Problem med att krympa partition

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2009

Problem med att krympa partition

Hej!

Har två hårddiskar. Den ena kör jag Windows ifrån och den andra lagrar jag filer på. Den disken som jag lagrar på har jag tidigare använt som kombinerad systemdisk och lagringsdisk. Detta gör att det ligger en hel del gamla windowsfiler och programfiler på den, dessa vill jag ha bort och jag vill göra det genom att formatera hårddisken. Eftersom jag använder disken som lagring måste jag, då jag inte har någon annan hårddisk som jag kan kopiera filerna till, krympa volymen, skapa en ny partition, kopiera över en del av filerna, krympa volymen mer, kopiera över fler filer osv. (tar självklart bort filerna från ursprungsmappen när jag kopierat dem). Det fungerade bra att krympa volymen en gång men sedan går det ej, trots att det finns ledigt utrymme på den. Har googlat lite och jag tror att det beror på att jag har haft den som systemdisk tidigare och några filer ligger kvar och förhindrar krympning då det inte går att krympa systempartitioner. Vad tror ni? Är detta felet? Isåfall, hur kommer jag runt det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Prova med en defragmentering

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005

Pröva också partition wizard.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Mar 2011

Ungefär likartat problem

Jag har en disk med A 40 GB system, Ca; 600 GB lagring. Inget problem med att krympa lagringsdelen,
men däremot med att utöka systemdelen.
Jag får alltså: A 40, B: 550, C: 50 GB. Får inte något val at utöka A.
Hur flytta C, så den hamnar mellan A ochB, så jak kan utöka A?