Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Lite quotemining från Wikipedia om Hippien:
Typiska bilden av hippien är en person med långt hår. De blev främst kända för att kämpa för fred och miljöfrågor med slogans som flower power och make love, not war. Sedan stod det något om droger och vi alla känner väl till vad hembryggaren Jesus gjorde med krukorna vid bröllopet i Kana. Och klädseln som jag har sett på avbildningar av honom, ja det påminner om en hippie.

Så jag tycker Jesus påminner mycket om en Hippie även om han levde på fel tid.

Jesus var också den som rensade templet i vredesmod med ett eget-tillverkat vapen och kastade ut försäljarna med våld medan han thrashade stället. Inte så hippie-likt. Finns såna exempel också, Jesus var knappast nån fredsmäklare. Rebell snarare än hippie.

Skrivet av bud_bundy:

Angående starka indikationer, så finns det mycket som talar för att Jesus inte var den han utgav sig för att vara. Bara en sådan sak som att han motsäger guds ord på flera punkter är något som borde få en att bli misstänksam. T.ex. som jag sade, vända andra kinden till, den utan synd ska kasta första stenen etc. Vilket inte precis är samma som det står i tredje moseboken 20 kapitlet.
Det finns mycket intressant att läsa i de gamla testamenten, där Jesus kom som en Hippie och pratade om kärlek och liknande är det viktigaste. (Ja Paulus m.fl under hans livstid gjorde detsamma)

Han motsäger inte torahn nånstans, däremot uppfyller han den (men det är en heeelt annan tråd). Det jesus gjorde, också enligt honom själv, var att komma med ett nytt bud (älska din nästa som dig själv osv). Det är mycket fokus på jesus tal om kärlek osv, men läser man evangelierna finns det hur mycket som helst om död, lidande, förföljelse. Som sagt, jesus som en mjuk fjolla är enligt mig en felaktig bild.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Skrivet av Dai the Flu:

Oförmågan att se kritiskt på saken stör mig otroligt mycket. Förmågan att svälja vissa saker med hull och hår, när man avfärdar andra saker med järnvilja, utan att följa ett logiskt resonemang grinds my gears.

Håller helt med dig om det, men det är nackdelen med religion. Å andra sidan vågar jag påstå att dom allra flesta har en äkta tro, som hållt genom tvivel och "kritiskt tänkande". Det måste man ha respekt för. Är det äkta är det äkta, det är inget man kan snacka bort med "dom är hjärntvättade mongon"-grejen.

Skrivet av Dai the Flu:

Jag som vuxen kan lätt säga 'Nej tack, jag är inte intresserad'. Vad som är värre när publiken är barn, ex. intelligent design i undervisning vid grundskolor, där blir problemet större och etiskt vidrigt, barn har inte samma förmåga att kritiskt granska. I synnerhet i en skolmiljö där det som lärs ut ska vara vetenskapligt och objektivt.

Men det är okej att prata evolution och big bang som sanningar? Nu är inte jag emot det alls och jag har all förtröstan på vetenskapen osv, men det är knappast objektivt att pracka på sånt heller om man ska hårddra det. Jag själv gick några år i en konfessionell skola och vi fick lära oss den vetenskapliga synen på universums uppkomst, evolutionen osv. Får man två sidor av det tycker jag det är helt okej att köra kreationist-snacket.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Bob:

Men det är okej att prata evolution och big bang som sanningar? Nu är inte jag emot det alls och jag har all förtröstan på vetenskapen osv, men det är knappast objektivt att pracka på sånt heller om man ska hårddra det. Jag själv gick några år i en konfessionell skola och vi fick lära oss den vetenskapliga synen på universums uppkomst, evolutionen osv. Får man två sidor av det tycker jag det är helt okej att köra kreationist-snacket.

Problemet är väl inte att två sidor presenteras utan att de presenteras som likvärdiga teorier med lika stor sannolikhet och det är någonstans här man börjar bli inkonsekvent i vilka teorier (hypoteser, idéer) man presenterar som alternativ.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Skrivet av Zartax:

Problemet är väl inte att två sidor presenteras utan att de presenteras som likvärdiga teorier med lika stor sannolikhet och det är någonstans här man börjar bli inkonsekvent i vilka teorier (hypoteser, idéer) man presenterar som alternativ.

