Problem att starta igen efter avstängning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Nov 2007

Problem att starta igen efter avstängning

Har nu satt ihop datorn med i7-960 processorn. Det startade bra och jag gick in på bios, gjorde det några gången. sen stängde jag av datorn. Gick ut med hunden. När jag kom tillbaks tänkte börja installera windows, så startade datorn, och tryckte sen direkt knappen på dvd spelare så att jag kan sätta i widows skivan. Men datorn startar inte riktigt, utan bilden blir bara svart, eller det kommer ingen bild överhuvudtaget. Och i det läget funkar inte reset knappen heller, vilket det gjorde när datorn startade normalt. Ja, antagligen startade ingenting.

Sen provar jag några gången, men det blir samma sak, men efter en kort paus så startar den normalt igen, och har installerat windows och alla drivrutiner. Men har inte provat att starta om från avstängd läge än, annat än vad windows och drivrutinerna startade om datorn. Så jag vet inte vad det kan vara, jag gjorde ingenting där i mellan, flyttade inte ens lådan.

Sen är ju minnena 1,65 v, bios har satt volten till 1,52v, vet inte om jag borde höja, men datorn verkar funka bra med dom volten, åtminstone vad jag har gjort hittills.

Intel i7 7700K, XFX Radeon P390, 16 gb, EVGA G2 750w | Intel i7 2600K, Radeon 6870, 16 gb, EVGA G2 750w | Laptop Asus FX502VM, i5 7300HQ, Nvidia 1060, 8 gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Nov 2007

Nu när jag stängde av den tidigare, den hade varit igång flera timmar utan problem, så går det inte att starta, fläktarna går, power lampan lyser, och dvd lampar lyser i början. Så frågan är om det är nätdelen ändå som är paj?

Efter många försök, så fick jag den igång igen, och inga problem att komma till windows. Sen stängde jag av den, och då är det samma igen, bara fläktarna och power lampan går igång, ingenting annat. Så verkar när den står en stund så går den igång, sen om man stänger av den, så blir det svårt att få den att starta.

Intel i7 7700K, XFX Radeon P390, 16 gb, EVGA G2 750w | Intel i7 2600K, Radeon 6870, 16 gb, EVGA G2 750w | Laptop Asus FX502VM, i5 7300HQ, Nvidia 1060, 8 gb

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Vad har du för nätagg, hur gammalt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Nov 2007

Nätagget var ca 3 år gammal, men körde idag till inet i göteborg och köpte ett nytt, och det verkar som det funkar nu.

På morgonen testade jag med den gamla, och den startade på första försöket, sen från windows avslutade jag, sen försökte starta igen och det gick inte.

Bytte agget nu, och med den startade den direkt, stängde av och försökte på nytt, och det var inga problem.

Så troligen är det något fel agget att få den att starta, vet inte så mycket om aggar, men nåt med den start strömmen som strular, för när den väl är igång, så funkar den hur bra som helst. Går det att fixa på nåt sätt, eller är det bara att slänga aggen?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Ett Ace, Hiper, CoolIT eller nått liknande märke kanske? Efter nått år eller två börjar kondensatorerna svälla och man upplever just det felet du fick att datorn kan starta lite då och då. Hoppas du köpte ett bra märke nu!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Nov 2007

Vet inte hur bra märke det är, fractal design tesla är den i alla fall, inte alltför dyr, men var lite låg på cash just nu med alla prylar man behövde köpa.