Tips på böcker om ekonomi sökes!

Permalänk

Tips på böcker om ekonomi sökes!

Hej!

Jag har börjat bli intresserad av ekonomi/nationalekonomi och följer bland annat podcasterna Planet Money från NPR och Freakonomics Radio. Jag tycker det är kul lyssning och i början lärde jag mig mycket, men nu känns det som jag vill gå vidare.

I min jakt på kunskap har jag läst följande böcker:

Too Big to Fail
The Undercover Economist
Freakonomics
Superfreakonomics
Free: The Future of a Radical Price

samt alla föreläsningar i den här kursen http://academicearth.org/courses/game-theory.

Jag är nu på jakt efter böcker som är lite mer djuplodande än "Därför kraschade USAs ekonomi for dummies" inom något område av ekonomin. Alla områden är intressanta, och föreläsningsserier fungerar också.

Det ryktas om att det ska finnas människor som har formell utbildning inom området, kanske vi har någon sådan på Swec.

Tack på förhand!

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Är det någon typ av akademisk litteratur du är ute efter? Ett tips är väl att kolla vad som används som kurslitteratur på valfri högskola.

Permalänk
Medlem

Lite böcker från Ekonomprogrammet på min högskola:

Bodie, Zvi, Merton, Robert C. & Cleeton, David L. (2009). Financial economics. 2. ed..
Upper Saddle River, N.J.: Pearson Prentice Hall.

McDonald, Frank & Dearden, Stephen (red.) (2005). European economic integration. 4.
uppl. New York: Financial Times.

Sloman, John (2006). Economics. 7. Uppl. Prentice Hall: Harlow.

Hillier, David m fl (2010). Corporate Finance. 1. uppl. Berkshire: McGraw-Hill Higher
Education.

Mankiw, Gregory N. (2006). Macroeconomics. 6. ed. New York: Worth Publishers.

Varian, Hal R. (2010). Intermediate microeconomics : a modern approach. 8. ed.. New
York: W.W. Norton & Co.

Permalänk
Medlem

Herren ovan har ju redan postat sina kursböcker så det skippar jag att göra. Det är svårt att hitta böcker som både är lätta att läsa och samtidigt kunskapsintensiva. Ofta är det snabblästa rena underhållningsböcker eller så är faktarabblande.

Nåväl, här är några stycken jag kommer på rak arm.

Böckerna är ordnade efter lättläshet (på ett ungefär & mest lättläst först),

Monkey Business
How I Caused the Credit Crunch: An Insider's Story of the Financial Meltdown
When genius failed: The rise and fall of Long Term Capital Management
The Quants: How a New Breed of Math Whizzes Conquered Wall Street and Nearly Destroyed It
Liars Poker
The Big Short: Inside the Doomsday Machine
Barbarians at the Gate
Animal Spirits: How Human Psychology Drives the Economy, and Why It Matters for Global Capitalism
The Black Swan: The Impact of the Highly Improbable
Fooled by Randomness: The Hidden Role of Chance in Life and in the Markets
This Time Is Different: Eight Centuries of Financial Folly
When Money Dies The Nightmare of the Weimar Hyper-inflation

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

How I Caused the Credit Crunch: An Insider's Story of the Financial Meltdown

When Money Dies The Nightmare of the Weimar Hyper-inflation

Två mycket bra böcker som jag själv också har läst.... Rekommenderas

Permalänk
Medlem

Vi fick läsa The Long Tail av Chris Anderson på en utbildning. Ganska intressant.

Permalänk

Något som åtminstone jag finner mycket intressant är de filosofiska bakgrunderna som ofta finns till mycket av den moderna ekonomin. Se hur saker började som god filosofi men slutade med meningslös politik. Det ger en också lite mer förståelse i hur fruktansvärt godtyckligt ekonomi som vetenskap är idag.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Du måste ju självklart även studera the dark side, http://www.bokus.com/bok/9780745625393/social-structures-of-t...

Vissa av Bourdieus idéer är faktiskt intressanta. Men då snackar jag om hans analys om t.ex. strukturen hos skönlitteratur och hur den utvecklas på t.ex. marknaden samt en förklaring till varför.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Vår Ekonomi - Klas Eklund, introduktion till nationalekonomin
En Perfekt Storm - Johan Norberg, om finanskrisen
Frihet att välja - Milton Friedman, om hur staten förstör ekonomin

Permalänk
Medlem

Det finns väl egentligen hur mycket litteratur som helst.
"Options, Futures, and Other Derivatives" av Hull är väl att betrakta som en standardverk att börja med inom finans.
På lite högre nivå finns mängder med bra litteratur inom finans/matematisk ekonomi att rekommendera. Dock vet jag inte riktigt vad TS är ute efter.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Ingen som har nämnt Kotler?

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filleokus:

Jag har börjat bli intresserad av ekonomi/nationalekonomi och följer bland annat podcasterna Planet Money från NPR och Freakonomics Radio. Jag tycker det är kul lyssning och i början lärde jag mig mycket, men nu känns det som jag vill gå vidare.
/../
Jag är nu på jakt efter böcker som är lite mer djuplodande än "Därför kraschade USAs ekonomi for dummies" inom något område av ekonomin. Alla områden är intressanta, och föreläsningsserier fungerar också.

En annan podcast som du kanske skulle gilla är EconTalk. De lägger upp nya intervjuer med olika nationalekonomer ungefär en gång i veckan. Nivån är ganska hög, men de anstränger sig för att hålla det begripligt även för utomstående.

Om du är intresserad av finans och investering så skulle du kunna lyssna på The Peter Schiff Show, en daglig radioshow med en person som driver en egen mäklarfirma. Han kommenterar finansiella och politiska nyheter samt svarar på frågor från lyssnarna.

Mises.org har väldigt mycket gratismaterial om nationalekonomi och relaterade ämnen tillgängligt helt gratis både som ljudböcker, eböcker, pdf'er samt föreläsningar i video eller mp3-format. Extremt bra tycker jag själv, men den skola inom nationalekonomi som de lär ut är inte mainstream (ännu), så de avviker på en del sätt från vad du skulle få lära dig på en universitetskurs.

Här är till exempel en introduktionsbok som heter Lessons for the Young Economist.. Jag har dock inte läst den själv.

En annan lite tyngre bok är Man, Economy and State, som även finns som gratis ljudbok.

Visa signatur

Alla män är dödliga. Sokrates var dödlig. Alltså är alla män Sokrates.

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Det finns väl egentligen hur mycket litteratur som helst.
"Options, Futures, and Other Derivatives" av Hull är väl att betrakta som en standardverk att börja med inom finans.
På lite högre nivå finns mängder med bra litteratur inom finans/matematisk ekonomi att rekommendera. Dock vet jag inte riktigt vad TS är ute efter.

Jag vet inte riktigt själv vad jag är ute efter som sagt. Det klassiska problemet när man försöker kasta sig in i ett område som innehåller en mängd lättillgänglig information och kunskap för nybörjare / "vanligt folk", men som å andra sidan genererar rundgång i vad man faktiskt lär sig.

Tack till alla som har skrivit, jag har läst The Black Swan under några dagar nu, och ska genast ge mig på nästa bok som jag lyckas hitta.

Skrivet av selotodo:

En annan podcast som du kanske skulle gilla är EconTalk. De lägger upp nya intervjuer med olika nationalekonomer ungefär en gång i veckan. Nivån är ganska hög, men de anstränger sig för att hålla det begripligt även för utomstående.

Om du är intresserad av finans och investering så skulle du kunna lyssna på The Peter Schiff Show, en daglig radioshow med en person som driver en egen mäklarfirma. Han kommenterar finansiella och politiska nyheter samt svarar på frågor från lyssnarna.

Mises.org har väldigt mycket gratismaterial om nationalekonomi och relaterade ämnen tillgängligt helt gratis både som ljudböcker, eböcker, pdf'er samt föreläsningar i video eller mp3-format. Extremt bra tycker jag själv, men den skola inom nationalekonomi som de lär ut är inte mainstream (ännu), så de avviker på en del sätt från vad du skulle få lära dig på en universitetskurs.

Här är till exempel en introduktionsbok som heter Lessons for the Young Economist.. Jag har dock inte läst den själv.

En annan lite tyngre bok är Man, Economy and State, som även finns som gratis ljudbok.

Återigen, tack! Ska absolut kika på podcasterna och Mises verkade vara något att ladda kön med läsmaterial med.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man kan hitta NPR: planet money tidigare podcaster? Får bara fram de 10 senaste i iTunes.