Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Apr 2010

Klarar mitt BIOS CPU byte?

Hej! Jag sitter på en ASUS laptop med:

Moderkort: PEGATRON Corp, G60VX med PM45 chipset

BIOS: American Megatrends Inc. Version: 205

Hur kan jag ta reda på om min laptop&BIOS klarar att byta från min Intel Core 2 Duo T6600 till exempelvis ett
Intel Core 2 Duo T9600?

Behöver jag även ta reda på hur mycket watt min dator klarar, osv, och hur tar man reda på detta isåfall?

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2010

Din T6600 använder sockel PGA478, T9600 använder antingen BGA479 eller PGA478, så du måste ta reda på vilken sockel det är. Båda processorerna har en max TDP på 35W, så det ska vara lugnt.

T9600 ligger även inom den volt som din T6600 använder, så det ska inte vara några problem.

Läs mer här:
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=35563&processor=T9600&sp...
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=37255&processor=T6600&sp...

EDIT: Sen om BIOS klarar det är en annan sak, jag skulle kontakta tillverkaren och fråga om de låst det alternativet eller inte.

Du får gärna citera eller nämna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Apr 2010

Hur tar jag reda på vilken sockel det är?(Inte så vass inom detta, jag vet)

Och jag har även försökt kontakta American Megatrends Inc, dock har jag inte lyckats hitta något nummer att ringa... :/

EDIT: Skulle även en T9900 fungera?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Merom:

Hur tar jag reda på vilken sockel det är?(Inte så vass inom detta, jag vet)

Du får kontakta säljaren av processorn.

Skrivet av Merom:

Och jag har även försökt kontakta American Megatrends Inc, dock har jag inte lyckats hitta något nummer att ringa... :/

Laptoptillverkaren är den du får fråga.

Skrivet av Merom:

EDIT: Skulle även en T9900 fungera?

Ja, den finns till PGA478.

Du får gärna citera eller nämna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.