Relädator blinkar och smattrar i galleriet

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Relädator blinkar och smattrar i galleriet

Trött på opersonliga kiselkretsar? Fredrik "Nablaman" Andersson visar upp datorn Zusie i galleriet, komplett med cirka 350 reläer och massvis av karaktär.

Läs artikeln

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2010

Så sjukt fränt bygge

Main: i7 4770K | Antec Kühler 1220 | GTX 780 (Ref) | 16Gb ram | Evga Hadron Hydro
Accesories: Benq Xl2420T | Steelseries Rival | Steelseries 6gv2 Red | Steelseries Qck+ | Qpad QH-90 |
Laptop: Msi ge 72 | i7 4720hq | GTX 970M | 16Gb Ram | 256 Gb SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2010

Häftigt minst sagt

#framtiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ånge
Registrerad
Jan 2011

mysko som tusan men coolt

• AMD Phenom II x4 B50 @ 3.7GHz • Noctua NH-U12P SE2 • Kingston HyperX 8Gb 1600MHz • MSI GTX 560 Ti 1GB • ASUS M4A88T-V EVO • Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0 • Western Digital Caviar Blue 500GB • OCZ Agility 3 120GB • Western Digital Caviar Green 2TB • Sapphire FirePSU 625W • Dell U2311H • ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♣ ♠ ♣ ♦ ○ ◘ • ♠ Google Galaxy Nexus ♠

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011

ser fint ut :

Gaming: GTX 770 & 3770k @ 4,2 Ghz
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339
Telefon: iPhone 6s plus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Dec 2009

Inget jag skulle vilja sova med i samma rum dock.

Caselabs Merlin SM8 - 4,5 GHz 5820K - Asus x99 pro - 2x Evga GTX 1080 FTW 2152 MHz- 16 GB Dominator Platinum 2800MHz - Samsung 960 1TB pro - wb red 4tb 2x - Evga supernova g2 850 - Custom loop

Instagram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2007

Respekt !! !!

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[NAS DNS-323 3TB][Skärmar=24",24",24" Eyefinity]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz,HD 6950 2GBFoto [Nikon D3100][70-300/35 1,8/18-55

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Botkyrka, Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Wow, hur många Hz är den på? Om man ens kan räkna på det sättet.
I vilket fall som helst, wow!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fagersta
Registrerad
Mar 2011

Fy fan så fränt bygge

Processor: Core I5. Antec Küler 620 PnP 2x Gentle typhoon 1850 Rpm. RAM: 8Gb Vengance. GPU:CF 6950 twin frozr@ 950/1400. Mobo: P8P87 Pro. Nätagg: Ax 850. OS: W7 ultimate 64bit. Allt detta i ett Define R3 med 4 120mm fläktar. Vertex2 120gb ssd, 3 Tb lagring på HDD´s
Apple iPhone 32gb
MacBook Pro I5

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009

snyggt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

Jag är så förvirrad!

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841
Google är inte din vän. www.donttrack.us
Skaffa säker epost med ProtonMail! #14698306
Spela Supreme Commander! www.faforever.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Okt 2001

Lite synd att det blev ytterliggare en tråd men det är skaparen och maskinen värd! Den tar fasta på det magiska som vi nu för tiden tar för givet.

En bärbar HP med i5 och HD4000. Jag bloggar och sköter min domän.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Old school yeah

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.1.1
Registrerad
Jan 2010

Och här kommer frågan..:

Vad gör den?

Dell XPS 13 9360 / På jakt efter nya projekt

Krusidullen är stulen

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Tannhäuser Gate
Registrerad
Sep 2003

Maxar den Crysis?

|| SWECLOCKERS.COM || uberklass@sweclockers.com ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Botkyrka, Stockholm
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Überklass:

Maxar den Crysis?

Om den skulle kunna rendera sånt så tror jag man inte ens skulle få 1 FPY

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005

Mycket imponerande.
Varför kör du med 16 bitars adressbuss men med adressregister på 12 bitar? Om minnet är byte-adresserat (vilket jag antar det är) kommer du ju bara åt 4k av ditt totala 64k minne. Eller har jag väldigt otur när jag tänker?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Jun 2011

Tack så mycket allihop!

Skrivet av 24mbit:

Inget jag skulle vilja sova med i samma rum dock.

Ljudet är faktiskt ganska sövande när man har vant sig... fast nä samma rum hade nog inte varit nån höjdare.

Skrivet av Kilroy:

Wow, hur många Hz är den på? Om man ens kan räkna på det sättet.
I vilket fall som helst, wow!

Den kommer upp i ungefär 5 - 6 Hz. Här kör den lite långsammare, kanske 3 till 4 Hz.

Skrivet av Atlas Tasume:

Jag är så förvirrad!

Då har jag lyckats!

Skrivet av LoTex94:

Och här kommer frågan..:

Vad gör den?

