som kunden har slutit avtalet med.
Vilka verkstäder Elgiganten och/eller tillverkaren sedan använder sig av är en annan sak.
Det viktiga är vad TS faktiskt skrivit på när han lämnade in mobilen.

Och det står klart och tydligt på servicepappret som TS skrev på att kunden debiteras undersökningsavgift+frakt om 500-1600kr vid handhavandefel.

Visst är det dåligt av den personen i varuutlämningen som inte hade koll på kostnaderna och sade 300kr och man kan tycka att de borde stå för det och sedan själva stå för resten av kostnaden från verkstaden.

Edit: Sen är det inte Anovo som har hand om Ipods, det är InfoCare.