Så är det ju, men sätter man sina ungar i en kristen skola bör man ju räkna med att dom får höra skapelseberättelsen. Och så ska det vara naturligtvis.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Skrivet av Random-person:

Visst kan det tyckas förolämpande att komma med så dumma påståenden som religiösa gör, men glöm inte att de faktiskt ligger på den nivån själva. Tänk om ett barn säger någonting fruktansvärt simpelt som om det vore något helt nytt barnet kommit på: att bli förolämpad av det är kanske inte helt rätt.

Förövrigt så förstår jag inte varför du inte ser ett problem med att människor tänker som de gör, men blir upprörd när de försöker sprida idéerna till dig. Sett ur deras perspektiv så är det väl i högsta grad rätt för dem att sprida sina idéer? Jag känner intuitivt att det är bättre att uppmärksamma varandra på varandras idéer med förhoppningen att någon av er ändrar sig än att båda ska hålla tyst. Vetenskapen som grund för synen på verklighet var från första början utan vidare i minoritet i jämförelse med religionen, det är bara genom att sprida dessa idéer som religionen starkt tappat fäste på många håll när det gäller synen på hur verkligheten ser ut. Man tjänar ingenting på att alltid sitta tyst och inte dela med sig av sina åsikter.

Jag uttrycker gärna mina tankar, vad jag ofta upplevt är att en ev. diskussion/meningsutbyte lätt blir infekterad. Att ifrågasätta en stark tro kan ofta röra starka känslor och sällan kan man föra ett faktiskt resonemang. Har man anammat en så stark tro att man känner sig manad att försöka frälsa människor känns det som att man lämnat möjligheterna till motsatt 'frälsning' vid dörren.

Skrivet av Billy Bob:

Håller helt med dig om det, men det är nackdelen med religion. Å andra sidan vågar jag påstå att dom allra flesta har en äkta tro, som hållt genom tvivel och "kritiskt tänkande". Det måste man ha respekt för. Är det äkta är det äkta, det är inget man kan snacka bort med "dom är hjärntvättade mongon"-grejen.

För det första har jag inte påstått att någon är ett hjärntvättat mongo och för det andra, vad är en "äkta" tro? Själva definitionen för 'tro' är ju just ett hopp på något som saknar logiska eller materiella bevis. Subjektivt och flummigt som vanligt. Som jag skrev har jag inga problem med att folk har en stark tro, men är man beredd att be folk att svälja en trosuppfattning med hull och hår, där argumentet består i 'så är det bara', måste man vara beredd att bli bemött på samma nivå.

Skrivet av Billy Bob:

Men det är okej att prata evolution och big bang som sanningar? Nu är inte jag emot det alls och jag har all förtröstan på vetenskapen osv, men det är knappast objektivt att pracka på sånt heller om man ska hårddra det. Jag själv gick några år i en konfessionell skola och vi fick lära oss den vetenskapliga synen på universums uppkomst, evolutionen osv. Får man två sidor av det tycker jag det är helt okej att köra kreationist-snacket.

Ja, självklart är det ju det. Nu hävdar ingen att varken teorin om evolutionen eller big bang är någon absolut sanning, utan just en teori, inte heller att "pracka på någon" det, alla är välkomna att komma fram till sin egen slutsats. Till motsats mot från frikyrkomuppar som både accepterar sin tro som den absoluta sanningen OCH försöker pracka den på folk. Det är precis det här jag menar när jag säger att det är omöjligt att föra ett resonemang på den här nivån. När du jämför den i dag vedertagna vetenskapen och intelligent design/kreationism och menar att det är bra att man får två sidor (när den ena sidan är en fabel) är det svårt att veta vart man ens ska börja.

Permalänk
Inaktiv

Religion är som opium för folket...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Brukade ha problem med Jehovor där jag bor men aldrig några andra religioner. Jehovorna kom väll ett nytt par om halvåret för att testa lyckan. De har dock slutat komma efter den dagen de knacka på och itunes drog igång Orbital - Satan (Industrial Mix) sitt "SATAN SATAN SATAN" i bakgrunden precis samtidigt som jag öppnade dörren.

Enklaste är väll "Tack, Inte intresserad." Sen bara antingen stänga dörren eller gå sin väg om man är ute på stan.

Permalänk
Medlem

"Jag är inte intresserad. Hejdå"

Det är varken nödvändigt eller hövligt att sänka sig till deras nivå. Om de slösar bort en halv minut av min tid må det vara hänt.

Permalänk
Skrivet av Robeliboban:

Har fyttat till ny lägenhet för inte så länge sedan. Hade jehovas eller nåt bakom dörren idag, lyckades få dem att stå kvar medans jag sprang och grävde fram "The Gospel of the Flying Spaghetti Monster" de tyckte den var skit rolig, speciellt för att den var så lik en bibel. Sköna snubbar.

Lol, Pastafarian verkar vara en kul religion.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Det_flygande_spaghettimonstret

Universum skapades av ett spagettimonster på fyllan, och deras himmel har ölvulkaner och massor av strippor..

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dai the Flu:

Jag har personligen inga problem med vuxna människor som är troende, folk är välkomna att tro vad de vill, personlig frihet är viktig för mig nästan oavsett vad det handlar om.

Men tittar vi historiskt på vad religiösa personer har fåtts att göra i guds namn så ser man direkt att det faktiskt finns problem med vad folk tror på för sagoväsen. Har man en religiös övertygelse så färgar naturligtvis den sina livsbeslut, både stora som små. Om man sedan är med i ett samfund där det finns en hierarki så är det ju bäddat för maktmissbruk speciellt om allt går att rättfärdiga med sagor.
Därför är jag mer och mer emot även personlig tro men skulle aldrig vilja gå så långt till att förbjuda den för det är ju faktiskt lika dumt.
Så det som återstår är ju att ha en stark separation av staten och religion. Religionen *får* hålla på att tillbe vad fan(!) dom vill så länge det inte inkräktar på den gränsen som är dragen. Inga skattelättnader eller liknande ska ges. Inga speciella förmåner från staten över huvud taget. Nuvarande äldre kyrkor har ett historiskt värde och jag har inga problem med att dom står kvar där dom står (som "råkar" vara på de bästa och dyraste platserna i sthlm).

Mammas sida är kristna, min pappas är muslimer... Jag ateist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serpent29:

Lol, Pastafarian verkar vara en kul religion.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Det_flygande_spaghettimonstret

Universum skapades av ett spagettimonster på fyllan, och deras himmel har ölvulkaner och massor av strippor..

Helt OT
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-14135523

Permalänk
Skrivet av Random-person:

Varför har du inget problem med yoga och liknande? Yogaförespråkare är väl ändå sjukt mycket vanligare att stöta på än kristna... Det gör inte det mer okej att sprida ovetenskaplig dynga. Dessutom lär de vara sjukt mycket farligare för samhället än kristna evangelister: de flesta tycker trots allt att det som kristna säger är trams, men inte alls lika många inser att filosofin bakom (många delar av) yogarörelsen faktiskt är precis lika efterbliven. Skillnaden är att yogaförespråkare kanske inte i samma utsträckning omedelbart visar galenskaperna genom att predika om hur viktigt det är att nå moksha ("befrielse") för att slippa samsara (evig återfödelse) och andra dumheter...

Jag har inte haft något problem med kristna frälsare. När jag stöter på en (inte särskilt vanligt att det händer) hamnar man först lite i chock ("ännu ett bevis på att de här människorna faktiskt finns i verkligheten!") sedan diskuterar man något annat och allt är frid och fröjd. Några dörrknackare har jag inte stött på.

Nu har jag knappast någon bra koll så ber om ursäkt om jag yrar här men visst blandar du ihop yoga med hinduismen? Yoga är väl snarare fysiska och psykiska övningar som bland annat hinduerna tar till för att nå deras mål (slippa återfödelse o.s.v.).

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Skrivet av Billy Bob:

Det är påsk annars, förstår att du inte känner dig så kristen.

Jag är själv en sån här jobbig människa som tror på en gubbe i det blå, men det som stör mig är alla låtsasaktivister på stan. Greenpeace, rädda barnen, röda korset och gud vet vad. Där kan man snacka om att pracka på.

Dom försöker iallafall göra något på RIKTIGT.
Inte massa trams om att någon där uppe som sagt att man ska leva på ett visst vis.
Inte bort förklaringar om att "Det är Guds vilja..".
Rädda/Röda korset gör oerhört mycket, sen att vissa av dom som jobbar kanske kan bli lite närgångna betyder inte att "the cause" är dålig.

Permalänk
Medlem

ett jehovas vittne hjälpte mig hem när jag var lite för berusad en kväll, det var snällt men jag började inte tro på gud för det :).

sen har man stött på ett par dörr knackare där man står i kallingar i dörren kl 9 på söndag morgon och kliar sig i huvvet när dom säger något som man inte ens minns :).

har faktiskt funderat på att bjuda in ett par någongång och försöka frälsa dem istället men jag antar att dom bara skulle gå då?

EDIT: just ja så har vi han på jobbet som fått varning för han går så hårt på med islam så folk blir rädda för honom eller vill slå han i huvvet med koranen...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.