Programmet som visas i den senaste filmen ser ut som följer:
LDL->A b10101010 // Ladda A-registret med 10101010
:loop
INCXY // Öka XY-registret med 1
MOVY->B // Kopiera låga halvan av XY-registret till B
XORAB->C // Beräkna XOR mellan A och B-registren och placera resultatet i C
SBR loop // Hoppa tillbaka till loop och kör igen

Med andra ord ett helt meningslöst program, som dock testar många funktioner i maskinen och som involverar massor av lysdioder

Skrivet av Überklass:

Maxar den Crysis?

Nästan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Warwolf_Swe:

Mycket imponerande.
Varför kör du med 16 bitars adressbuss men med adressregister på 12 bitar? Om minnet är byte-adresserat (vilket jag antar det är) kommer du ju bara åt 4k av ditt totala 64k minne. Eller har jag väldigt otur när jag tänker?

Du tänker alldeles rätt!
Minneskartan ser ut som följer:
0000-7FFF är RAM
8000-8FFF är programminne
F000-FFFF är stack (räknas "baklänges")

Programräknaren har sina översta fyra bitar hårdkodade till 1000 och stackregistret sina översta till 1111, så man hamnar alltid i rätt "bank" när man försöker komma åt programminne resp stack med dessa register.
Övriga 12-bitars register kommer peka in i RAM-minnet.
12-bitars stack och program (dvs 4096 bytes) räcker alleles utmärkt - det längsta programmet jag skrivit hittills har väl varit på sisådär 20 bytes

Detta är en ganska vanlig teknik när man designar datorer - man har ett stort adressutrymme och sen mappar man in olika enheter på olika bekväma minnesadresser.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av nablaman:

Du tänker alldeles rätt!
Minneskartan ser ut som följer:
0000-7FFF är RAM
8000-8FFF är programminne
F000-FFFF är stack (räknas "baklänges")

Programräknaren har sina översta fyra bitar hårdkodade till 1000 och stackregistret sina översta till 1111, så man hamnar alltid i rätt "bank" när man försöker komma åt programminne resp stack med dessa register.
Övriga 12-bitars register kommer peka in i RAM-minnet.
12-bitars stack och program (dvs 4096 bytes) räcker alleles utmärkt - det längsta programmet jag skrivit hittills har väl varit på sisådär 20 bytes

Detta är en ganska vanlig teknik när man designar datorer - man har ett stort adressutrymme och sen mappar man in olika enheter på olika bekväma minnesadresser.

Tack för ditt svar, mycket informativt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.1.1
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av nablaman:

Tror du hade fått 5.0 på galleriet om du kunde skriva "SweClockers" med dioderna på "busstavlan" längst upp

Det hade varit underbart

Dell XPS 13 9360 / På jakt efter nya projekt

Krusidullen är stulen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norr
Registrerad
Feb 2003

Riktigt tufft. Inte ofta jag kommenterar "nyheter" men nu kände jag mig tvungen. Imponerande bygge helt klart.

Låter som en dieselmotor på tomgång när datorn idlar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

Detta är nog det mest imponerande bygget jag har sett på Sweclockers,

Förtjänar verkligen att vara på första sidan!

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av LoTex94:

Tror du hade fått 5.0 på galleriet om du kunde skriva "SweClockers" med dioderna på "busstavlan" längst upp

Det hade varit underbart

Hehe ska ha denna utmaning i åtanke!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Uzor:

Detta är nog det mest imponerande bygget jag har sett på Sweclockers,

Förtjänar verkligen att vara på första sidan!

Oj, tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av saigon:

Riktigt tufft. Inte ofta jag kommenterar "nyheter" men nu kände jag mig tvungen. Imponerande bygge helt klart.

Låter som en dieselmotor på tomgång när datorn idlar.

Ja riktigt mysigt ljud, man kan lyssna på det hur länge som helst

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

imponerande

och nu får vi se om jag blandar ihop begrepp, hårdvara är inte riktigt min grej

väldigt imponerande och extremt snyggt byggt. började du projektet med intentionen att bygga en hel dator eller växte det fram allt eftersom, typ med en alu osv?

har du använt dig av någon sen tidigare känd arkitektur(?), dvs finns det något färdigt instruktionsset med tillhörande assemblator?

återigen extremt häftigt bygge!

| i5 6500 | asus z170-k | asus 970 strix | 16gb ddr4 | asus mg279Q | FD Define r4

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Okt 2007

Riktigt grymt bygge! Men hur kommer det att man kallar det relädator? Alla datorer är väl byggda på reläer, jag vill minnas att reläer även innefattar transistorer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005

Häftigt.. om inte jag minns fel så har hela stockholms tunnelbane linje bestått av relä 'datorer' tror fortfarande gröna linjen är det men på utfasning för moderna datorer.

En fördel med relän är att de tål atombomber och är väldigt slitstarka och det går liksom inte att bli fel. Jag har läst att under alla år de var i drift så har det aldrig varit något fel på 'programmet' utan typ alla stopp har berott på folk som blivit påkörda osv.

http://www.idg.se/2.1085/1.253031/sa-fungerar-tunnelbanans-sa...

Lästvärt!!

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Mycket coolt gjort.. Börjar verkligen se fram emot när man själv är klart med högskolan så att man kan skaffa hus eller åtminstone en större lägenhet där man kan jobba med olika projekt.