Problem med OCZ Vertex 3 (Systemet fryser)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hjälteby - Tjörn
Registrerad
Mar 2011

Problem med OCZ Vertex 3 (Systemet fryser)

Hej på er!

Jag köpte nyligen en Vertex 3. Till en början var allt frid och fröjd men nu har den börjat orsaka
att systemet fryser. Jag har försökt uppdatera firmwaren (installerade om så att SSD'n inte körde OS'et)
men installationsprogrammet hittar ingen disk. Disken funkar ju delvis med tanke på att jag lyckats köra Win 7 på den.

I skrivande stund har jag bara SSD'n i och väntar bara på nästa krasch.

Systemet är:
ASUS G73SW
Windows 7
Vertex 3
6GB ram

Tacksam för alla råd.

Mvh
D.C

EDIT: Jag måste tillägga att FW-programmet inte hittar disken när Win 7 ligger på SSD'n heller.
Ganska mysko..

EDIT Igen: Glömde skriva att nuvarande firmwareversion är 2.06

Storskrot:
MB - Asus RIVE X79 // CPU - 3930K @ 5GHz // RAM - 32GB // GPU - Asus GTX680 DCU-IIT // HD - 2 x Corsair 128GB RAID0, 4 x 2TB WD // Chassi - Fractal Design Define XL
Lillskrot:
ASUS G750JX

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Dusty Circuit:

Hej på er!

Jag köpte nyligen en Vertex 3. Till en början var allt frid och fröjd men nu har den börjat orsaka
att systemet fryser. Jag har försökt uppdatera firmwaren (installerade om så att SSD'n inte körde OS'et)
men installationsprogrammet hittar ingen disk. Disken funkar ju delvis med tanke på att jag lyckats köra Win 7 på den.

I skrivande stund har jag bara SSD'n i och väntar bara på nästa krasch.

Systemet är:
ASUS G73SW
Windows 7
Vertex 3
6GB ram

Tacksam för alla råd.

Mvh
D.C

EDIT: Jag måste tillägga att FW-programmet inte hittar disken när Win 7 ligger på SSD'n heller.
Ganska mysko..

EDIT Igen: Glömde skriva att nuvarande firmwareversion är 2.06

Du kan alltid försöka med det som står i denna tråden:

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?89355-...

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
WestSide
Registrerad
Jul 2007

Kan någon ge bättre svar?

Jag har precis skaffat en Acer 4830TG med OCZ Agility 3 SSD.

Datorn fryser i 1.-2 min nästan varje gång jag startar igång den....sen fungerar allt som vanligt

Tacksam för svar

SAMSUNG NP900X3C

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jul 2002

Du får helt enkelt vänta på firmware.
2.06 är just den firmwaren som har gett vertex3 enorma problem och finns inget att göra förutom att vänta på ny firmware.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
WestSide
Registrerad
Jul 2007

Ok!

Då vet jag....

SAMSUNG NP900X3C

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nynäshamn
Registrerad
Jul 2002

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

OCZs forumsupport skriver att sandforce arbetat i 3 veckor på 2.08, men först idag har sandforce lyckats återskapa problemet. Alltså efter det att 2.08 släppts.
Hur fasen ska de kunna fixa ett problem som de inte ens kunnat återskapa i sin testmiljö utan endast fått berättat för sig hur det uppträder?!?

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2002

hände mig också

tråkigt detta, höll på en vecka nästan innan vi fattade att det var agilitey 3 ssd som frös datorn.
Köpte en 1gig disk och sitter nu med win8 installerat på den.
Petade in agility disken men win8 kan inte se den. Syns i bios dock
Kör inte ide mood.

Asus P8Z68-V Pro
Corsair CMPSU-750AX 750W
Corsair Graphite 600T (Svart)
Corsair Hydro H70 Vattenkylningssystem
Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB DDR3-minnen
Gigabyte GeForce GTX 460 OC Mini HDMI Dual-DVI 1GB Grafikkort (PCI Express)
Intel Core i7 2600K 3,4GHz Socket 1155 Box
[ EDIT] funkar ej OCZ Agility 3 Series SATA III 2.5" SSD 60GB
samsung 1gig barracuda 7200