Relädator blinkar och smattrar i galleriet

Permalänk
Melding Plague

Relädator blinkar och smattrar i galleriet

Trött på opersonliga kiselkretsar? Fredrik "Nablaman" Andersson visar upp datorn Zusie i galleriet, komplett med cirka 350 reläer och massvis av karaktär.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så sjukt fränt bygge

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem

Häftigt minst sagt

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

mysko som tusan men coolt

Visa signatur

• AMD Phenom II x4 B50 @ 3.7GHz • Noctua NH-U12P SE2 • Kingston HyperX 8Gb 1600MHz • MSI GTX 560 Ti 1GB • ASUS M4A88T-V EVO • Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0 • Western Digital Caviar Blue 500GB • OCZ Agility 3 120GB • Western Digital Caviar Green 2TB • Sapphire FirePSU 625W • Dell U2311H • ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♣ ♠ ♣ ♦ ○ ◘ • ♠ Google Galaxy Nexus ♠

Permalänk
Medlem

ser fint ut :

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Inget jag skulle vilja sova med i samma rum dock.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Respekt !! !!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Wow, hur många Hz är den på? Om man ens kan räkna på det sättet.
I vilket fall som helst, wow!

Permalänk

Fy fan så fränt bygge

Visa signatur

Processor: Core I5. Antec Küler 620 PnP 2x Gentle typhoon 1850 Rpm. RAM: 8Gb Vengance. GPU:CF 6950 twin frozr@ 950/1400. Mobo: P8P87 Pro. Nätagg: Ax 850. OS: W7 ultimate 64bit. Allt detta i ett Define R3 med 4 120mm fläktar. Vertex2 120gb ssd, 3 Tb lagring på HDD´s
Apple iPhone 32gb
MacBook Pro I5

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag är så förvirrad!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Lite synd att det blev ytterliggare en tråd men det är skaparen och maskinen värd! Den tar fasta på det magiska som vi nu för tiden tar för givet.

Permalänk
Medlem

Old school yeah

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Och här kommer frågan..:

Vad gör den?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem

Maxar den Crysis?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Maxar den Crysis?

Om den skulle kunna rendera sånt så tror jag man inte ens skulle få 1 FPY

Permalänk

Mycket imponerande.
Varför kör du med 16 bitars adressbuss men med adressregister på 12 bitar? Om minnet är byte-adresserat (vilket jag antar det är) kommer du ju bara åt 4k av ditt totala 64k minne. Eller har jag väldigt otur när jag tänker?

Permalänk
Medlem

Tack så mycket allihop!

Skrivet av Henrikfotograf:

Inget jag skulle vilja sova med i samma rum dock.

Ljudet är faktiskt ganska sövande när man har vant sig... fast nä samma rum hade nog inte varit nån höjdare.

Skrivet av Kilroy:

Wow, hur många Hz är den på? Om man ens kan räkna på det sättet.
I vilket fall som helst, wow!

Den kommer upp i ungefär 5 - 6 Hz. Här kör den lite långsammare, kanske 3 till 4 Hz.

Skrivet av Atlas Tasume:

Jag är så förvirrad!

Då har jag lyckats!

Skrivet av LoTex94:

Och här kommer frågan..:

Vad gör den?

Programmet som visas i den senaste filmen ser ut som följer:
LDL->A b10101010 // Ladda A-registret med 10101010
:loop
INCXY // Öka XY-registret med 1
MOVY->B // Kopiera låga halvan av XY-registret till B
XORAB->C // Beräkna XOR mellan A och B-registren och placera resultatet i C
SBR loop // Hoppa tillbaka till loop och kör igen

Med andra ord ett helt meningslöst program, som dock testar många funktioner i maskinen och som involverar massor av lysdioder

Skrivet av Überklass:

Maxar den Crysis?

Nästan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warwolf_Swe:

Mycket imponerande.
Varför kör du med 16 bitars adressbuss men med adressregister på 12 bitar? Om minnet är byte-adresserat (vilket jag antar det är) kommer du ju bara åt 4k av ditt totala 64k minne. Eller har jag väldigt otur när jag tänker?

Du tänker alldeles rätt!
Minneskartan ser ut som följer:
0000-7FFF är RAM
8000-8FFF är programminne
F000-FFFF är stack (räknas "baklänges")

Programräknaren har sina översta fyra bitar hårdkodade till 1000 och stackregistret sina översta till 1111, så man hamnar alltid i rätt "bank" när man försöker komma åt programminne resp stack med dessa register.
Övriga 12-bitars register kommer peka in i RAM-minnet.
12-bitars stack och program (dvs 4096 bytes) räcker alleles utmärkt - det längsta programmet jag skrivit hittills har väl varit på sisådär 20 bytes

Detta är en ganska vanlig teknik när man designar datorer - man har ett stort adressutrymme och sen mappar man in olika enheter på olika bekväma minnesadresser.

Permalänk
Skrivet av nablaman:

Du tänker alldeles rätt!
Minneskartan ser ut som följer:
0000-7FFF är RAM
8000-8FFF är programminne
F000-FFFF är stack (räknas "baklänges")

Programräknaren har sina översta fyra bitar hårdkodade till 1000 och stackregistret sina översta till 1111, så man hamnar alltid i rätt "bank" när man försöker komma åt programminne resp stack med dessa register.
Övriga 12-bitars register kommer peka in i RAM-minnet.
12-bitars stack och program (dvs 4096 bytes) räcker alleles utmärkt - det längsta programmet jag skrivit hittills har väl varit på sisådär 20 bytes

Detta är en ganska vanlig teknik när man designar datorer - man har ett stort adressutrymme och sen mappar man in olika enheter på olika bekväma minnesadresser.

Tack för ditt svar, mycket informativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nablaman:

Tror du hade fått 5.0 på galleriet om du kunde skriva "SweClockers" med dioderna på "busstavlan" längst upp

Det hade varit underbart

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Riktigt tufft. Inte ofta jag kommenterar "nyheter" men nu kände jag mig tvungen. Imponerande bygge helt klart.

Låter som en dieselmotor på tomgång när datorn idlar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta är nog det mest imponerande bygget jag har sett på Sweclockers,

Förtjänar verkligen att vara på första sidan!

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Tror du hade fått 5.0 på galleriet om du kunde skriva "SweClockers" med dioderna på "busstavlan" längst upp

Det hade varit underbart

Hehe ska ha denna utmaning i åtanke!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Detta är nog det mest imponerande bygget jag har sett på Sweclockers,

Förtjänar verkligen att vara på första sidan!

Oj, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Riktigt tufft. Inte ofta jag kommenterar "nyheter" men nu kände jag mig tvungen. Imponerande bygge helt klart.

Låter som en dieselmotor på tomgång när datorn idlar.

Ja riktigt mysigt ljud, man kan lyssna på det hur länge som helst

Permalänk
Medlem

imponerande

och nu får vi se om jag blandar ihop begrepp, hårdvara är inte riktigt min grej

väldigt imponerande och extremt snyggt byggt. började du projektet med intentionen att bygga en hel dator eller växte det fram allt eftersom, typ med en alu osv?

har du använt dig av någon sen tidigare känd arkitektur(?), dvs finns det något färdigt instruktionsset med tillhörande assemblator?

återigen extremt häftigt bygge!

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Inaktiv

Riktigt grymt bygge! Men hur kommer det att man kallar det relädator? Alla datorer är väl byggda på reläer, jag vill minnas att reläer även innefattar transistorer?

Permalänk

Häftigt.. om inte jag minns fel så har hela stockholms tunnelbane linje bestått av relä 'datorer' tror fortfarande gröna linjen är det men på utfasning för moderna datorer.

En fördel med relän är att de tål atombomber och är väldigt slitstarka och det går liksom inte att bli fel. Jag har läst att under alla år de var i drift så har det aldrig varit något fel på 'programmet' utan typ alla stopp har berott på folk som blivit påkörda osv.

http://www.idg.se/2.1085/1.253031/sa-fungerar-tunnelbanans-sa...

Lästvärt!!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Mycket coolt gjort.. Börjar verkligen se fram emot när man själv är klart med högskolan så att man kan skaffa hus eller åtminstone en större lägenhet där man kan jobba med olika projekt.