Alpenföhn Föhn 140 Wing Boost - En trevlig bekantskap

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2011

Alpenföhn Föhn 140 Wing Boost - En trevlig bekantskap

Hittar ingenstans att skriva recension om denna tydligen mindre vanliga (nya?) modell, så jag slänger in lite info här.

Behövde en 140mm bottenfläkt till chassit och köpte lite på impuls en Alpenföhn Föhn 140 Wing Boost när jag var inne på webhallen. En riktigt trevlig fläkt har det visat sig. Det första som slog mig när jag tog fram den var att den var tung (drygt 200g) - sannolikt p.g.a. att större delen av fläkthuset är av vibrationsdämpande gummi (nej den luktar inget). Flyttar bra med luft trots ganska låga varvtal (max 1100 rpm). Har fästen för både 120 och 140mm monteringsplats. Inga skruvar medföljer - däremot låånga fästpluggar (så ska de se ut Noctua...). 4-pin/3-pin adapter medföljer liksom en molex/7v adapter. Åsså det viktigaste - den är tyst, riktigt tyst. Gissar att Alpenföhn har sneglat på noctuas "ljud/frekvensspridarskåror" när de konstruerat bladen... Min nya favvofläkt!

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W7, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Alpenföhn tillverkar inga egna produkter, de säljer huvudsakligen rebrandade pryttlar från det kinesiska Deepcool.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M