Permalänk
Inaktiv

Dator startar inte med ny kylare :/

Efter att jag monterade in min nya CM hyper 212 så vill inte datorn starta längre.
När jag trycker på startknappen går alla fläktar igång och skärmen får input men allt är svart och sen startar datorn om.
På moderkortet finns en lampa bredvid memOK-knappen som lyser rött.

Någon som har någon aning om vad felet kan vara?

Permalänk
Medlem

Dina minnen sitter inte som de ska kanske? Testa att köra med endast ett minne i.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tobi the Dobi:

Dina minnen sitter inte som de ska kanske? Testa att köra med endast ett minne i.

Jag kan väl testa men de har fungerat bra i snart en månad och jag har även provat memOK knappen men man vet ju aldrig Vi får se om det fungerar!

EDIT: Läste lite mer i manualen nu Du har säkertt rätt men jag hinner nog inte testa idag

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tobi the Dobi:

Dina minnen sitter inte som de ska kanske? Testa att köra med endast ett minne i.

Hmm... Provade med en sticka i A2 platsen som man skulle ha enligt manualen :S
När jag startar så lyser lampan fortdarande och om jag trycker på memOK! knappen så blinkar den istället och efter ett tag startar den om igen och igen och igen i all evighet :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon168719:

Hmm... Provade med en sticka i A2 platsen som man skulle ha enligt manualen :S
När jag startar så lyser lampan fortdarande och om jag trycker på memOK! knappen så blinkar den istället och efter ett tag startar den om igen och igen och igen i all evighet :/

Kolla i manualen eller på ASUS hemsida vad dessa signaler från memOK-knappen betyder.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tobi the Dobi:

Kolla i manualen eller på ASUS hemsida vad dessa signaler från memOK-knappen betyder.

Jag hade kollat upp det och det stod att den testar en massa olika sätt när lampan blinkar och sen om den lyser konstant så kan den inte hitta något bra sätt typ

Men jag läste lite på en massa forum och det verkar som att rätt många människor har problem med minnena och inte bara minnen från corsair. Dock så har inte deras lösningar hjälpt så mycket men jag såg att det har kommit en ny revision redan så man kanske kan skicka tillbaka kortet till inet?

Permalänk
Medlem

du kan ju alltid skicka ett mail o fråga

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tobi the Dobi:

du kan ju alltid skicka ett mail o fråga

Ska göra det och tack för all hjälp

Permalänk
Medlem

har du monterat in prollen så den sitter helt i? sitter fläkten i cpu fan-pinnen?

Permalänk
Medlem

Vilken biosversion har du?

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av chrono:

har du monterat in prollen så den sitter helt i? sitter fläkten i cpu fan-pinnen?

Jag har kollat att den satt rätt två gånger. Den har fungerat finfint tills att jag bytte kylaren men problem har något att göra med RAM-minnena. Rubriken kan vara lite missledande tyvärr :/

Skrivet av Pontraz:

Vilken biosversion har du?

Har ingen aning men det går väl inte att uppgradera BIOS om man inte kan starta datorn?

Permalänk
Medlem

kan du ha esd-skadat något när du bytte grejer då? :/ minnen borde tåla det men jag vet att förut har de varit känsliga för det

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av chrono:

kan du ha esd-skadat något när du bytte grejer då? :/ minnen borde tåla det men jag vet att förut har de varit känsliga för det

Jag har varit ESD säkrad under hela bygget. Jag läste en del här på sweclockers innan jag satte igång och man har ju läst lite fysik så det ska inte vara någon fara.

Permalänk

Får du inte igång den, testa med den gammla kylaren igen. Fungerar det då så kan vi ju utesluta allt annat. Vissa datorer startar inte om du inte har pluggat in en 3/4 pins kontakt i kontakten på moderkortet som specefikt är till cpu fläkten. Men du nämde att du har monterat det rätt, så då litar vi självklart på dig Vore konstigt med ESD skada eftersom du har varigt ESD skyddad. Inga andra skador kan väll uppstått, såvidare du inte våldade in kylaren eller åkte rundor på moderkortet med skruvmejsel. Kolla även över 8 pins kontakten på moderkortet.
Samma sak hände mig en gång. Fast då startade den bara några gånger, sen fungerade det inte alls. Då var det mitt nätagg som gav upp.
Lycka till

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Deathtrip2k:

Får du inte igång den, testa med den gammla kylaren igen. Fungerar det då så kan vi ju utesluta allt annat. Vissa datorer startar inte om du inte har pluggat in en 3/4 pins kontakt i kontakten på moderkortet som specefikt är till cpu fläkten. Men du nämde att du har monterat det rätt, så då litar vi självklart på dig Vore konstigt med ESD skada eftersom du har varigt ESD skyddad. Inga andra skador kan väll uppstått, såvidare du inte våldade in kylaren eller åkte rundor på moderkortet med skruvmejsel. Kolla även över 8 pins kontakten på moderkortet.
Samma sak hände mig en gång. Fast då startade den bara några gånger, sen fungerade det inte alls. Då var det mitt nätagg som gav upp.
Lycka till

Tack så mycket för att du ville hjälpa till men det fixade sig RAM-minnena satt inte i helt, det var lite lurigt för jag hörde ju det där "klick-ljudet" men det var visst ingen garanti för att de satt rätt men nu gör de det och processorn är mycket svalare med den nya kylaren!

Permalänk

Skönt att det löste sig då

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover